Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-05-21, 00:34
  #49
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Förvisso får du fota/filma hur mycket du vill på allmän plats men oavsett om det är kränkande eller inte så får man väl inte lägga upp klipp på youtube utan tillåtelse för de som är med(?) med tanke på att det är i syfte att skaffa "likes" och i slutändan tjäna pengar på det?

Det är väl samma regler som att du får inte använda företags loggor i bilder/filmer som har syftet att tjäna pengar på det?


Har du sett nyhetskanalerna som filmar folk på gatan och sedan sänder det på TV och tjänar pengar på det?
Citera
2018-05-21, 02:26
  #50
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Har du sett nyhetskanalerna som filmar folk på gatan och sedan sänder det på TV och tjänar pengar på det?

Jävligt bra poäng som jag inte alls tänkte på

Men de kanske är ett undantag för att det just är publika nyheter, äh fan vet jag haha
Citera
2018-05-21, 05:25
  #51
Medlem
Sagt högt och tydligt att du inte vill va med? Det är knappast olagligt att filma nån som vet att den blir filmad på allmän plats. Även om personen är ovetandes är det inte olagligt. Isåfall hade kameramobilen varit olaglig etc 😜 Så länge det inte handlar om kränkande fotografering (nej det räknas inte som kränkande bara för att du petar i näsan och käkar upp ditt snor)

Så du kan nog bara andas och gå vidare. Du kan inget göra. Makten ligger ej i dina händer såvidare du inte går och gör en husrannsakan och beslagtar videomaterialet
__________________
Senast redigerad av Ollebolle1g 2018-05-21 kl. 05:30.
Citera
2018-05-21, 16:32
  #52
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så det är fullt möjligt att gå mot röd gubbe, men man kan få böter om länsman ser dig (sker inte i verkligheten).
Nej. Det är ett brott men helt utan straff.
Citera
2018-05-21, 16:56
  #53
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Så du menar att om jag filmar på allmän plats och du råkar hamna i bild så riskerar jag böter om du konfronterar mig om det och vägrar ta bort filmen?

Jävla skitsnack.

Du får filma vem du vill så länge du är på allmän plats. Och hör och häpna; publicera det precis var du vill.

Testa kolla på NMR's videos som exempel. De filmar alla sina demos och publicerar dem. Och det är alltid någon som säger åt dem att sluta filma, framför polisen. Och polisen lyfter inte ett finger för de vet att på allmän plats finns det inget fotoförbud.
Vi pratar om att TS vill få bort ett ev upplägg av en prankvideo med han som han inte gett samtycke till...

Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Nej. Det är ett brott men helt utan straff.
Suck, men jag hoppas du förstod mitt exempel.
Citera
2018-05-21, 23:20
  #54
Medlem
-Hajen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Kränkande fotografering gäller på privat plats, inte allmänt utrymme.

Det är inte förbjudet överhuvudtaget att göra ett prank (om inte själva skämtet i sig är olagligt, typ blottning) på en person och lägga upp det när personen befinner sig på allmän plats (en allmän toalett eller dusch räknas dock fortfarande som ett privat utrymme).


Att bli "kränkt" spelar ingen roll överhuvudtaget. På allmän plats, utanför privata sfärer, får du filma vad du vill även om den filmande anser det kränkande. Den "kränkte" har inget att säga till om i det fallet. Om någon bestämmer sig att bajsa ute på en park och således skiter i att ha en privat sfär, så får du filma denna hur mycket du vill.

Nja, reglerna om förtal kan bli tillämpliga. Du kan INTE filma folk och lägga upp hur som helst.
__________________
Senast redigerad av -Hajen- 2018-05-21 kl. 23:24.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback