Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 19:45
  #1
Medlem
Vad har ni eller vad tycker ni att jag borde spara i? Avanza zero? LF fastighet?
__________________
Senast redigerad av Lagercrantz 2018-05-19 kl. 19:53.
Citera
2018-05-19, 19:55
  #2
Medlem
Captinheros avatar
Sparar i Skandia bra ränta där och verkar kompetenta
Citera
2018-05-19, 20:31
  #3
Medlem
Rekommenderar dig att titta på Jan Bolmeson som driver en ekonomikanal på youtube (RikaTillsammans). Finns även en blogg med en massa info kring sparande och investeringar.

Har själv en fondportfölj till följd av hans videos med fem fonder (fyra aktiefonder och en räntefond).

Lycka till med sparandet!
Citera
2018-05-19, 20:41
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Sparar i Skandia bra ränta där och verkar kompetenta
Vad menar du med att de är kompetenta där? Spelar det någon roll för ett vanligt sparkonto?
Citera
2018-05-19, 20:43
  #5
Medlem
constants avatar
Avanza auto 6, och kanske några andra fonder med skapligt hög risk.
Citera
2018-05-19, 20:49
  #6
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad menar du med att de är kompetenta där? Spelar det någon roll för ett vanligt sparkonto?

Bra service och goda råd
Citera
2018-05-19, 20:51
  #7
Medlem
Har fonder sen förut i lf fastighet som har 3 dubblats på ca 10 år. Tror ni den kommer fortsätta så?
Citera
2018-05-19, 20:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Sparar i Skandia bra ränta där och verkar kompetenta

Vad spelar det för roll vad de har för ränta när han ska månadsspara i 15 år? Inte direkt så att man gör det på ett räntekonto...

Sedan tror jag inte personalens kompetens är högsta prioritet för någon som vill ha ett månadssparande i fonder.
Citera
2018-05-19, 20:59
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagercrantz
Har fonder sen förut i lf fastighet som har 3 dubblats på ca 10 år. Tror ni den kommer fortsätta så?
Därom tvista de lärde... :-) Men troligt är väl att det under dina femton år kommer att komma något rejält börsfall.

Själv har jag närmare tio olika fonder som satsar på lite olika länder, marknader och med lite olika risk.
Citera
2018-05-19, 21:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagercrantz
Har fonder sen förut i lf fastighet som har 3 dubblats på ca 10 år. Tror ni den kommer fortsätta så?

Det är en svår fråga att svara på, hur ska någon kunna ge ett övertygande svar om vad som händer i framtiden?
Fonden har en exponering på 88% mot Sverige så vem vet vad som händer i framtiden.
Det enda man vet nu är att det är bostadsbrist och att det byggs fastigheter som folk inte har råd att köpa och hyra.
Citera
2018-05-19, 22:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlintSkitWood
Det är en svår fråga att svara på, hur ska någon kunna ge ett övertygande svar om vad som händer i framtiden?
Fonden har en exponering på 88% mot Sverige så vem vet vad som händer i framtiden.
Det enda man vet nu är att det är bostadsbrist och att det byggs fastigheter som folk inte har råd att köpa och hyra.

Jo det är klart jag förstår det men man kan ju ha lite idéer omvad som man tror kommer hända. Och visst är det svårt, de var därför jag frågade.
Citera
2018-05-20, 06:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagercrantz
Vad har ni eller vad tycker ni att jag borde spara i? Avanza zero? LF fastighet?

Jag tycker man ska titta på vilka globala megatrender som finns i världen de kommande 10-20 åren. Där kommer troligtvis den underliggande tillväxten att ske. Dvs de som kan rida på den vågen. Då är jag inte så säker på att index kommer prestera så bra när tillväxten i väst väntas bli noll till lätt negativ. Anledningen till att index har gått starkt sedan finanskrisen är att tillgången till pengar har varit för frikostigt. Låga räntor gör även att kapital missallokeras. Det kommer straffa sig som alla andra gånger i historien när räntan tickar uppåt. Jag tittar själv på bolag som positionerar sig för framtidens utmaningar. Inga fonder men Investor och Latour gör just detta tydligt. Latour har även uttalad strategi att investera i bolag som utnyttjar globala mega trender. Tror det är framtiden och inte index kommande 10 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback