Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 18:15
  #1
Medlem
enkeltulipans avatar
Det sitter en fågelunge på min balkong som verkar ha fastnat där
Det ser ut som typ en sparv och den kan inte flyga. Vet inte var boet är .Den struttar runt lite och piper. Har sett en fågel flyga förbi några gånger som kanske är mamman...
Kan man göra nåt...? Borde jag försöka bära ut den på marken? Bor ej i marknivå.
Citera
2018-05-18, 18:22
  #2
Medlem
Historiks avatar
Hittar du boet så kan du lugnt lägga tillbaka fågeln där, annars runt omkring marken.

Det är en myt att mamman överger fågelbon som människor har varit nära eller rört i.

Vanligtvis om ungen har ramlat ner från boet och ännu inte kan flyga / utvecklat sina vingar fullt ut så håller mamman koll från avstånd samt kommer med mat när det behövs.

Låter konstigt att den har fastnat dock, har du haft fågelbo ovanför din balkong eller dyligt?
Citera
2018-05-18, 18:29
  #3
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofino
Du får inte röra den. Om du ändå måste använd handskar. Bäst att låta den bli och la mamma ta över.

Sitter den kvar imorron kanske du kan steka den på pannan och få en billig måltid.

Hur ska mamman få ut den från balkongen då? Ska hon ta den i klorna och flyga med den...?

Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Hittar du boet så kan du lugnt lägga tillbaka fågeln där, annars runt omkring marken.

Det är en myt att mamman överger fågelbon som människor har varit nära eller rört i.

Vanligtvis om ungen har ramlat ner från boet och ännu inte kan flyga / utvecklat sina vingar fullt ut så håller mamman koll från avstånd samt kommer med mat när det behövs.

Låter konstigt att den har fastnat dock, har du haft fågelbo ovanför din balkong eller dyligt?

Då kanske jag ska försöka få in den i någon låda och bära ner den till marknivå...?
Kan vara så att det är mamman som flyger runt här då.
Jag vet inte om boet kan vara på taket eller ovanliggande balkong, har aldrig sett något, men det är kanske inte omöjligt.
Jag ställde ut en skål med lite vatten i för jag tänkte den kanske är törstig... nu sitter den hela tiden på kanten till skålen. Skulle kunna lyfta upp den på räcket men den verkar ju inte kunna flyga så den kanske bara druttar ner i backen.
Citera
2018-05-18, 18:30
  #4
Medlem
AX64s avatar
Du har väl säkert någon kartong eller plastbunke som du kan skopa upp pippin med så att du kan bära ner den och placera ut på markplan? Annars har de flesta balkonger glipor nedtill, så med en liten putt med skon bör du kunna peta pippin från din balkong (flyga kan den ju uppenbarligen då den tagit sig till din balkong).
Citera
2018-05-18, 18:36
  #5
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Hur ska mamman få ut den från balkongen då? Ska hon ta den i klorna och flyga med den...?



Då kanske jag ska försöka få in den i någon låda och bära ner den till marknivå...?
Kan vara så att det är mamman som flyger runt här då.
Jag vet inte om boet kan vara på taket eller ovanliggande balkong, har aldrig sett något, men det är kanske inte omöjligt.
Jag ställde ut en skål med lite vatten i för jag tänkte den kanske är törstig... nu sitter den hela tiden på kanten till skålen. Skulle kunna lyfta upp den på räcket men den verkar ju inte kunna flyga så den kanske bara druttar ner i backen.

Mjo i.o.m att jag inte vet hur det ser ut där du bor så blir det svårt att svara på den frågan.
Generellt sätt så behöver man inte hjälpa fåglar som kommit ur sitt bo. Men det märkliga här är ju då att den har hamnat på din balkong. Så fallet blir ju lite annorlunda.

Ta och läs detta så kanske du kan få något bra tips.
https://www.peta.org/action/how-to-save-baby-birds/
Citera
2018-05-18, 18:38
  #6
Medlem
rostigamazons avatar
Mata den, för den är nog hungrig, försök para ihop den med morsan, flyger morsan in på balkongen, gå in så den inte blir rädd, hoppas du lyckas återförena ungen med mamman, håller tummarna. Med vänlig hälsning Rostigamazon
Citera
2018-05-18, 18:39
  #7
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Mjo i.o.m att jag inte vet hur det ser ut där du bor så blir det svårt att svara på den frågan.
Generellt sätt så behöver man inte hjälpa fåglar som kommit ur sitt bo. Men det märkliga här är ju då att den har hamnat på din balkong. Så fallet blir ju lite annorlunda.

Ta och läs detta så kanske du kan få något bra tips.
https://www.peta.org/action/how-to-save-baby-birds/

Nu kom mamman/pappan och gav den mat! Riktigt spännande att se faktiskt. Den stora fågeln kom med en stor matbit, nu har pippin försökt sätta i sig den en bra stund, lite för stor för näbben.

Är inte lika orolig nu då, men jag måste väl försöka få ut den ur balkongen. Kommer föräldrarna fatta vart den tar vägen om jag lägger den i en låda och bär ut på gården?

Tack för länktipset förresten, kollar lite nu!
__________________
Senast redigerad av enkeltulipan 2018-05-18 kl. 18:43.
Citera
2018-05-18, 18:47
  #8
Medlem
enkeltulipans avatar
Började fundera på om det kanske är bättre att låta den vara kvar tills den lärt sig flyga själv. Om nu föräldrarna matar den.
Citera
2018-05-18, 19:21
  #9
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Började fundera på om det kanske är bättre att låta den vara kvar tills den lärt sig flyga själv. Om nu föräldrarna matar den.

Det tycker jag låter som en bra idé.
Citera
2018-05-18, 19:38
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Det tycker jag låter som en bra idé.

Jag med på marken blir den uppäten av en katt.
Citera
2018-05-19, 01:37
  #11
Medlem
Att sätta den ner på marken är troligen att döda den. Ett djur eller störd babbe kanske har ihjäl den där. Balkongen är nog bästa platsen, särskilt när det är bekräftat att en av föräldrarna vet att den är där. Om den flyttas en stor bit kanske den inte hittar den. Ställ ut vatten ibland och försök hålla uppsyn över att den blir tillräckligt matad. Du kan ju ringa något kommunalt djur-tjossan och fråga om hjälp efter helgen alternativt att dem omhändertar och "rehabiliterar" den?

När den väl vuxit till sig och en förälder är nära kan du ju sätta den på balkongkanten så den förhoppningsvis kan lära sig att flyga. Om inte du har en sån balkong med "hål" på långsidan där fågeln får plats, då kan den ju lära sig att flyga därigenom när den är redo. Men annars behöver den nog tids nog sättas på balkongens kant, bara du sätter den där försiktigt och att den kan stå ordentligt där. Om inte plats nog för att stå ordentligt just nu kanske du kan improvisera en plattform?
Citera
2018-05-21, 21:14
  #12
Medlem
enkeltulipans avatar
Jag lät den vara och nu är den borta. Antar att den flög iväg. Eller trillade igenom spjälorna i räcket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback