Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-17, 21:54
  #1
Medlem
Jag undrar vem jag är och vad som gör mig till mig utifrån ett socialt perspektiv. Jag har sett folk som definierar sig utifrån sitt yrke eller sport. Jag vill ha bort allt filosofiskt tjafs, här pratar vi bara om uppfattningar och sociala kontexter.

Vad hade zlatan varit om han bara lirat amatörfotboll och kört taxi?
Vad är vi allihopa som jobbar med samma yrke, vad skiljer oss åt förutom kön?

Är man sin etnicitet om man är brun och adopterad från någon brun mongolisk sort men inte kan någon annan kultur eller språk än den japanska och om andra uppfatar en som somalier pga hudfärgen?

Om man tar bort yrke, pengar och framgång helt och hållet, vem är man då? Är man sin karaktär? Är någon helt plötsligt någon annan när du får reda på vilken bil de har, eller var de den personen från början men att du inte insett det förrän då?

Gör val av skjorta mig till någon annan? Kan man klä sig till att bli någon särskild?

Vad gör mig till mig enligt någon annan och personligt sett?

Räcker personlighet för att bygga upp sin identitet eller ska man ha rätt yrke också?

Jag fattar inte.
Citera
2018-05-17, 22:09
  #2
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Utseendet gör det mesta enligt mig. Du kan klä dig hur som helst men fortfarande se snygg/ful ut beroende på hur du ser ut naturellt.

Sedan på ett "djupare" stadie så gör ju personligheten i princip allt.
__________________
Senast redigerad av WitnessTheFitness 2018-05-17 kl. 22:12.
Citera
2018-05-17, 22:19
  #3
Medlem
Jag tror att du beskrev det mesta förutom lukten i armhålan och längden på näshåret.
Du är summan av elektronspin genererat av en kosmisk tyngdvåg om man skall vara exakt.
Citera
2018-05-17, 22:40
  #4
Medlem
Egentligen behöver en människa bara kategoriseras i 2 olika kategorier;

Självreflekterande och icke självreflekterande.

Är du självreflekterande så är du inte samma människa idag som om ett år. Är du inte självreflekterande så är du det du är idag jämt.
Citera
2018-05-17, 23:33
  #5
Medlem
Det är ditt innersta väsen som gör dig till dig. Inga yttre attribut.
Har du någonsin sett hur en människa ser ut när denne är död? Man ser att det endast är ett tomt "skal" kvar när själen lämnat kroppen. Skalet definierar aldrig hurdan en människa VERKLIGEN är.
Citera
2018-05-18, 06:16
  #6
Medlem
LagomLats avatar
Zlatan hade varit kung bland Taxiförarna om han kört Taxi. Hans personlighet hade lyst igenom vad han än gjort.

Vi kan vara tacksamma att han valde fotboll, men han hade lätt blivit landslagsman i ett dussin andra idrotter inklusive 100 meter löpning.

Vissa personer är sådana bara.

LL
Citera
2018-05-18, 08:26
  #7
Medlem
En deterministisk filosofi är ju alltid intressant.
Citera
2018-05-18, 09:38
  #8
Medlem
Katzyns avatar
Du verkar ha någon form av existentiell kris?

Tja, alltså, i ett allra första möte tenderar man ju att dela in folk i ganska grova kategorier. Då kan man ha kategorier som "invandrare som kör taxi" etc. Men, såvida man inte är gravt socialt handikappad tenderar bilden att nyanseras och djupna desto mer man lär känna någon. Först kan det vara fortfarande kategorier fast mer fint kalibrerade och med utrymme för lite adjektiv som beskriver personen också.

Men har man verkligen kommit nära någon tänker jag att man helt glömmer den sortens kategorier. Ingen av mina riktiga vänner skulle jag beskriva eller definiera utifrån vare sig yrke, civilstatus, klädstil eller etnicitet om jag ska beskriva vem de är för mig eller vad de betyder för mig socialt. Då handlar det mer om vad/hur jag upplever deras sällskap, vad vi har för kemi mellan oss och i viss mån vårt gemensamma förflutna (dvs mer "det är en gammal god vän från gymnasiet som jag haft mycket roligt med" än "En gift kvinna i trettioårsåldern som jobbar som lärare och gillar trädgårdsarbete".)

Så jag skulle väl säga att sen du väl börjat lära känna människor definieras du socialt av den rollen du spelar i deras liv och de upplevelser och känslor de har kring/av dig än av de kategorier du räknar upp.
Citera
2018-05-18, 10:03
  #9
Medlem
spyder123s avatar
Du säger att du inte vill ha något filosofiskt tjafs samtidigt som frågan "vad gör mig till mig" i högsta grad är en filosofisk fråga. Utan filosofi inblandad kommer du inte få svar på din fråga, endast en massa ytligt tjafs som är vad du verkar vilja skala bort. Du kan få en hint mot svaret: (FB) Egots död

Kort sagt, nej du är inte det du har eller det du har åstakommit. Du är inte vad folk tycker om dig, eller vad samhället tycker om dig. Du är inte det du har åsikter om, och du är inte heller ditt kön. Du är du.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-05-18 kl. 10:16.
Citera
2018-05-18, 10:28
  #10
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Du säger att du inte vill ha något filosofiskt tjafs samtidigt som frågan "vad gör mig till mig" i högsta grad är en filosofisk fråga. Utan filosofi inblandad kommer du inte få svar på din fråga, endast en massa ytligt tjafs som är vad du verkar vilja skala bort. Du kan få en hint mot svaret: (FB) Egots död

Kort sagt, nej du är inte det du har eller det du har åstakommit. Du är inte vad folk tycker om dig, eller vad samhället tycker om dig. Du är inte det du har åsikter om, och du är inte heller ditt kön. Du är du.

Fast jag uppfattar det som att TS frågar vem han är ur ett socialt perspektiv, vem han uppfattas som i sociala sammanhang.

Det är en helt annan fråga än den mer renodlat filosofiska frågan "vem är jag?". Det behöver inte nödvändigtvis finnas någon samstämmighet mellan vem man "är" och hur man uppfattas i sociala sammanhang.
Citera
2018-05-18, 10:31
  #11
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast jag uppfattar det som att TS frågar vem han är ur ett socialt perspektiv, vem han uppfattas som i sociala sammanhang.

Det är en helt annan fråga än den mer renodlat filosofiska frågan "vem är jag?". Det behöver inte nödvändigtvis finnas någon samstämmighet mellan vem man "är" och hur man uppfattas i sociala sammanhang.
Nej, TS är bara förvirrad. TS frågar "Vad gör mig till mig enligt någon annan och personligt sett?". Som du själv påpekade är frågan av en existensiell karaktär. Då räcker det inte att svara hur man uppfattas i sociala sammanhang. Det är inte det TS undrar. TS vet inte vem han/hon är, och tror att det handlar om man är den så som man uppfattas av andra. Frågan är filosofisk.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-05-18 kl. 10:34.
Citera
2018-05-18, 10:34
  #12
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Nej, TS är bara förvirrad. TS frågar "Vad gör mig till mig enligt någon annan och personligt sett?". Som du själv påpekade är frågan av en existensiell karaktär. Då räcker det inte att svara hur man uppfattas i sociala sammanhang. Det är inte det TS undrar. TS vet inte vem han/hon är. Frågan är filosofisk.

Tja, jag håller inte med. Visst är trådstarten lite luddig men jag tycker ändå att det är tydligt att det handlar om sociala sammanhang och att samtliga styckena berör hur man uppfattas socialt av andra snarare än hur man själv ska veta vem man är etc. Men vi får väl agree to disagree tills TS klargör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback