Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 16:54
  #1
Medlem
Jag har skitsvårt för att vara tillräckligt disciplinerad för att ha en nyttig "normal" kosthållning. Det är antingen eller för mig. Jag kan antingen äta skit lite en dag, eller skit mycket.

P.g.a. detta tänkte jag prova att helt enkelt försöka hålla mig runt 1200 kalorier varannan dag. Jag har tidigare kört lågkalori var 4:e dag (de dagar jag inte tränar) och det har funkat bra. Dessa dagar kommer jag bara äta magert protein (kyckling, tonfisk, rostbiff, kalkon etc), ägg, grönsaker och lite frukt. Jag kommer se till att få i mig minst 2g protein per kg. Resterande dagar kommer jag äta som jag vill. Detta är ett system som jag vet kommer att passa mig, dock vet jag inte hur det kommer påverka mig, och jag hoppas att någon här kan ge mig lite info.

Finns det någon risk att jag kommer börja bryta ner muskler på lågkalori dagarna? Ibland kommer träning att infalla på en lågkaloridag. När jag tränar så tar jag alltid EAA under och efter passet.

Vad tror ni? Målet är att bibehålla och kanske tom öka lite i muskelmassa samtidigt som jag går ner i fett %. Är en man i 30 års åldern på ca 90kg, kanske 20% bf.
Citera
2018-05-19, 17:07
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är givetvis inte ett optimalt upplägg för att gå ned i fett och behålla så mycket muskelmassa som möjligt, alternativt öka den något. Det beror dock på hur tränad du är i dagsläget, är du otränad så kommer det säkert ske en ökning av både muskelmassa och styrka. Det är kaloriunderskott under en längre tidsperiod som gör att du går ned i vikt, för att minimera förlusten av muskelmassa bör underskottet inte vara alltför stort. Oavsett så är det bättre att träna än att inte träna.
Citera
2018-05-19, 17:55
  #3
Medlem
Sigstens avatar
Det är väl bara att testa och se hur det funkar. Själv tycker jag att det låter konstigt och komplicerat. Men huvudsaken är att hitta något som fungerar för dig.
Citera
2018-05-19, 18:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nä, men när du skriver "ett system som kommer passa mig", så får du nog söka lite djupare.

Det bästa sättet att göra något är det sättet som du kan utföra. Enarms pullups kanske är det absolut bästa sättet att bygga lats på, men vad hjälper det om du inte kan göra enarms pullups?

Hursomhelst, den information som jag hittat hittills om "calorie cycling" är positiv. Om du ständigt ligger på kaloriunderskott vilket man gör i de flesta "klassiska" kost scheman så mår du oftast ganska pissigt, metabolismen sjunker, hormonnivåerna försämras osv.
Om du däremot går upp och ner hela tiden och käkar 50% av ditt kaloribehov ena dagen och 125% nästa dag osv så kroppen aldrig hinner vänja sig så får du en hormonkick, metabolismen är relativt hög osv.

Du går inte ned mer eller mindre i vikt, men du mår bättre. Vi är ju trots allt inte skapade för ett liv där vi ständigt har tillgång till föda.

Men det skulle vara najs om någon här hade provat det förut.
Citera
2018-05-19, 19:11
  #5
Medlem
Kan du inte lära dig grunderna först som att lära dig äta, vilka maträtter som är bra osv.
När vi ger råd utgår vi oftast från att den man ger råd till vill vara optimal. Men du vill köra något eget och med tanke på de få detaljer du ger så kan jag bara önska lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback