Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-19, 16:57
  #1
Medlem
Det händer ganska ofta att jag läser en artikel på SVT.se och ser vem som skrivet den, googlar upp personen och ser att de är uppenbara vänstermänniskor. Man kan på deras linkedin se att de varit engagerade i palestinagrupper, de kanske har twitter / instagram där de ligger upp pridebilder, refugees-welcome, anti-SD-bilder. Utbildning är ofta på den vänstervridna Södertörns högskola.

Ta t.ex. SVT senaste värvning, vetenskapsjournalisten Emma Frans.

Citat:
Emma Frans har vid flera tillfällen uttryckt sig starkt negativt om Sverigedemokraterna på Twitter, så sent som i december 2017. Hon har även attackerat människor som röstat på SD.

Efter valet 2014 skriver Emma Frans: ”Dagens ris går till alla som röstade på SD men även till alla soffliggare. Det finns inga ursäkter”
https://nyheteridag.se/sd-hatande-tw...roa-samtidigt/

Detta ses förstås som något fullt normalt på SVT.

Däremot får man rimligen inte skriva reportage på SVT om man har SD-sympatier.

Kan vi försöka kartlägga SVT journalisters politiska hemvist genom offentliga medel såsom sociala medier?
Skriv gärna deras namn i fetstil.
Citera
2018-05-19, 17:06
  #2
Medlem
Vad är problemet? Är inte alla källkritiska?
Citera
2018-05-19, 17:11
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Vi kan väl kort och gott säga att SVT inte har en enda journalist som någonsin uttryckt sig vara för SD. Bara det ett minus sett till att de ska vara objektiva. Det kryllar dock av vänsterfolk där som uttryckt sig vara för S, V eller MP. Bara det är skäl nog att vägra betala TV-licens.
Citera
2018-05-19, 17:14
  #4
Medlem
Räcker det inte med konstatera att huvuddelen av journalistkåren är MP, V eller S? Och att absolut ingen är SD?
Citera
2018-05-19, 17:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Räcker det inte med konstatera att huvuddelen av journalistkåren är MP, V eller S? Och att absolut ingen är SD?

Är det inte bra känna till reportrarnas bakgrund? Det gör ju det hela så mycket tydligare istället för att bara slentrian säga att "alla" är vänster.

Linnea Carlén jobbar på SVT:s faktakoll. Rollen hon har är "sociala medier reporter".

Hennes första jobb som reporter var på Nyheter24. Sedan Metro, Aftonbladet, och nu SVT. Jag tror det kan vara värt att ha dessa namnet i minnet för det verkar ske en strömning mellan just dessa tidningar (samt DN för de som är lite mer kända), för dem som har "rätt" värderingar.

Kallar sig "som pojkarna" på instagram.
https://www.instagram.com/sompojkarna/?hl=sv

Att döma av hennes instagram brinner hon ffa för s.k. jämställdshetsfrågor (feminism, kvinnlig frigörelse, osv) Hon var drivande i metoo debatten. Typ en tredjedel av hennes tweets handlar om metoo.

Hon stöttar även Pride men jag kan inte se om hon är homosexuell.

Att hon jobbar med faktakollen tycker jag borde göra det extra viktigt var hon själv står politiskt.
Citera
2018-05-19, 18:12
  #6
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Räcker det inte med konstatera att huvuddelen av journalistkåren är MP, V eller S? Och att absolut ingen är SD?

Finns det ens en journalist på SVT som är moderat? KD? L? C?
Citera
2018-05-19, 18:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Är det inte bra känna till reportrarnas bakgrund?

Om alla väljare läste Flashback. Men det gör de inte.
Citera
2018-05-19, 18:34
  #8
Medlem
DDRTVs avatar
Jag har länge önskat att man skall lägga ner statliga propaganda kanalen SVT och Sveriges radio. Det går inte att få neutrala journalister generellt då de är statsfinansierade. Sen kan vi behålla lite nyheter och nödsändningar för att informera folket.

Svenska Journalisterna klagar på andra medier i Ryssland, Nordkorea ,Ungern, USA etc men vägrar inse att de är lika korrupta som dessa länder då man kan vinkla / utesluta information beroende på politiska hemvist.

Statlig finansierad media som är politiserad som den svenska skall avskaffas.
Citera
2018-05-19, 19:09
  #9
Medlem
Sqeptisks avatar
Svensk journalistkår består idag till en alldeles för stor andel vänsterfjantar. De journalister som fortfarande har förmåga att beskriva/rapportera om en händelse UTAN att politisera/vänstervinkla är idag i en klar minoritet och, tyvärr, minskande.

En av de få fördelarna med detta förhållande är att läsarna/tittarna i allt större utsträckning söker sig till alternativ media och på så sätt kommer att påskynda gammelmedias hädangång.
Att "kartlägga" SVT journalisternas politiska hemvist är tämligen meningslöst då de numera till över 90% består av (faktaresistenta)vänsterfjantar
Citera
2018-05-19, 19:35
  #10
Medlem
Jag har fullt förtroende för SVTs journalister. De journalister som skriver för alternativ media verkar vara mera vinklade och partiska. Kör på SVT.
Citera
2018-05-19, 19:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Finns det ens en journalist på SVT som är moderat? KD? L? C?
Journalister är kloka människor. Nej, ingen stöder SD. Varför skulle de göra det? Förmodligen finns det en och annan moderat och några för mittenpartierna.
Citera
2018-05-19, 19:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Finns det ens en journalist på SVT som är moderat? KD? L? C?

Pontus Mattsson som gjorde filmen Tvärvändningen har nog vissa SD-sympatier även om han givetvis inte säger det. Men han har följt SD personligen på resor och skrivit böcker om dem, vilket man nog bara får göra om man inte är hatisk mo dem. Hans böcker beskriver hur SD förvandlats.

Filmen tvärvändningen kan nog också bara ses som att det gynnar SD. Se den på SVT Play.

Han kritiserar SD-företrädare som uttrycker sig "rasistiskt" men även detta gör han kanske för att han vill hjälpa SD rensa ut sådana.

Han ger åtminstone inte intryck av att vara vänstermänniska.

Läs här:
(FB) Pontus Mattsson-SD-hataren. Lik i garderoben?

Jag tror att de journalister som är politiska reportrar är mer SD-vänliga än alla de nippriga göravärldenbättre-journalister som dräller in på SVT i varje ny årskull. En politisk reporter kan man rimligen tänka sig tycker det är viktigt hur landet styrs och att landet ska styras stabilt, vilket ju inte skedde 2015.

En journalist som bara tänker på "allas lika värde", minoriteter samt att "rädda liv" är nog desto mer anti-SD, tänker jag mig.

Fokus på individen: vänster
Fokus på nationen: höger
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2018-05-19 kl. 19:43.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback