Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 19:21
  #1
Medlem
Claweds avatar
Bild uppladdad.
Hittad vid strandkanten.
Hålet var fyllt med en vit smetig massa och stenen i övrigt täckt med kalkavlagringar och diverse alger.
Först efter att ha spräckt stenen rakt av vid hålet så kunde jag konstatera att det måste vara flinta.
Det märkliga är hålet som verkar ha bildats av något som varit inkapslat vid försteningen och att flinta inte förekommer här omkring vad jag vet.

http://www.bilddump.se/bilder/201805...16.202.249.jpg
Citera
2018-05-19, 19:50
  #2
Medlem
blobben!!!s avatar
Min amatörgissning är ett stenåldersverktyg för att antingen skära upp fisk, flå hudar eller skära något som tar mycket kraft. Skulle gissa på att det suttit en stång genom hålet för att trycka den vassa sidan mot något.

Kul fynd!
Citera
2018-05-19, 20:22
  #3
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Min amatörgissning är ett stenåldersverktyg för att antingen skära upp fisk, flå hudar eller skära något som tar mycket kraft. Skulle gissa på att det suttit en stång genom hålet för att trycka den vassa sidan mot något.

Kul fynd!

Låter väldigt rimligt.
Det där hålet är inte naturligt.
Citera
2018-05-19, 20:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Min amatörgissning är ett stenåldersverktyg för att antingen skära upp fisk, flå hudar eller skära något som tar mycket kraft. Skulle gissa på att det suttit en stång genom hålet för att trycka den vassa sidan mot något.

Kul fynd!

Jag tror också det. Flinta förekommer annars naturligt i Skåne och västkusten så vitt jag vet.

Stenåldershandel kunde ibland innebära att föremål och stenar färdades mer än 100 mil.

Kom ihåg att inom arkeologi är kontexten allt. Har du bild eller någon mer detaljerad beskrivining av var den dök up?

Det här kalkavlagringar fattar jag inte riktigt... vad menar du? Hur vet du att det är kalk? Har du haft saltsyra i det?
Citera
2018-05-19, 20:36
  #5
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Min amatörgissning är ett stenåldersverktyg för att antingen skära upp fisk, flå hudar eller skära något som tar mycket kraft. Skulle gissa på att det suttit en stång genom hålet för att trycka den vassa sidan mot något.

Kul fynd!

Jag försökte just nu genomborra flintan med en 3mm betongborr med slag.
Resultatet blev inte ens en repa synlig för ögat.
Hur en hantverkare skulle gå iland med uppgiften att fixa ett 5 cm långt hål i detta material kan man undra.
Citera
2018-05-19, 20:38
  #6
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag tror också det. Flinta förekommer annars naturligt i Skåne och västkusten så vitt jag vet.

Stenåldershandel kunde ibland innebära att föremål och stenar färdades mer än 100 mil.

Kom ihåg att inom arkeologi är kontexten allt. Har du bild eller någon mer detaljerad beskrivining av var den dök up?

Det här kalkavlagringar fattar jag inte riktigt... vad menar du? Hur vet du att det är kalk? Har du haft saltsyra i det?

Tror också på stenåldershandel. Man har hittat "flintaförråd" långt upp i södra Norrland, så varför inte hitta flinta onaturligt i Stockholm.
Citera
2018-05-19, 20:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Jag försökte just nu genomborra flintan med en 3mm betongborr med slag.
Resultatet blev inte ens en repa synlig för ögat.
Hur en hantverkare skulle gå iland med uppgiften att fixa ett 5 cm långt hål i detta material kan man undra.

Bettong har ju aldrig varit speciellt hårt om man jämför mer hårda bergarter. Stenåldersfolk hade extremt mycket tid till att fixa sina redskap, inte som vi som ger upp efter ett par timmar.
Citera
2018-05-19, 20:54
  #8
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag tror också det. Flinta förekommer annars naturligt i Skåne och västkusten så vitt jag vet.

Stenåldershandel kunde ibland innebära att föremål och stenar färdades mer än 100 mil.

Kom ihåg att inom arkeologi är kontexten allt. Har du bild eller någon mer detaljerad beskrivining av var den dök up?

Det här kalkavlagringar fattar jag inte riktigt... vad menar du? Hur vet du att det är kalk? Har du haft saltsyra i det?
Av allt jag läst så kan jag inte finna någon annan förklaring men såsom bilden är nu efter allt skrapande så går det inte att fastställa.

Den här stenen spolades upp på land på lidingö i käppala närmare bestämt sö kungsvägen 278 där fartygstrafiken sätter sjöbotten i rörelse, vilket man kan se på stenen hur den rullat och slipats av på vissa ytor och även brutits av på andra ställen.
Citera
2018-05-19, 22:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Låter väldigt rimligt.
Det där hålet är inte naturligt.

Jo, det tror jag att det är! Flinta förekommer naturligt som inneslutningar i krita, och har då ofta en oregelbunden form med gropar och hål som framträder när den mjuka kritan eroderat bort!

Förmodligen har stenen ingått i ballasten på någon båt, kanske från Danmark eller södra England där flinta är mycket vanlig, som sedan dumpats när fartyget tagit ombord last i Stockholm.
Citera
2018-05-19, 22:47
  #10
Medlem
Hag stone
https://www.google.se/search?q=hag+s...w=1097&bih=550
Citera
2018-05-19, 23:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo, det tror jag att det är! Flinta förekommer naturligt som inneslutningar i krita, och har då ofta en oregelbunden form med gropar och hål som framträder när den mjuka kritan eroderat bort!

Förmodligen har stenen ingått i ballasten på någon båt, kanske från Danmark eller södra England där flinta är mycket vanlig, som sedan dumpats när fartyget tagit ombord last i Stockholm.

Tänkte också det där med kritan. Men det brukar vara mest så att rundade flintakonkretioner förekomer innuti kritan. Den omvändra situationen, om det nu är så att det vita är krita, kan dock inte uteslutas. Sedan är ju formen av flintan inte speciellt rund...

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Hag stone
https://www.google.se/search?q=hag+s...w=1097&bih=550

Bättre länk
https://en.wikipedia.org/wiki/Adder_stone
och den danska versionen som kan belyse lite mer den skandinaviska traditionen:
https://da.wikipedia.org/wiki/Hulko

Du kan också prova och posta i http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback