Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 22:50
  #1
Medlem
tradarwilles avatar
Hej på er flashback.

Vi är 2 grabbar på 28 år som tänkte hyra en husbil i sommar och resa uppåt landet för en härlig fiskesemester.

Vi är från Västra Götaland och tänkte bila upp mot trakterna kring mellansverige, typ runt dalarna?

Norge är ju ett alternativ men eftersom vi knappt har koll på sveriges sjöar så känns de bättre o börja här hemma.

Vi kör vanligt spinnfiske men vi innehar vadarstövlar för svåråtkommliga platser. (ej flugfiske)

Vill gärna komma till platser som inte är "familjeställen". Ofiskad vildmark

Vi har egentligen ingenting som hindrar oss från att åka ännu längre upp om det kanske är ett bättre alternativ för en rolig/minnesvärd resa.

Fiske från land är la det vi söker om vi inte hittar ställen som hyr ut båt.

Är det någon här som sitter inne på lite tips ?
Citera
2018-05-18, 23:02
  #2
Medlem
Får man haka på?
Citera
2018-05-18, 23:22
  #3
Medlem
grodlanda sjön finns ett helvete o ta sig ut till gjorde det 2 gånger en gång via land då vart det o dra båten över en äng sen genom en jävla ko hage,

andra gången tog vi ån upp till sjön och den ån vart det riktigt grunt på sina ställen,

men fanns öring eller regnbåge/gädda och annat i sjön
Citera
2018-05-18, 23:27
  #4
Medlem
sen har ni ju vättlefjäll i Angered dom hyr ut kanoter och ni kan fiska o sådant vet ett jätte bra ställe där o fiska fick napp hela tiden sen har dom vindskydd o sådant så man kan campa där o det är typ 3 stora sjöar o paddla igenom skit fint


länk till dom som hyr ut kanoter ----> http://www.kanotpoolen.se/
Citera
2018-05-18, 23:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
grodlanda sjön finns ett helvete o ta sig ut till gjorde det 2 gånger en gång via land då vart det o dra båten över en äng sen genom en jävla ko hage,

andra gången tog vi ån upp till sjön och den ån vart det riktigt grunt på sina ställen,

men fanns öring eller regnbåge/gädda och annat i sjön



edit sjön hette grosjön
Citera
2018-05-18, 23:41
  #6
Medlem
finns en sjö uppe i Livered ganska stor dom har på senare år slängt i regnbåge där så fiske kort som gäller
Citera
2018-05-19, 00:14
  #7
Medlem
Lars1989s avatar
Gysinge som är Dalälven låter som det ni söker.
Citera
2018-05-19, 06:25
  #8
Avstängd
Västerbottensfjällen.

Till sommaren skriver du och tja, i början av sommaren kan det nog va en del snö kvar men om vi säger från midsommar och framåt.

Mycket fina fiskevatten i ammarnäs och hemavan. Populärt att fjällvandra mellan dessa två ställen.
Hemavan är också bara 40 min med bil till norge.
Sen tar ni bilen till bodö vilket tar ca 3 timmar.
Från bodö kör ni in bilen på färjan och åker vidare till lofoten för typ 700 kr. Även nu blir det aldrig mörkt på natten och kring midsommar kommer ni tro att klockan är 3 på dagen när den faktiskt är 12 på natten. Väldigt skumt faktiskt men otroligt vackert.

Har varit i hemavan och fiskat i ån där med spinnare och fick en handfull fiskar. Jävligt med mygg dock där vi var men gick bra att stå från land iaf.

Roligaste resan jag gjorde var den till norge. Ungefär som jag skrivit ovan.
Veckan före midsommar tog jag bilen genom västerbotten, upp till tärnaby, tog en nygrillad hambrugare på macken.
På gränshandeln 1 mil efter hemavan gick jag in och kollade. Finns otroligt mycket konstiga saker att köpa som ripkött, buffelkött, val, vicent, fasan, olika fiskar samt massa annat som man aldrig ser i en svensk affär.

Sedan när jag kört till mo i rana gick jag in på affären och lyssnade på norska. Fisk av alla dess slag fanns men köpte endast skivad saltad får vilket var otroligt gott.

Från mo i rana körde jag vidare till stockvågen och tog färjan till ön lovund, en 40 min resa med färjan. På ön finns det lunnefåglar vilket alltid är roligt att se. Åkte tillbaka med färjan redan samma dag och åkte sen raka vägen till bodö där jag tog bilen på färjan och raka vägen till lofoten. Tror man kan åka raka vägen till ön röst också som är ett välkänt fiskeställe.

Mitt sista mål innan jag påbörjade resan hemmåt igen var andenes på norrra lofoten. Här såg jag faktiskt späckhuggare. Ett råd är att ta med en bra kikare.
Sedan bar det av till narvik och vidare över gränsen till sverige. I abisko köpte jag en chokladkaka för 35 kr tror jag haha.
Sen raka vägen till västerbotten igen.

Ingen fisketur men du skulle kunna göra samma resa ungefär då det finns välkända fiskeställen längs vägen samt det var en av de bästa resor jag gjort. Får man dåligt väder är det kanske inte lika kul men.
Citera
2018-05-19, 07:15
  #9
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Sågen nära Vansbro, där har du både Svartälven och lite längre in Brindsjön som är så orörd den kan bli.
Citera
2018-05-19, 20:47
  #10
Medlem
Kiggzors avatar
Orsasjön är väldigt artrik, dock så finns det antingen bara en av varje eller så är jag Sveriges sämsta fiskare som aldrig krokar nåt där...
Citera
2018-05-21, 12:30
  #11
Medlem
448s avatar
Dra västkusten upp vid Lysekil/Smögen , börja där och kör kustvägen upp mot Strömstad och kör kustfiske efter b.la makrill och bo på campingarna.Efter Strömstad kan ni dra in i landet och uppåt eller Norge för havsfiske.

Ni kan ju zick-zacka mellan Norge kustfiske och Sverige inland sedan - tror det ger mer valuta och upplevelse än och bara åka upp i Sveriges inland och meta efter abborre
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback