Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 14:01
  #1
Medlem
Jag kommer snart ta emot ett belopp från en extern förvaltare avseende aktieförsäljning i ett onoterat bolag jag varit delägare i (okvalificerade andelar). Är det rent skattemässigt fördelaktigt att begära in beloppet på mitt ISK istället för mitt vanliga bankkonto?
Citera
2018-05-18, 14:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botrop
Jag kommer snart ta emot ett belopp från en extern förvaltare avseende aktieförsäljning i ett onoterat bolag jag varit delägare i (okvalificerade andelar). Är det rent skattemässigt fördelaktigt att begära in beloppet på mitt ISK istället för mitt vanliga bankkonto?

Nej det kostar pengar att ha pengar på ett ISK till skillnad från ditt vanliga konto.
Citera
2018-05-18, 15:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Nej det kostar pengar att ha pengar på ett ISK till skillnad från ditt vanliga konto.

Det är väl skatt även på sparade pengar på vanligt bankkonto?
Citera
2018-05-18, 15:53
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl skatt även på sparade pengar på vanligt bankkonto?
På värdeökningen.

På ett ISK betalar du en schablonskatt på hela innehavet.
Citera
2018-05-18, 15:55
  #5
Medlem
fums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl skatt även på sparade pengar på vanligt bankkonto?

Nej, det är skatt på räntan på sparade pengar på bankkonto. På ISK är det skatt på hela beloppet (0,447% i år).

Eller är det du är ute efter att slippa skatten på försäljningen? Påverkas inte av var pengarna kommer in, utan i vilket skattemiljö aktierna förvarades i innan försäljningen.
Citera
2018-05-19, 03:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Nej, det är skatt på räntan på sparade pengar på bankkonto. På ISK är det skatt på hela beloppet (0,447% i år).

Eller är det du är ute efter att slippa skatten på försäljningen? Påverkas inte av var pengarna kommer in, utan i vilket skattemiljö aktierna förvarades i innan försäljningen.

Ja där har du nog rätt när jag tänker efter, får ju ändå deklarera det som försäljning av okval andelar, dvs 25 % skatt, vart beloppet tas emot spelar nog ingen roll nä.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback