Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 17:01
  #1
Avstängd
Varför? Är det nåt jag missat?

Sitter du 500 m från där servarna är eller det ip du är uppkopplat till så blir det ju jävligt svårt att ta dig. Dom knackar på huset där ip är registrerat men allt dom hittar är en router.
Citera
2018-05-19, 17:05
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Varför? Är det nåt jag missat?

Sitter du 500 m från där servarna är eller det ip du är uppkopplat till så blir det ju jävligt svårt att ta dig. Dom knackar på huset där ip är registrerat men allt dom hittar är en router.

...och hur skall du framgångsrikt penetrera ett korrekt uppsatt trådlöst nätmmenar du?
Hur skall du ta dig förbi interna brandväggar?

Det är väl legio idag att man bara tillåter klientaccess via wifi och inte tillåter access till känslig infrastruktur annat än via VPN?


Så, i alt väsentligt är det bättre att sitta hemma med multipla proxy/vpn-hopp.
Citera
2018-05-19, 17:07
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Varför? Är det nåt jag missat?

Sitter du 500 m från där servarna är eller det ip du är uppkopplat till så blir det ju jävligt svårt att ta dig. Dom knackar på huset där ip är registrerat men allt dom hittar är en router.

När wifi kom, var nästan alla wifi öppna nätverk, då var det lätt som plätt att sitta med riktantenn och använda sig av annans uppkoppling. Idag är det mer eller mindre låsta nätverk överallt, till och med vanliga IT-analfabeters nätverk är låsta idag. Skulle väl i så fall sitta på någon galleria, eller i anslutning till gallerian utom räckhåll för kameror men inom räckhåll för det öppna nätverket, om jag sysslade med IT-brottslighet. Givetvis med en dedikerad PC som endast används för detta ändamål, inte den vanliga burken..
Citera
2018-05-19, 17:26
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När wifi kom, var nästan alla wifi öppna nätverk, då var det lätt som plätt att sitta med riktantenn och använda sig av annans uppkoppling. Idag är det mer eller mindre låsta nätverk överallt, till och med vanliga IT-analfabeters nätverk är låsta idag. Skulle väl i så fall sitta på någon galleria, eller i anslutning till gallerian utom räckhåll för kameror men inom räckhåll för det öppna nätverket, om jag sysslade med IT-brottslighet. Givetvis med en dedikerad PC som endast används för detta ändamål, inte den vanliga burken..


Du kan fortfarande komma in på ett låst nätverk genom tex phishing.
Ett exempel är att stära ut deras wifi, få dom att ansluta till mitt eget mobil nätverk och göra så det kommer upp en ruta att dom ska skriva in sitt wifi-lösen.

Även phishing via mejl funkar. Tex, " hej vi uppdaterar din router, vänligen bekrfäta ditt lösenord c5j46kj. Är detta korrekt?. Va nej mitt lösen är 345j9fb". Typ så. Ringer du dessutom och säger du är från telia så lär en hel del gå på det. Speciellt äldre.


Du skulle inte ens behöva knäcka nån annas ip egentligen. Skulle räcka med att du hade öppet wifi på din egen router och göra all skit ändå. Så länge dom inte hittar datorn med alla bevis på är det lugnt. " Någon annan måste gjort detta har öppet wifi ju..". Skulle aldrig gå att bevisa att det är du som gjort det brottsliga.
Citera
2018-05-19, 17:32
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Du kan fortfarande komma in på ett låst nätverk genom tex phishing.
Ett exempel är att stära ut deras wifi, få dom att ansluta till mitt eget mobil nätverk och göra så det kommer upp en ruta att dom ska skriva in sitt wifi-lösen.

Även phishing via mejl funkar. Tex, " hej vi uppdaterar din router, vänligen bekrfäta ditt lösenord c5j46kj. Är detta korrekt?. Va nej mitt lösen är 345j9fb". Typ så. Ringer du dessutom och säger du är från telia så lär en hel del gå på det. Speciellt äldre.


Du skulle inte ens behöva knäcka nån annas ip egentligen. Skulle räcka med att du hade öppet wifi på din egen router och göra all skit ändå. Så länge dom inte hittar datorn med alla bevis på är det lugnt. " Någon annan måste gjort detta har öppet wifi ju..". Skulle aldrig gå att bevisa att det är du som gjort det brottsliga.

Javisst, det är sant. Men oerhört mycket enklare att köra på någon annans öppna nätverk. Exempelvis ett köpcentrums. Ett alternativ är att köpa ett anonymt kontantkort, köra en för ändamålet köpt mobiltelefon som accesspunkt och komma åt internet via detta. Givetvis så slänger man prylarna efteråt, och inte använder för något annat. Grejorna köper man kontant på pressbyrån, med keps på sig så man inte fastnar på kameran..
Citera
2018-05-19, 19:18
  #6
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Varför? Är det nåt jag missat?

Sitter du 500 m från där servarna är eller det ip du är uppkopplat till så blir det ju jävligt svårt att ta dig. Dom knackar på huset där ip är registrerat men allt dom hittar är en router.

"Long range wifi" är ingen 802.11 standard jag hört talas om. Även om man kan gå utanför specen på angriparsidan så förstår du väl att accesspunkter hos måltavlan inte har några signalförstärkare och halvmeter långa antenner.
Maximalt sänder wifi-utrustning om den inte är felkonstruerad, illegal eller hackad upp till 500 mw.

Du kan säkert få fram din SYN 500 meter med antennförstärkare och riktantenn, men någon ACK kommer inte tillbaks. 802.11 har en 4-way handshake vid anslutning som man inte kan hoppa över. Om det handlade om att bara streama saker in i företaget, som vid airgap attacker, så skulle det iofs vara praktiskt att kunna ha lite avstånd, men med tanke på att man redan använder IR-laser och morsekod till sånt så blir det rätt opraktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=auoYKSzdOj4

Strunt samma att hackers oftast angriper företag och organisationer tvärs över jordklotet.
Det är i vilket fall inte öppna nät som det bara handlar om att ansluta till och så är man inne.

Allra minst ser man till att inte skita där man äter och bor. Det kan andra lukta sig till.
Det vet till och med djur.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-05-19 kl. 19:41.
Citera
2018-05-19, 21:38
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
"Long range wifi" är ingen 802.11 standard jag hört talas om. Även om man kan gå utanför specen på angriparsidan så förstår du väl att accesspunkter hos måltavlan inte har några signalförstärkare och halvmeter långa antenner.
Maximalt sänder wifi-utrustning om den inte är felkonstruerad, illegal eller hackad upp till 500 mw.

Du kan säkert få fram din SYN 500 meter med antennförstärkare och riktantenn, men någon ACK kommer inte tillbaks. 802.11 har en 4-way handshake vid anslutning som man inte kan hoppa över. Om det handlade om att bara streama saker in i företaget, som vid airgap attacker, så skulle det iofs vara praktiskt att kunna ha lite avstånd, men med tanke på att man redan använder IR-laser och morsekod till sånt så blir det rätt opraktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=auoYKSzdOj4

Strunt samma att hackers oftast angriper företag och organisationer tvärs över jordklotet.
Det är i vilket fall inte öppna nät som det bara handlar om att ansluta till och så är man inne.

Allra minst ser man till att inte skita där man äter och bor. Det kan andra lukta sig till.
Det vet till och med djur.


Det fetade: Givetvis är "long range" inte någon officiell standard, men med riktantenner kan man koppla upp sig rejält mycket "längre bort" än vad som är tänkt i standarden".. Och bor man i tätort, typ, ska vi säga Göteborg? -så finns det tusentals wifi-nätverk i närheten, speciellt om man använder riktantenn. Eftersom lägre bandet har 2,4 GHz, och högre bandet 5Ghz så funkar det väldigt väldigt bra med riktantenner. -Det räcker att du som "bov" har riktantenn, "offret" behöver inte ha det..

Här är några tips som är gratis, eller nästan, behöver en ölburk och lite tejp:
https://www.youtube.com/watch?v=aUYGb2JtQYA
https://www.youtube.com/watch?v=8SfND5lV5tc

Enjoy!
Citera
2018-05-19, 22:04
  #8
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Givetvis är "long range" inte någon officiell standard, men med riktantenner kan man koppla upp sig rejält mycket "längre bort" än vad som är tänkt i standarden".. Och bor man i tätort, typ, ska vi säga Göteborg? -så finns det tusentals wifi-nätverk i närheten, speciellt om man använder riktantenn. Eftersom lägre bandet har 2,4 GHz, och högre bandet 5Ghz så funkar det väldigt väldigt bra med riktantenner. -Det räcker att du som "bov" har riktantenn, "offret" behöver inte ha det..
Har du själv provat ansluta till ett wifi 300m bort?

Mina erfarenheter med en aning vettigare antenn än en "cantenna"

* Latensen blir i bästa fall olidlig om man väl lyckas ansluta
* Ju mer signalförstärkning, ju mer brus
* Bruset är delvis relaterat till antalet aktiva wifi
* Enorm skillnad mellan att fånga handskakningen och att ansluta.
* Standard usb-stickor med 2-3dB antenn fixar knappt 20m om där är 40cm betongvägg emellan

Du kan ju själv prova sätta dej i en lägenhet och försöka ansluta till ett nätverk två trappor bort.

Den vettigare lösningen är att ta sej in och komma åt nätverket fysiskt under en väldigt kort stund och helt enkelt koppla in en rpi/kinarouter som antingen har ett dolt wifi eller en reverse ssh-tunnel.
Citera
2018-05-19, 22:25
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Har du själv provat ansluta till ett wifi 300m bort?

Mina erfarenheter med en aning vettigare antenn än en "cantenna"

* Latensen blir i bästa fall olidlig om man väl lyckas ansluta
* Ju mer signalförstärkning, ju mer brus
* Bruset är delvis relaterat till antalet aktiva wifi
* Enorm skillnad mellan att fånga handskakningen och att ansluta.
* Standard usb-stickor med 2-3dB antenn fixar knappt 20m om där är 40cm betongvägg emellan

Du kan ju själv prova sätta dej i en lägenhet och försöka ansluta till ett nätverk två trappor bort.

Den vettigare lösningen är att ta sej in och komma åt nätverket fysiskt under en väldigt kort stund och helt enkelt koppla in en rpi/kinarouter som antingen har ett dolt wifi eller en reverse ssh-tunnel.

Du drar fel slutsatser här: Får du in en signal med bra antenn, är det inga problem med "bruset", snackar inte om "signalförstärkare", dessa ger brus då man förstärker en kass signal "från början".
Och frekvensbanden vi pratar om är cirka 2,5-5GHz, och dessa funkar nästan som "ljus", på gott och ont. Har du bara fri sikt mellan "punkt A och B" och bra utrustning kan signalen "nästan" gå hur långt som helst.. Beroende på frekvensbandet alltså. Nu lever vi "tyvärr" på jorden, så maximala räckvidden på terrestiär station avgörs av klotets krökning. Men , har du bara fri sikt till wifi-nätverket med din riktantenn, så funkar trafiken oerhört bra, löjligt bra.. Bäst är om "båda två" har riktantenner riktade "mot varandra", men detta ingår inte i Wifi-standarden på något sätt, och är antagligen brott mot reglementet. Men funkar gör det!
Citera
2018-05-20, 20:09
  #10
Medlem
Handsekreterarens avatar
Som sagt, med en riktantenn är det så fiffigt att den förstärker så att säga signalen åt båda håll, både för sändning och mottagning.
Det är skillnaden mot en signalförstärkare, som snarast gör en till en krokodil, stor käft och små öron.

Det går alltså bra att ansluta på avstånd med en bra riktantenn enligt min erfarenhet.
Citera
2018-05-20, 23:51
  #11
Avstängd
Tänker på servrar som är det stora problemet bland tex darknetshopar.

Funkar det likadant där eller kräver dom mer bandbredd eller bätre signal eller nåt för att funka?

Vet att han som ägde alphabay åkte ju dit genom att dom sparade hans dator och tog alltihop.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback