Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-18, 16:19
  #13
Medlem
Vissa är ju negativa i denna tråden om innekatter, men du kan ju gå ut på promenader med katten i sele, TS. Vidare rekommenderar jag två katter, då kan de umgås och underhålla varandra när du är borta! Två syskon blir ju bra. Två katter är heller inte så mycket jobbigare och dyrare än en, de kan ju använda samma leksaker, klösbräda osv!
Citera
2018-05-18, 16:23
  #14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Har alltid velat ha katt och nu har det blivit dags. En kompis till mig vars syster har fått en kull kattungar och dom är nu ca 3-4 veckor.

Det som är negativt är att jag bor i lägenet men har stor balkong och hade tänkt att bygga ut galler/nät runt om.

Så nu till själva djuret, jag har aldrig haft katt förut, så hur bör jag ta hand om skrället när den är så ung? Antar att dom är mer självständiga som lite mer vuxna, men när dom är så pass unga. livsmedel, dryck, närhet etc.

Kom med råd och tips så är ni guld!
Mitt tips är bäst.
Fråga uppfödaren när du hämtar den, 12veckor gammal. Kan den inte svara på dina frågor så köp av någon annan.
Citera
2018-05-18, 20:59
  #15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Börja med att läsa böcker om katter, har du aldrig haft katter så är det en hel del att lära dig.

När du väl fått katten så se till att ha den försäkrad, avmaskad och vaccinerad.

Katten ska ha mat, köp inte denna på ica eller liknande utan ta en sväng till vetrinären så tar de fram rätt foder för just din katt. De kan sånt.

En katt kan inte vara ensam hemma en hel kväll bara för att du ska på krogen och supa järnet, den behöver sällskap. Räcker inte med att skaffa en katt till. Finns massor med regler om detta hur länge en katt får vara ensam, läs på.
Mycke info om just detta finns på www.jordbruksverket.se.

Att ha djur är inte en rättighet och de är absolut inte gratis att ha en katt. Se till att du har råd med alla extra utgifter som kommer med en katt. Djur är en lyxvara.
Vi har en hund och räknar med att den kostar ca 500kr i månaden och då har vi ändå rabatt på en massa saker.
Skulle det som inte får hända att ditt djur blir sjukt eller skadar sig så är det inte helt omöjligt att vetrinärbesöket kan kosta från 1 000kr och upp till 50 000kr eller mer för ett oförsäkrat djur.

En katt kan bli gammal, över 20 år alltså. Fundera på vad du vill göra de närmaste 20 åren så en katt passar in under hela dess liv och inte bara nu när den är en kattunge och jättesöt.

En katt behöver som en hund träning och stimulans. De är som barn, händer inget och de blir rastlösa så kan saker rivas eller bitas sönder. De skiter fullständigt i om det är en soffa för 10 000kr eller en kudde för 15kr.

Lycka till med katten.
Citera
2018-05-20, 00:43
  #16
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Tack så jätte mycket för era kloka svar. Ska ta reda på så mycket info jag kan om katt-skrället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback