Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 10:41
  #1
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Jag har sökt nu i några dagar och hittar ingen post som jag kan relatera till, så jag startar en egen.
Jag har en ganska komplex problematik med bland annat nedstämdhet/tomhet, ångest, koncentrationssvårigheter (ADHD), Antisocial personlighetsstörning. Sen har jag bland annat haft ett väldigt tungt missbruk tidigare, mycket kombinationer, oftast Amfetamin/Cannabis men också en del annat bruk som Opiater/Benso och även Psykedeliska droger.
Jag har med åren även bränt receptorer som jag har i hjärnan, t.ex så är inte ångesten så stark men jag känner heller inte någon mening med att fortsätta med detta, allt känns så meningslöst egentligen. Vi ska dö och då minns vi inte vad vi har gjort, så vad spelar det för roll egentligen? Jag berättar bara hur mina tankar går, jag är en 100% intellektuell person så jag lever mycket i huvudet, har hög IQ och analyserar allt som sker. Små detaljer är väldigt tydliga för mig.

Jag har även varit med i en bilolycka där jag drabbades av 3 hjärnblödningar, vilket verkar ha dödat mitt konsekvenstänk. Det påverkade även mitt konsekvenstänk, jag är mer oförsiktig och tänker mig ofta inte för innan jag gör/säger saker. Medvetandet har också blivit nedsatt efter hjärnblödningarna, verkligeheten känns overklig och ibland så kommer jag på mig att jag tror att jag drömmer.

Jag har även gått igenom en del läkemedel under åren, där jag fokuserat en hel del på depressionen och nervsmärtor (Jag äter Lyrica mot nervsmärtor). Bland dessa finns Mirtazapin, Cymbalta, Venlafaxin (i den ordningen).
Sen har jag även ätit en del neuroleptika som Quetiapin, Zyprexa, Bisperdol. (Jag har drabbats av drogutlösta psykoser 4-5 gånger)
Jag har haft ett ganska turbulent och händelserikt liv (jag har varit yrkeskriminell hela mitt liv) så idag så påverkas jag inte av någonting som händer runtomkring mig, utan allt känns redan upplevt.
Jag ser väl bara fram emot döden för att det är något jag ännu inte har testat och jag tror knappast att det kan bli tråkigare än allting är nu.

För tillfället så äter jag bara Elvanse (70mg+30mg) och Lyrica (300mg+300mg). Men jag känner verkligen inte att det här hjälper mig ett dugg. Jag har fortfarande svårt att hitta motivation till att ens fortsätta leva (jag har inte så stark ångest, jag har bara inte tillräckligt stark livslust). Allt känns tråkigt/grått/meningslöst och i tankarna så ser framtiden likadan ut.
Jag har ingen energi att ta itu med saker och är nära att falla tillbaka i missbruket för att jag känner den här meningslösheten.

När jag tar 100mg Elvanse så mår jag faktiskt helt ok i 3-4 timmar, men sen släpper det. Inte ens över dessa 3-4 timmar är jag nöjd, men det är helt klart bättre än resterande 20-21 timmar. Lyrican har tappat effekt för ett par år sen, så den har jag egentligen bara kvar för att jag inte ska bli sjuk. Även för att det hjälper en del mot nervsmärtorna, men jag har ingen effekt av det.
Jag kan även tillägga att jag då och då röker hasch för att "försvinna" från mina tankar ett tag, jag ser det som en semester från hjärnan i ett par timmar. Men jag vill även få bort haschrökandet, målet är att komma in i samhället till den grad att jag känner mig nöjd med livet. Men jag är långt ifrån det.

Jag letar egentligen efter vad som helst, är ganska desperat. Jag börjar lessna på att gå runt och låtsas försöka tycka om att leva, för att jag lyckas inte med att få ordning på mina egna tankar och tillstånd/känslor.
Jag behöver någon medicin som ökar min energi, ökar mitt intresse för livet
tar bort det mesta av min kroniska ångest (helt seriöst jag har haft ångest hela livet, även innan jag började strula)
medicinen ska fungera med lisdexamfetamin/dexamfetamin (Elvanse, Metamina, Attentin).

Är det någon som kan relatera lite grann och har något förslag? Jag står med utsträckta händer, jag har testat allt jag kan komma på och det fungerar inte. Jag dör mer och mer varje dag.

Jag kan tillägga att jag tränar 4-5 gånger i veckan, äter normalt, sover normalt (jag har aldrig legat sömnlös över någonting jag gjort, (fråga inte för att jag kommer inte att gå in på det)
Och har även aldrig påverkats av saker jag varit med om (vad jag minns). Men jag tror att en hel del saker som hände i min barndom (strängt och våld hemma, problem i skolan med andra elever) har påverkat inriktningen jag har haft i livet.

Jag ska avrunda nu men vill avsluta med att jag har verkligen testat allt jag själv kan komma på. Jag fick upp hoppet lite grann när jag började med Elvansen. Men mitt tidigare missbruk av Amfetamin har höjt min naturliga tolerans mot CS-mediciner. För att jag ska känna mig nöjd med Elvansen så behöver jag upp emot 280-350mg om dagen och det håller inte. Så jag behöver någonting som jag kan lägga till! Hjälp mig Flashback.
Citera
2018-05-19, 11:17
  #2
Medlem
boobacars avatar
Elvanse är ett rent råttgift, klipp den och lid i en två-tre veckor. Sen kommer du börja känna dig normal igen.
Citera
2018-05-19, 11:20
  #3
Medlem
Ojojoj dethär låter verkligen inte bra hörru, att käka så mycket amfetamin varje dag kommer knulla din hjärna som redan är helt förstörd. Om ja va du skulle hellre velat dött av dendär olyckan än att leva som en extrem blandmissbrukare med overklighetskänslor resten av livet.

Du kan testa Voxra 300mg om du känner för det. Läs om den. Ger energi och är effektiv mot depression
Citera
2018-05-19, 11:30
  #4
Medlem
Couplets avatar
Är du utredd för PTSD?
Citera
2018-05-19, 11:32
  #5
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Ojojoj dethär låter verkligen inte bra hörru, att käka så mycket amfetamin varje dag kommer knulla din hjärna som redan är helt förstörd. Om ja va du skulle hellre velat dött av dendär olyckan än att leva som en extrem blandmissbrukare med overklighetskänslor resten av livet.

Du kan testa Voxra 300mg om du känner för det. Läs om den. Ger energi och är effektiv mot depression

Jag läste lite om Voxra tidigare, men jag hittar ingenstans där det står om erfarenheter med en kombination av Voxra och Elvanse.
Elvansen har ingen extra effekt på mig utan den jämnar bara ut obalansen bland mina receptorer. Utan Elvansen så är jag väldigt impulsiv och har ingen möjligthet att hålla fokus.
Jag har ju ändå, eftersom jag är intellektuell, lagt upp mål i livet vilket som. Ett av dessa är att läsa upp mina betyg och börja studer Astrofysik. Men för att detta ens ska vara möjligt så måste jag kunna ha fokus.

Jag vill inte slösa bort 1-2 månader på att fråga min läkare om råd, utan att ha egna förslag. Så jag letar efter ett förslag innan jag träffar honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Är du utredd för PTSD?

Nej men en psykolog var inne på det efter att jag hade smånoijor efter en grov misshandel (vaknade av ett järnrör i huvudet, fick en yxa i ryggen, armen och över knäskålen, spräckte skallen av järnröret). Men det faller i att jag aldrig tappar kontrollen. Jag får aldrig så hög rädsla eller så hög ångest att jag tappar förståndet. Jag ligger alltid några steg fram i huvudet. Jag tänker hela tiden...
__________________
Senast redigerad av sickDAPiMP 2018-05-19 kl. 11:36.
Citera
2018-05-19, 13:06
  #6
Medlem
Borde du inte ge Mirtazapin en ny chans, som en kombo?

Den slår på lite annat sätt än normala SSRI.
Citera
2018-05-19, 13:40
  #7
Moderator
fredrik686s avatar
Psykologi: allmänt --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2018-05-19, 18:57
  #8
Medlem
zaes avatar
Jag äter för tillfället voxra och concerta, men kommer att byta till elvanse inom kort då concertan inte har någon större effekt längre.

Jag kan tyvärr inte, som du säker förstår, svara på om voxra i kombination med elvanse kommer att hjälpa just dig, men enligt min psykiatriker så ska det funka bra.
__________________
Senast redigerad av zae 2018-05-19 kl. 19:00.
Citera
2018-05-20, 11:40
  #9
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zae
Jag äter för tillfället voxra och concerta, men kommer att byta till elvanse inom kort då concertan inte har någon större effekt längre.

Jag kan tyvärr inte, som du säker förstår, svara på om voxra i kombination med elvanse kommer att hjälpa just dig, men enligt min psykiatriker så ska det funka bra.


Jag ska föreslå Voxra till Elvansen. Eftersom att det ändå verkar finnas folk med CS som kör i kombination med Voxra. Kan du lite kort bara förklara skillnaden du märker av från innan du börja äta Voxra och efter? Jag undrar lite hur den fungerar i kombinationen med CS.
Citera
2018-05-20, 22:39
  #10
Medlem
offtopics avatar
Escitalopram och elvanse kan vara en bra kombo https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24021497/
Citera
2018-05-21, 00:46
  #11
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offtopic
Escitalopram och elvanse kan vara en bra kombo https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24021497/


Min brors syster äter Voxra och varnade mig för den, så jag tror att jag testar något annat. Jag kom över några tabletter som innehåller Escitalopram. Det var 20mg i dom, tog en och ska ta en varje morgon i en vecka för att se hur den svarar med min Elvanse.

Grejen är den att jag inte har någon känslomässig motivation, jag känner att jag inte har nog med energi för att ta tag i vissa saker. Jag känner att jag behöver någon substans som skulle öka Elvanses påverkan på Dopamin och Noradrenalinet, ungeär som att det skulle öka frisättningen och stabilisera min Serotonin-halt. Dom gångerna jag känner mig hel och lycklig är när jag har fått i mig en stor dos Elvanse eller en stor dos Amfetamin.
Men jag har lagt ner med Ametaminet och letar mediciner som kan fylla det här hålet.
Som sagt så har jag haft ett trubbigt liv och mina receptorer har tagit stor skada av olika händelser. Utan vissa substanser så kan jag inte känna mening överhuvudtaget.

Just nu ligger Escitalopram som #1. Men om någon har fler förslag på det jag precis tog upp så vore jag tacksam.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback