Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-18, 09:00
  #13
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Varför skulle man svettas ut bläck om tatueringen är ny? Och varför skulle dusch påverka? Tar det ett tag för bläcket att fastna, eller vad är det fråga om?

Och varför skulle svett innehålla mer bakterier än osvettig hud? Man svettas vatten och salt, eller transporterar kroppen även ut bakterier från blodet, genom huden och ut? Jag tror inte det. I så fall borde väl bastubadning göra att man bekämpar bakteriesjukdomar bättre?
Den är väl som ett öppet sår första tiden? Kan tänka mig att den är mer känslig då. Finns ju sjukdomar som sprids genom svett, så svetten borde ju kunna innehålla bakterier. Det där med bastubad köper jag inte riktigt dock. Om man är förkyld och hostar/nyser så kan ju smittan spridas, men inte blir man friskare av det.
Citera
2018-05-18, 14:09
  #14
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Den är väl som ett öppet sår första tiden? Kan tänka mig att den är mer känslig då. Finns ju sjukdomar som sprids genom svett, så svetten borde ju kunna innehålla bakterier. Det där med bastubad köper jag inte riktigt dock. Om man är förkyld och hostar/nyser så kan ju smittan spridas, men inte blir man friskare av det.
Ja, sjukdomar sprids genom svett. Men kanske är det inte för att kroppen transporterar bakterier från blodet, genom huden och ut. Utan snarare för att de bakterier som redan finns på huden blandas med svetten som man svettas ut. Och när det gäller svårare sjukdomar som böldpest och liknande så åker ju bakterierna ut från blodet till huden genom alla öppna sår som bildas.

Jag menade att ju mer man svettas desto mer bakterier och virus skulle man i så fall få bort ur systemet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback