Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 01:12
  #1
Medlem
som drar avgifter utan grund.
Om du bara går in och tittar på en resa så bokas den automatiskt och du blir debiterad 75 kr avbokningsavgift.

Det är helt sjukt och jag fattar inte hur dom kan göra såhär, men de gör det och iom att du lämmnat ut dina kortuppgifter till dem så kan de knulla dig så mycket de vill utsn att bry sig.

Det kontantlösa samhället lyckas igen.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-05-19 kl. 01:16.
Citera
2018-05-19, 01:56
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
som drar avgifter utan grund.
Om du bara går in och tittar på en resa så bokas den automatiskt och du blir debiterad 75 kr avbokningsavgift.

Det är helt sjukt och jag fattar inte hur dom kan göra såhär, men de gör det och iom att du lämmnat ut dina kortuppgifter till dem så kan de knulla dig så mycket de vill utsn att bry sig.

Det kontantlösa samhället lyckas igen.
Eller så lämnar man inte sina kortuppgifter till dem. Jag visste inte ens att de fanns i Sverige.
Citera
2018-05-19, 08:20
  #3
Medlem
Du har råkat boka en resa genom att trycka på fel knapp
Ingen annans fel än ditt eget
Ansvarsbrist?
Citera
2018-05-19, 08:35
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
som drar avgifter utan grund.
Om du bara går in och tittar på en resa så bokas den automatiskt och du blir debiterad 75 kr avbokningsavgift.

Det är helt sjukt och jag fattar inte hur dom kan göra såhär, men de gör det och iom att du lämmnat ut dina kortuppgifter till dem så kan de knulla dig så mycket de vill utsn att bry sig.

Det kontantlösa samhället lyckas igen.

Det stämmer inte. Du måste boka en resa, en bil måste tilldelas och DÄREFTER måste du avboka. Då får du den avgiften.

Inget konstigt där tycker jag?
Citera
2018-05-19, 09:39
  #5
Medlem
sebnies avatar
Så fort man bekräftar beställningen så kommer det bli en bokning av det.
Dvs först skriver du från+till, sedan får du ju upp om du vill åka UberX eller UberBlack och vad respektive alternativ kostar. När du gjort detta val och bekräftat, då blir det en bindande bokning av det, även om ingen bil blivit tilldelad än.

Det finns möjlighet att "överklaga" avbokningsavgiften om du har ett giltigt skäl. Ett exempel kan vara om du får säg en tvåstjärnig eller enstjärnig chaufför och du känner dig otrygg och väljer att avboka. Då får man redogöra detta för Uber och då tar de bort avgiften.

Dock, om den inte hittar någon ledig bil eller om chauffören trycker bort resan (t.ex. om chauffören kör sitt sista pass nu), så blir det en gratis avbokning.

(Har själv sett det när det varit inga lediga bilar, då kommer det upp i min logg som en "avbokad beställning")

Beställningen kan avbrytas ända fram till det att du bekräftar den, så du har gott om tid att "titta" på en resa. Dock viktigt att du sedan suddar ut resan för det är annars mycket lätt hänt att den beställer sig när telefonen ligger i fickan.
Citera
2018-05-19, 10:18
  #6
Medlem
Jag tycke det var mäkligt, för det kom aldrig nån knapp ”beställ” eller ”bekräfta”.

Väldigt otydligt att jag faktiskt bokat något.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-05-19 kl. 10:31.
Citera
2018-05-19, 18:35
  #7
Medlem
Har beklagat mig och fått ett mail om att de tänker betala tillbaka avgiften eftersom jag "bokade av misstag".

Bra att detta gick att lösa i alla fall.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2943148

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback