Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 05:00
  #1
Medlem
Jobbar en del med aktiehandel samt affiliate och har en fundering kring om det tekniskt skulle gå att genomföra detta. Har inga större planer på att genomföra denna stora process men tänker rent tekniskt nu.
Vet att gåvor är att betrakta som skattefria, det jag undrar är då om jag lyckas skapa en falsk identitet utomlands och sedan använder denna för att överföra ett större belopp till mitt riktiga jag som en gåva. Hur stora möjligheter/intresse har skatteverket att granska denna falska personen och även kolla upp varifrån pengarna kommer?
Rent tekniskt skulle det gå att genomföra utan större problem?
Menar alltså inte själva skapandet av den falska identiteten utan mer själva gåvorna från denna påhittade person eller skulle skatteverket försöka ta rollen som FBI och syna min bluff.
Citera
2018-05-19, 08:33
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krikelin93
Hur stora möjligheter/intresse har skatteverket att granska denna falska personen och även kolla upp varifrån pengarna kommer?

Problemet är väl mer att bevisbördan i praktiken hamnar på dig. Inte skatteverket.
Citera
2018-05-19, 12:57
  #3
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krikelin93
Jobbar en del med aktiehandel samt affiliate och har en fundering kring om det tekniskt skulle gå att genomföra detta. Har inga större planer på att genomföra denna stora process men tänker rent tekniskt nu.
Vet att gåvor är att betrakta som skattefria, det jag undrar är då om jag lyckas skapa en falsk identitet utomlands och sedan använder denna för att överföra ett större belopp till mitt riktiga jag som en gåva. Hur stora möjligheter/intresse har skatteverket att granska denna falska personen och även kolla upp varifrån pengarna kommer?
Rent tekniskt skulle det gå att genomföra utan större problem?
Menar alltså inte själva skapandet av den falska identiteten utan mer själva gåvorna från denna påhittade person eller skulle skatteverket försöka ta rollen som FBI och syna min bluff.

Jag tror det är rent praktiskt genomförbart, dock är det lättare ifall du skapar ett dubbelt medborgarskap och har ett bankkonto i ett land som inte är med CRS.
Citera
2018-05-21, 06:31
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av krikelin93
Jobbar en del med aktiehandel samt affiliate och har en fundering kring om det tekniskt skulle gå att genomföra detta. Har inga större planer på att genomföra denna stora process men tänker rent tekniskt nu.
Vet att gåvor är att betrakta som skattefria, det jag undrar är då om jag lyckas skapa en falsk identitet utomlands och sedan använder denna för att överföra ett större belopp till mitt riktiga jag som en gåva. Hur stora möjligheter/intresse har skatteverket att granska denna falska personen och även kolla upp varifrån pengarna kommer?
Rent tekniskt skulle det gå att genomföra utan större problem?
Menar alltså inte själva skapandet av den falska identiteten utan mer själva gåvorna från denna påhittade person eller skulle skatteverket försöka ta rollen som FBI och syna min bluff.

Problemet är att det är du som har bevisskyldgheten. Du måste ha en riktigt bra story om varför du får gåvan och du måste kunna bevosa detta med dokumentation. Det är ganska godtyckligt om SKV godtar bevisföringen eller inte.
Citera
2018-05-21, 23:33
  #5
Medlem
Om det är en summa som du kan spendera till vardags (100-400k) så låter det smidigare att verifiera ett konto hos en EMI-tjänst (epayments.com, upaycard.com, revolut.com etc) med en falsk identitet och använd kortet som dom skickar till dig när du handlar både i butik och online. Relativt riskfritt. PM mig om du vill.
__________________
Senast redigerad av hoffak 2018-05-21 kl. 23:37.
Citera
2019-04-23, 13:33
  #6
Medlem
Intressant. Jag vill veta mer men kan inte PM hoffak pga dålig aktivitet från min sida.
Hoffak eller ngn annan som har koll, PM mig då jag behöver information.
Citera
2019-12-25, 10:01
  #7
Medlem
Vill också PM men låg aktivitet här också.

Jag har nämligen ett sätt att skapa konton på payoneer (förbi deras bankverifiering). PM vid intresse.

Är dock väldigt nyfiken på hur det gått med debitkort med falska identiteter? Särskilt ifall man beställer hem saker till egen adress & namn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback