Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-06, 09:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdLine
Så är det, knepet ligger i att Sverigedemokraterna har varit stora sedan 2006 och haft mycket inflytande, staden har även styrts av Liberalerna som med Torkild i spetsen gjort ett mycket bra jobb. Staden har jobbat aktivt för att få bort socialbidragstagare och varit väldigt motvilliga att ta emot flyktingar på senare år.

Ja, visst. Det är sannerligen en intressant utveckling. Jag besökte staden för en tid sedan och blev positivt överraskad. Men det handlar ju fortfarande om att man försöker jämna ut förutsättningarna gentemot andra kommuner i närområdet. Överväger verkligen människor som inte har någon anknytning till staden att flytta dit i stället för till Malmö, Lund eller Helsingborg? Hur ser flyttströmmarna till Norra Borstahusen(nybyggt prestigeområde norr om staden, för den som inte är bekant med Landskrona) ut? Är det omfördelning inom kommunen eller har man lyckats locka folk från andra kommuner i Skåne eller till och med från andra delar av landet? Det är sådant som skulle vara intressant att veta. För det är en bit ifrån att konstatera en positiv utveckling i en kommun, till att bestämma sig för att flytta dit. Jag kan tänka mig att en familj som söker bostad i trakten trots allt fortfarande ser Ramlösa, Rydebäck eller Råå som säkrare kort än Glumslöv och Borstahusen just på grund av de tidigare ligger i Helsingborgs kommun som i ett längre perspektiv upplevs mer stabilt.
Citera
2018-06-16, 10:14
  #26
Medlem
Höör är trevligt, nära naturen, liten bio i Kulturhuset, bra förbindelser med tåg osv.

Annars är Eslöv ett alternativ om man vill bo i en något större stad med närmre till storstäder som Malmö, Lund och Köpenhamn via tåg. Ligger förstås mer på slätten så mindre skog att strosa i.

Annars: Sjöbo, Ystad, Tomelilla, Simrishamn.
Citera
2018-06-19, 23:23
  #27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Var är säkrast och ekonomiskt möjligt med vanliga medelklasslöner är ett perspektiv som jag mer och mer annamar.
Citera
2018-06-19, 23:26
  #28
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På vilket sätt är Malmö, Lund och Helsingborg inte roliga städer?

Du ville ju ha det lugnt. Tycker du Malmö verkar lugnt? Lycka till...
Citera
2018-06-21, 14:30
  #29
Medlem
utan.att.stannas avatar
Att bo i Höganäs hur är det? Mycket pendling såklart men utöver det?
Citera
2018-06-25, 15:37
  #30
Medlem
Utan någon som helst sakkunskap kan jag konstatera att Vellinge kommun ofta utmärker sig genom extremt låg kommunalskatt, vilket brukar indikera gott skatteunderlag (och därmed många höginkomsttagare). Dessutom har kommunen utmärkt sig genom sina försök att bli av med tiggare från offentliga platser.

Är Vellinge en bra plats att bo på, eller är det bara en hoper mexitegel-villor på en åker?
Citera
2018-06-25, 17:03
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Utan någon som helst sakkunskap kan jag konstatera att Vellinge kommun ofta utmärker sig genom extremt låg kommunalskatt, vilket brukar indikera gott skatteunderlag (och därmed många höginkomsttagare). Dessutom har kommunen utmärkt sig genom sina försök att bli av med tiggare från offentliga platser.

Är Vellinge en bra plats att bo på, eller är det bara en hoper mexitegel-villor på en åker?

Vellinge är ett ganska genomsnittligt samhälle med ett mycket fördelaktigt geografiskt läge. Att kommunen Vellinge är rik beror på att Falsterbonäset ingår i den.
Citera
2018-06-25, 18:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdLine
Så är det, knepet ligger i att Sverigedemokraterna har varit stora sedan 2006 och haft mycket inflytande, staden har även styrts av Liberalerna som med Torkild i spetsen gjort ett mycket bra jobb. Staden har jobbat aktivt för att få bort socialbidragstagare och varit väldigt motvilliga att ta emot flyktingar på senare år.
Hur mycket SD har gjort vet jag faktiskt inte, men Liberalernas starke man har mycket riktigt gjort ett solitt jobb framför allt med att engagera lokala företag i kommunens utveckling. Timbro har skrivit ingående om det:

https://timbro.se/smedjan/liberala-l...an-landskrona/

Hur bra det har funkat i praktiken vet jag förstås inte. Någon oldtimer kanske kan upplysa?
Citera
2021-02-01, 01:01
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessijessi
Är ensamstående och har en hund. Det har inte varit lätt för mig att välja vart i Skåne man ville bo. Där det är mest grönska...lugn område... finns mesta man behöver som affärer, bra tåg/buss förbindelser. Känna sig trygg när man går ut på sista promenader med hunden även gå/cykla från centrum när man varit på bio eller sånt senare på kvällen. Läste där och där här, vilka man ska undvika. Jag blir inte klokare. Nån tips från er som själv är hundägare och vet bra område?


I Blekinge är det lugnast, rekommenderar starkt valfri ort här
Citera
2021-02-01, 01:02
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Vellinge är ett ganska genomsnittligt samhälle med ett mycket fördelaktigt geografiskt läge. Att kommunen Vellinge är rik beror på att Falsterbonäset ingår i den.


Helt ok läge, lugnt och fridfullt men nära storstaden Malmö.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback