Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-20, 08:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Om det verkligen vore så att det satt i generna så varför kämpa emot då? Sitter det i generna som att man ärver hårfärg så skulle väl en viljekraft att inte dricka ha någon mening?
Generna ger dig en fallenhet för alkoholism. De ger dig inte alkoholism. Om du ska argumentera emot vad vedertagen forskning säger så kan du i alla fall se till att du förstår resultaten istället för att komma med halmgubbar. Men som svar på frågan så är det givetvis en bra idé att inte dricka om man har fallenhet för alkoholism.

Många asiater har en gen som mer eller mindre gör dem allergiska mot alkohol. Genen gör att de får en massa otrevliga fysiska symptom när de dricker, vilket av naturliga skäl gör att de dricker mindre eller inte alls.

Det finns även gener som gör att du svarar starkare på hjärnans belöningssystem. Detta kan vara både bra och dåligt, men det ökar risken för alkoholism, liksom andra beroenden.

Man kan lätt hitta studier som visar att enäggstvillingar som adopterats till olika familjer löper i princip lika stor risk att bli alkoholister. Det kan din "teori" inte förklara alls.

Citat:
Jag påstod inte till skillnad ifrån andra i tråden, jag sa det var min egna teori men jag sa även att jag ej kan bevisa den.
Du påstod att det inte finns något som stödjer att generna påverkar, vilket är falskt. Det finns massor som stödjer det.

Citat:
Så varför blandar du inte ett politisk parti i detta. Hur hade ditt svar sett ut om miljöpartiet inte existerade, vilket politiskt parti hade du dragit upp då ur din kortlek? Det är precis vad jag menar med flummargument.
Är det inte rätt uppenbart att biomatec raljerade över ditt eget flum? Många genusvetare (flummare) vill absolut inte veta av att generna har betydelse för olika faktorer utan vill få allt till att handla om miljö. Att all vetenskap talar emot dem berör dem inte.
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2018-05-20 kl. 08:57.
Citera
2018-05-20, 09:21
  #26
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Generna ger dig en fallenhet för alkoholism. De ger dig inte alkoholism. Om du ska argumentera emot vad vedertagen forskning säger så kan du i alla fall se till att du förstår resultaten istället för att komma med halmgubbar. Men som svar på frågan så är det givetvis en bra idé att inte dricka om man har fallenhet för alkoholism.

Många asiater har en gen som mer eller mindre gör dem allergiska mot alkohol. Genen gör att de får en massa otrevliga fysiska symptom när de dricker, vilket av naturliga skäl gör att de dricker mindre eller inte alls.

Det finns även gener som gör att du svarar starkare på hjärnans belöningssystem. Detta kan vara både bra och dåligt, men det ökar risken för alkoholism, liksom andra beroenden.

Man kan lätt hitta studier som visar att enäggstvillingar som adopterats till olika familjer löper i princip lika stor risk att bli alkoholister. Det kan din "teori" inte förklara alls.

Du påstod att det inte finns något som stödjer att generna påverkar, vilket är falskt. Det finns massor som stödjer det.


Är det inte rätt uppenbart att biomatec raljerade över ditt eget flum? Många genusvetare (flummare) vill absolut inte veta av att generna har betydelse för olika faktorer utan vill få allt till att handla om miljö. Att all vetenskap talar emot dem berör dem inte.

Det där håller lika mycket som att afrikaner har stora kukar. Människor har en förmåga att försöka hitta mönster (som är felaktiga). Letar man efter ett visst mönster man vill få så kommer man hitta det. Dessa studier är flummerier av studenter som ägnar sin större tid att dricka rödvin och röka gräs.

Generna har inget med alkoholism att göra, vissa personer som har en viss personlighet löper större risk att utveckla alkoholism men fortfarande det är ett beroende man måste dricka sig till, man föds inte som alkoholist lika lite som en son till ett basketbollsproffs föds till basketbollsproffs, det kräver träning.

Jag har träffat många alkoholister och många stödjer min teori, de är känsliga personer, lättkränkta och ibland visas detta som tuffhet eller aggression. De använder alkohol som en bebis använder nappen, det är en viss trygghet i det och även om de verkligen vill sluta dricka så är det inte så enkelt att bara sluta dricka. Deras trygghet försvinner och de måste börja lära sig hantera känslor utan alkohol, inte lätt om man van vid att dricka kanske 20-30 eller ännu längre. Då är det lätt hänt man ger upp och återvänder till alkoholen när man bara blir påmind om skulder och att man kanske inte får jobb trots man försöker ett tag. Det har som sagt var inte med gener att göra utan ens tidigare levene och hur man hanterar jobbiga eller stressiga öden som ingår i allas liv inte enbart i alkoholisternas.

En alkoholist bryr sig föga om att du slänger upp vetenskapliga rapporter i deras näsa. Vill man fånga ens alkoholist intresse bör man istället få de att prata om sina känslor att försöka få de att tänka efter varför de en gång började med alkoholen och varför de är oroliga för vad kommer hända om de blir nyktra. Kommer saker och ting magiskt falla ner ifrån himmelen (lägenhet, jobb m.m) eller kommer det bli tufft? Är de beredda att försöka hantera jobbiga situationer utan att behöva vilja dricka igen?
Är det saker de känner "hat" emot? Har de många "ouppklarade" situationer med folk i sin historia de har svårt att "släppa" eller förlåta? Ja man kan förlåta personer , det behöver inte betyda att man tycker de gjorde "rätt" men man kan förlåta. (tex om man blivit misshandlad eller våldtagen). Kan man inte göra det kommer det bara att ta negativ energi ifrån en och det gör att man vill fortsätta dricka. Alkoholister dricker inte som en 14-åring för att bli fulla och fnittriga och kanske våga stöta på någon man annars inte vågar, nej alkoholisten i 99 fall av hundra dricker för att döva känslor.

Igen har detta med ens gener eller DNA att göra?
Svaret är att nej det han inte med ens DNA att göra det har med historiken av ens liv att göra. Behöver inte nödvändigtvis vara barndomen men många gånger är det så.

Varför tror du att så många läkare misslyckas med att försöka få en person att sluta dricka?
Citera
2018-05-20, 09:32
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Det där håller lika mycket som att afrikaner har stora kukar. Människor har en förmåga att försöka hitta mönster (som är felaktiga). Letar man efter ett visst mönster man vill få så kommer man hitta det. Dessa studier är flummerier av studenter som ägnar sin större tid att dricka rödvin och röka gräs.
Skojar du? Man vet till och med precis vilka gener det handlar om i detta fall. Däremot lyckades du ironiskt nog att ge en helt klockren beskrivning av dig själv.

Citat:
Generna har inget med alkoholism att göra, vissa personer som har en viss personlighet löper större risk att utveckla alkoholism men fortfarande det är ett beroende man måste dricka sig till, man föds inte som alkoholist lika lite som en son till ett basketbollsproffs föds till basketbollsproffs, det kräver träning.
Du verkar ha lite svårt med läsförståelsen. Vi tar det en gång till. Du föds inte med alkoholism. Du föds med en fallenhet för att utveckla alkoholism.

Samma sak gäller basket. Självfallet måste du träna för att bli proffs, men vem som helst kan inte bli basketproffs. Man måste ha förutsättningarna och dessa är genetiska.

Citat:
Jag har träffat många alkoholister och många stödjer min teori, de är känsliga personer, lättkränkta och ibland visas detta som tuffhet eller aggression. De använder alkohol som en bebis använder nappen, det är en viss trygghet i det och även om de verkligen vill sluta dricka så är det inte så enkelt att bara sluta dricka. Deras trygghet försvinner och de måste börja lära sig hantera känslor utan alkohol, inte lätt om man van vid att dricka kanske 20-30 eller ännu längre. Då är det lätt hänt man ger upp och återvänder till alkoholen när man bara blir påmind om skulder och att man kanske inte får jobb trots man försöker ett tag. Det har som sagt var inte med gener att göra utan ens tidigare levene och hur man hanterar jobbiga eller stressiga öden som ingår i allas liv inte enbart i alkoholisternas.
Personligheten sitter till stor del i generna, vilket återigen har visats i otaliga studier av enäggstvillingar.

Citat:
Igen har detta med ens gener eller DNA att göra?
Svaret är att nej det han inte med ens DNA att göra det har med historiken av ens liv att göra. Behöver inte nödvändigtvis vara barndomen men många gånger är det så.
Så då frågar jag igen vad du har för stöd för ditt påstående att gener inte har med saken att göra? Och hur förklarar du resultaten av studier av enäggstvillingar?

Citat:
Varför tror du att så många läkare misslyckas med att försöka få en person att sluta dricka?
Vet ej, och med tanke på hur mycket du svamlar så är jag övertygad om att du inte har svaret heller.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback