Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-19, 15:00
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siimonm
Vill bara säga av egen erfarenhet
Jag känner tre som är adopterade av gay föräldrar

Två är döda idag , en i självmord andra i överdos

Den tredje har brutit med sina i adoptivföräldrar pga saker jag inte vill säga här pga respekt för hon och lever ett normalt liv idag
Jävla otur de hade.
Jag funderar lite på de två som är döda då det är ovanligt att barn knarkar eller tar sitt liv. Det brukar dyka upp i tonåren. Hur tidigt började den där knarka? I vilken ålder tog den andre sitt liv?
Sedan den där som brutit med sina "föräldrar".
Hur kan man leva ett normalt liv om man bor i fosterhem?

Men jag gillar dig.
Även jag känner många homosexuella. Att känna en eller ett par är inget ovanligt. Men så många som vi känner är ovanligt. I mitt fall beror det på att det är vanligt att homosexuella kompenserar sin barnlöshet med husdjur o att jag själv var aktiv hundägare en gång i tiden.
Men jag har inte märkt att de som nu skaffat barn har några problembarn. Kanske beror mer på att jag lärt känna, vettiga homosexuella medan du lärde känna dem på gayklubbar?
Citera
2018-05-19, 16:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ytterligare än en artikel som kritiserar studiernas kvalitet på samma sätt som heritage foundation.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/...33294116665594

Intressant.

Den studien kom ut 2016, alltså efter att metastudien gjordes.

Jag tänker mig att det är mycket möjligt med sådant här att det är som med dåliga vanor, t.ex. dricka alkohol. I Danderyd dricks det mest i Sverige men de klarar sig bra ändå. En vanlig Svensson som dricker lika mycket skulle inte klara sig.

Homosexförhållanden kanske också bara fungerar så länge allt är idylliskt. Jag tycker jag läst om mycket problem i den typen av förhållanden, såsom otrohet och sexuella avarter. Det välartade idylliska bögparet man visar på TV är liksom inte så vanlig.

Det kanske är avsiktligt att de som gjort studier bara har gjort det på vita kvinnor som lever förortsliv.

Det kom en studie alldeles för några veckor sedan som fick mycket uppmärksamhet i bland annat NY Times som visade på att den tydligaste indikatorn för huruvida en svart ung man skulle lyckas upprätthålla den levnadsstandard han växte upp i, är hur många svarta fäder i området som levde kvar med barnens mor.

På samma sätt kan det kanske vara med homoäktenskap, stjärnfamiljer och liknande: om man bor i ett bra område med många hela familjer så får barnen bra värderingar, även om de har homoföräldrar.

Enligt Heritage Foundation bor det fler homoföräldrar i sydstaterna än i nordstaterna, och det är vanligare att homoföräldrar är färgade. Ändå görs nästan alla studier på vita lesbiska familjer i välbärgade nordstater...
Citera
2018-05-21, 02:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
"Forskning visar" är inte ett starkt påstående. Det går alltid att hitta någon studie från något fält som i någon mån ger stöd för påståendet. Att säga att ett "forskning visar" är fel och att ett annat "forskning visar" är rätt är däremot ett starkt påstående (som forskare brukar undvika). "Mer forskning behövs" är det säkraste kortet.
När jag skrev "starkt påstående" så menade jag djärvt påstående i det sammanhanget.

Din text summerar precis det jag ville säga fast både tydligare och mer välskrivet. Snyggt!
Citera
2018-05-22, 06:19
  #16
Medlem
MrWins avatar
Inslaget är kanske något att anmäla till Radionämnden. De kan pröva om det uppfyller vissa krav på bland annat saklighet och opartiskhet.
Citera
2018-05-27, 15:40
  #17
Medlem
Mer bevis för att studier om barn till homosexuella drivs av politisk agenda:

Citat:
The study by sociology professor Paul Sullins found that “[a]t age 28, the adults raised by same-sex parents were at over twice the risk of depression as persons raised by man-woman parents.” In addition, there was an “elevated risk associated with imbalanced closeness and parental child abuse in family of origin; depression, suicidality, and anxiety at age 15; and stigma and obesity.”

Given these findings, Sullins concluded that “[m]ore research and policy attention to potentially problematic conditions for children with same-sex parents appears warranted.” This study is significant, Sullins writes, because other studies that have “reported ‘no differences’ in well-being” most often use “psychometric measures of depression or anxiety,” which has led to “a lapse in policy attention to the potential needs of such children.” Sullins’ research challenges the “benign findings” of these other studies.

Reanalyses have confirmed, not surprisingly, the presence in such samples of strong ascertainment bias, social desirability bias, and/or positive reporting bias” in studies that have concluded there are no differences between children of same-sex couples and those of opposite-sex parents.
http://thefederalist.com/2016/07/06/...best-for-kids/

Och mer:

Citat:
So for nearly 20 years the scholarly community has been treated to studies of this unique small cluster of kids, and the general public has been left with the impression that they represent the whole population of children of American lesbian mothers. They do not. The NLLFS’s sample doesn’t even share the population characteristics of same-sex-couple households that its sponsor — the Williams Institute of UCLA — describes in its own publication. In social reality — the one described in the U.S. Census — such households are less well-off economically, less white, and with less-educated parents than the households in the NLLFS. Everything about the NLLFS suggests a sample of highly privileged children being raised by parents with significant resources living in communities that offer notable social support.
https://www.nationalreview.com/2012/...mark-regnerus/

En studie som visar att barn till homosexuella har större sannolikhet bli homosexuella. Vilket isf bevisar att homosexualitet inte enbart är medfött:
Citat:
In a recent study by Dr. Walter Schumm, a Kansas State University Family Studies and Human Services professor, the assertion of a 2006 study by Paul Cameron was confirmed. According to Schumm’s abstract, “Despite numerous attempts to bias the results in favour of the null hypothesis and allowing for up to 20 (of 63 or 32 percent) coding errors, Cameron's (2006) hypothesis that gay and lesbian parents would be more likely to have gay, lesbian, bisexual or unsure (of sexual orientation) sons and daughters was confirmed.”
http://chimes.biola.edu/story/2010/o...n-gay-parents/

Här en studie från 2001. Visserligen ganska länge sedan nu:

Citat:
Dozens of studies about kids raised by gay parents were mischaracterized for political reasons so as not to draw the ire of homosexual activists or encourage anti-gay rhetoric, a new report suggests.

The report, by sociology professors at the University of Southern California, says that that, contrary to earlier assertions, children of same-sex parents exhibit significant differences when compared to children raised by heterosexual couples.

The study's authors conclude that earlier researchers downplayed those differences when they found them — and this has stunted research that might further highlight and explain these differences.

"The pervasiveness of social prejudice and institutionalized discrimination against lesbians and gay men… exerts a powerful policing affect on the basic terms of psychological research and public discourse on the significance of parental sexual orientation," Judith Stacey and Timothy Biblarz write in a report in the American Sociological Review.

"It’s not that [researchers] are being dishonest," Stacey said in an interview. "But what we say is there are intriguing, provocative differences found in these studies."
http://www.foxnews.com/story/2001/07...port-says.html

Det är intressant för det verkar som om lesbiska föräldrar ger barn som är mentalt lika välfungerande som barn till heterosexuella, men att det verkar som att bristen på manlig förebild drabbar barnen senare i livet eftersom de klarar livets påfrestningar sämre. Modern är ju omhändertagande medan faderns roll är att utmana.

Citat:
Almost all studies of same-sex parenting have concluded there is ‘‘no
difference’’ in a range of outcome measures for children who live in a household
with same-sex parents compared to children living with married opposite-sex par-
ents. Recently, some work based on the US census has suggested otherwise, but
those studies have considerable drawbacks. Here, a 20 % sample of the 2006
Canada census is used to identify self-reported children living with same-sex par-
ents, and to examine the association of household type with children’s high school
graduation rates.
This large random sample allows for control of parental marital
status, distinguishes between gay and lesbian families, and is large enough to
evaluate differences in gender between parents and children. Children living with
gay and lesbian families in 2006 were about 65 % as likely to graduate compared to
children living in opposite sex marriage families. Daughters of same-sex parents do
considerably worse than sons.
https://www.sfu.ca/~allen/REHAllen.pdf

Denna studie har dock kritiserats rätt mycket.

Här en annan.
https://www.deseretnews.com/article/...parenting.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...PMC4771005/#C1

Det saknas också studier på hur det går för barn till homosexuella senare i livet. Åtminstone hittar jag inga.

Jag ska fortsätta undersöka frågan.

Jag tycker att SD inte bör vara alltför kategoriska i att påstå att barn till homosexuella klarar sig "lika bra". Jag tror inte att SDs väljare överlag ser det som prioriterat att vara pro-gay - och det kan ju vara så att barn till homosexuella faktiskt klarar sig sämre. Man kan inte lita på vad "studier säger" pga starka politiska bias i vad som publiceras.
Citera
2018-05-28, 17:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Mer bevis för att studier om barn till homosexuella drivs av politisk agenda:



Och mer:



En studie som visar att barn till homosexuella har större sannolikhet bli homosexuella. Vilket isf bevisar att homosexualitet inte enbart är medfött:


Här en studie från 2001. Visserligen ganska länge sedan nu:



Det är intressant för det verkar som om lesbiska föräldrar ger barn som är mentalt lika välfungerande som barn till heterosexuella, men att det verkar som att bristen på manlig förebild drabbar barnen senare i livet eftersom de klarar livets påfrestningar sämre. Modern är ju omhändertagande medan faderns roll är att utmana.



Denna studie har dock kritiserats rätt mycket.

Här en annan.
https://www.deseretnews.com/article/...parenting.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...PMC4771005/#C1

Det saknas också studier på hur det går för barn till homosexuella senare i livet. Åtminstone hittar jag inga.

Jag ska fortsätta undersöka frågan.

Jag tycker att SD inte bör vara alltför kategoriska i att påstå att barn till homosexuella klarar sig "lika bra". Jag tror inte att SDs väljare överlag ser det som prioriterat att vara pro-gay - och det kan ju vara så att barn till homosexuella faktiskt klarar sig sämre. Man kan inte lita på vad "studier säger" pga starka politiska bias i vad som publiceras.

Med tanke på att du anklagar RFSL och QX för att vara partiska så bör du själv komma med opartiska källor.
Citera
2018-05-28, 19:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Med tanke på att du anklagar RFSL och QX för att vara partiska så bör du själv komma med opartiska källor.

Det är svårt och jag är medveten om att de flesta som är på "min" sida är partiska.

Jag tycker ändå de har en poäng när de säger att
1. Det saknas studier på hur det går för barn till homosexuella som vuxna. Jag försökte leta bland alla studier men hittade inga. Att barnen har likvärdiga kognitiva förmågor ifrågasätter jag inte. Men jag är mer bekymrad över hur samhället påverkas på sikt. Som en annan person i tråden sa, så kände han ett par personer som växte upp med homo-föräldrar och som det inte gått så bra för. Konstigt nog verkar det inte finnas studier på hur dessa barn klarar sig som vuxna, eller så vill man inte göra dessa studier offentliga.
2. De flesta studier görs på vita, lesbiska i medelklassen. Man gör inte så många studier på andra typer av homosexuella par.

Sen har vi det vanliga smusslandet med "socio ekonomiska faktorer" vilket sociologer alltid lägger in när någon som är fattig presterar sämre. Faktum är att homosexuella relationer håller sämre än heterosexuella, och i synnerhet bög-relationer håller sämre. Då kan studierna påstå att barn till homosexuella som klarar sig sämre beror på dessa "socioekonomiska faktorer".

Här från en neutral källa:
Citat:
The authors noted that differences in child well-being were largely due to socioeconomic circumstances and family stability.
https://theconversation.com/factchec...-parents-82313
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback