Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 23:05
  #1
Medlem
Med för mycket fritid på mina händer tänkte jag göra ett litet projekt av att sätta led strips i trappan, dvs en led strips under "läppen" på varje trappsteg. Kommer behöva ca 12-14m led strips för att kunna ha i varje trappsteg, men frågan då till någon som är mer kunnig är om man kan seriekoppla dem eller dra parallellt. Sen antar jag att jag kommer att behöva en transformator för att kunna driva en så lång ljusslinga.
Citera
2018-05-17, 23:22
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Har du inte allt för höga krav kanske någon av dessa passar https://www.netonnet.se/art/hem-hush.../220070.12128/

https://www.aliexpress.com/item/Musi...ceBeautifyAB=0

Om du väljer nåt billigare alternativ se till så att det är en 5050 slinga minst, då de ger ifrån sig bättre fäger än tex 2835.
__________________
Senast redigerad av kl4sseKock 2018-05-17 kl. 23:25.
Citera
2018-05-17, 23:26
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Land3erg
Med för mycket fritid på mina händer tänkte jag göra ett litet projekt av att sätta led strips i trappan, dvs en led strips under "läppen" på varje trappsteg. Kommer behöva ca 12-14m led strips för att kunna ha i varje trappsteg, men frågan då till någon som är mer kunnig är om man kan seriekoppla dem eller dra parallellt. Sen antar jag att jag kommer att behöva en transformator för att kunna driva en så lång ljusslinga.

Hur ser trappan ut på ett ungefär då?

(Har tänkt själv på detta, under varje trappsteg då, så ljuset faller ner på trappsteget alldeles under, om ni fattar. Skulle vara coolt..)
Citera
2018-05-18, 00:52
  #4
Medlem
Trappa med 90 graders sväng, tätt mellan stegen dvs man kan inte se igenom trappstegen. Städskrubb under trappan så kommer kunna dölja kablar och ström på ett bra sätt, lite osäker hur jag ska göra med brytare om jag vill ha en "extern" eller om jag ska göra ett väldigt bra jobb och koppla in i en brytare i väggen. Sen är det ju också lite tänkt på hur jag ska koppla för att få det bra med en brytare både nere och uppe av trappan eller om jag nöjer mig med en brytare, alternativt rörelsesensor.

Ledlisterna köper jag på Alibaba eller dealextreme, vägrar köpa en 5m led list för 5-700 när jag kan få 3 stycken 5m för 200kr från Kina.
Citera
2018-05-18, 01:03
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Land3erg
vägrar köpa en 5m led list för 5-700 när jag kan få 3 stycken 5m för 200kr från Kina.

..och som har en brandfarlighetsoefficient som vida överstiger vad vi Svenskar skulle kalla för Safe.

NÄR huset ditt brinner ned p.g.a dessa icke S-märkta lister du tänker köpa, se till att städa bort alla bevis av dem INNAN brandutredarna kommer.
Hittar de dem så blir det inga försäkringspengar kan jag lova dig.
Citera
2018-05-18, 01:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
..och som har en brandfarlighetsoefficient som vida överstiger vad vi Svenskar skulle kalla för Safe.

NÄR huset ditt brinner ned p.g.a dessa icke S-märkta lister du tänker köpa, se till att städa bort alla bevis av dem INNAN brandutredarna kommer.
Hittar de dem så blir det inga försäkringspengar kan jag lova dig.

Du kunde inte kommit med något roligt motargument? Typ livslängd på led listerna från Kina brukar vara mer en hälften så dåligt än i EU? Kvaliteten på lödningen i listen är sämre och du kan få dåliga lampor, du får vad du betalar osv.
Sen är det ju extremt sällan som själva listen börjar brinna utan det är lödningen mellan kabel och list som är den "farligaste" punkten, och där spelar det ju inte så stor roll om du har en bra eller dålig led list.

Men någon som har koll på detta? Serie koppla eller parallell koppla? Fördelar nackdelar?
Citera
2018-05-18, 06:57
  #7
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar till lämpligare forumdel.

Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-05-18, 08:15
  #8
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Land3erg
Du kunde inte kommit med något roligt motargument? Typ livslängd på led listerna från Kina brukar vara mer en hälften så dåligt än i EU? Kvaliteten på lödningen i listen är sämre och du kan få dåliga lampor, du får vad du betalar osv.
Sen är det ju extremt sällan som själva listen börjar brinna utan det är lödningen mellan kabel och list som är den "farligaste" punkten, och där spelar det ju inte så stor roll om du har en bra eller dålig led list.

Men någon som har koll på detta? Serie koppla eller parallell koppla? Fördelar nackdelar?

Antar att det är vita 12V lister du vill använda.
Nej, de kommer inte att brinna så länge du inte matar dom med tokhög spänning.

Du skall parallellkoppla alla lister.

Välj ett bra 12V nätaggregat som matning och som har tillräckligt med effekt för alla LED's + 20% till för att hålla ner värmen i aggregatet. Passa dig hur du monterar detta så det får bra kylning, kan bli förbaskat varmt efter några timmar annars. (Här ligger största brandrisken).

Sen så kommer det bli väldigt ljust i trappan så du bör montera en dimmer. Kan använda trådlösa avsedda för just LED-lister, t.ex denna , kopplas på 12V-sidan så du får ansluta den själv.

Ytterligare en grej är att det inte är så snyggt att se all lister när du går upp för trappan så en liten vinkelprofil under trappnosen kan vara en bra idé (som avskärmning av direktljus alltså).

Och välj en list med låg färgtemp (varmvit), väldigt otrevligt ljus annars.
__________________
Senast redigerad av Kottie 2018-05-18 kl. 08:21.
Citera
2018-05-18, 18:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Antar att det är vita 12V lister du vill använda.
Nej, de kommer inte att brinna så länge du inte matar dom med tokhög spänning.

Du skall parallellkoppla alla lister.

Välj ett bra 12V nätaggregat som matning och som har tillräckligt med effekt för alla LED's + 20% till för att hålla ner värmen i aggregatet. Passa dig hur du monterar detta så det får bra kylning, kan bli förbaskat varmt efter några timmar annars. (Här ligger största brandrisken).

Sen så kommer det bli väldigt ljust i trappan så du bör montera en dimmer. Kan använda trådlösa avsedda för just LED-lister, t.ex denna , kopplas på 12V-sidan så du får ansluta den själv.

Ytterligare en grej är att det inte är så snyggt att se all lister när du går upp för trappan så en liten vinkelprofil under trappnosen kan vara en bra idé (som avskärmning av direktljus alltså).

Och välj en list med låg färgtemp (varmvit), väldigt otrevligt ljus annars.

Tack det var exakt detta svar jag var ute efter, du har helt rätt när det kommer till 12v led, även bra tips med vinkelprofil. Kanske slänger iväg ett PM till dig om jag har fler frågor.
Citera
2018-05-18, 21:16
  #10
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Land3erg
Tack det var exakt detta svar jag var ute efter, du har helt rätt när det kommer till 12v led, även bra tips med vinkelprofil. Kanske slänger iväg ett PM till dig om jag har fler frågor.

Har exakt samma projekt på G själv, sitter och klipper ledstrippar/löder kablar just nu. Kommer dock köra programmerbara "WS2812" LED's så jag kan styra färg och mönster i trappan ihop med en Arduino
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback