Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 13:17
  #1
Medlem
No6s avatar
Gick ner 30 kg 2016 men i april i år hade jag gått upp nästan 20 kg igen efter ett ohälsosamt halvår. Har nu på 1 månad gått ner ca 5 kg, det mesta väska antar jag. Har märkt att käkbenen har blivit mer tydliga samt midjemåttet minskar hela tiden, jag mäter mig nästan varje morgon. Men vikten har avstannat/går ner väldigt långsamt nu sista veckan drygt.

Jag promenerar ca 2 timmar varje dag(ger promenader någonting?) styrketränar en gång i veckan och simmar/springer då och då. Löpning är väldigt ansträngande och jobbigt därför föredrar jag simning. Träning har blivit en rutin nu och jag tränar för att jag vill och inte för att jag måste känns det som. Sen är det ju aptråkigt endå.

Har lagt ner läsk/godis/trash food, ja allt skräp helt enkelt och har inget sug efter socker längre. Dricker vatten, mjölk till maten. Undviker även bröd förutom knäckebröd(är det OK?). Annars äter jag varierat men mindre portioner. Räknar inte kalorier.

Mitt mål är att gå ner iaf 5 kg till, helst 10 kg. Ingen som ser mig nu skulle uppfatta mig som "fet" ser ganska lean ut, men vill bli av med allt fett jag lagt på mig. Min fettprocent ligger på 14,38%.

Hur ska jag tolka att jag minskar i midjemått men inte i vikt? Tips på förändringar?
Citera
2018-05-17, 13:45
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Du får justera mängden kalorier du äter om du vill fortsätta gå ned i vikt. Att du minskat runt midjan är givetvis bra, men vill du förlora några kilon till så är det en reglering av kosten som gäller. Nu räknar ju inte du kalorier, vilket gör att justera intaget blir svårare. Om du räknar vad/hur mycket du äter så får du en uppfattning om mängden och kan justera utefter det. Eftersom man får justera intaget ju mer man går ned. Jag rekommenderar förövrigt att du lägger mer fokus på styrketräning, även om du givetvis kan ha kvar konditionsträning också, men styrketräning kommer vara mest gynnsamt för din kroppssammansättning och kaloriförbrukning. En viktnedgång utan, eller minimalt, med styrketräning kommer resultera i att du ser "smalfet" ut, för att förhindra detta fokuserar man på styrketräning och ett högt proteinintag, just för att behålla (alternativt öka) muskelmassan vid viktnedgång och att viktnedgången istället ska bestå av fettmassa.
Citera
2018-05-17, 14:22
  #3
Medlem
Som ovanstående säger, du bör räkna kalorier för att gå ned ytterligare.
Citera
2018-05-17, 16:03
  #4
Medlem
Du bör träna styrka mer än en gång i veckan. då en gång gör inget för dig. Försök träna 4 ggr styrketräning med 45 min cardio pass så ska du se hur din kropp förändras på 3 månader. Så gjorde jag och Är väldigt nöjd med min kropp. Viktigt också att äta rätt. räkna kalorier.
Citera
2018-05-17, 16:07
  #5
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Min fettprocent ligger på 14,38%.

Hur ska jag tolka att jag minskar i midjemått men inte i vikt? Tips på förändringar?
Vad är problemet, vad ska vi diskutera? Givetvis är det så att du ökar i muskelmassa och musklerna runt midjan är inte så stora. Var glad att du har en positiv utveckling, alla kvinnor vill väl ha en smal midja?
Citera
2018-05-17, 19:11
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Hur ska jag tolka att jag minskar i midjemått men inte i vikt? Tips på förändringar?
Muskler väger mer än fett. Mitt tips på förändring blir att hålla dig till måttbandet och sluta fokusera på vågen. Vikt säger mycket lite om kroppens status, är min erfarenhet. Så länge du minskar på måttbandet så har du ett kaloriunderskott.
Citera
2018-05-21, 13:05
  #7
Medlem
No6s avatar
Jag har börjat räkna kalorier nu. Ska prova att gå ner 1 kg per vecka om det blir för jobbigt så minskar jag till 0,5 kg per vecka. Räknar inte ens med träning då jag inte litar på dessa appar som räknar ut energibehovet. Typ "Hård träning: 5-7 gånger per vecka" Vad säger det om kalorierna? Ingenting. Beror ju helt på hur intensivt man kör och hur länge. Så potentiellt borde jag gå ner mer än 1 kg/0,5 kg per vecka då jag tränar både kondition och fys.
Citera
2018-05-21, 13:32
  #8
Medlem
Vad ska man börja? Räkna kalorier. Väg dig inte. Mät dig inte. Visst är det alltid bara vatten man går ner i början vid en sådan förändring i kosten.
Du fixar 5 kg enkelt på 5-8 veckor med ksloriräkning och om du anstränger dig och börjar laga din mat kalorisnål. Sen efter inlärningsperioden så löser du lätt 1kg i veckan.
Promenader ger knappt något mer än underhåller en viss del av hälsan.
Citera
2018-05-22, 13:16
  #9
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad ska man börja? Räkna kalorier. Väg dig inte. Mät dig inte. Visst är det alltid bara vatten man går ner i början vid en sådan förändring i kosten.
Du fixar 5 kg enkelt på 5-8 veckor med ksloriräkning och om du anstränger dig och börjar laga din mat kalorisnål. Sen efter inlärningsperioden så löser du lätt 1kg i veckan.
Promenader ger knappt något mer än underhåller en viss del av hälsan.
Har börjat räkna kalorier nu och har redan märkt resultat. Antingen låg jag för lågt innan så ämnesomsättningen låg i botten eller så låg jag, mer sannolikt, för högt. Nu drar jag av 1000 kcal/dag och tränar intensivt kondition 1h och gör väl av då med ca 400-500 kcal. Men visst är det väl så att om jag exempelvis ska äta 1100 kcal per dag för att gå ner 1 kg i veckan, om jag då tränar och gör av med 500 kcal så kan jag äta 1100+500=1600 kcal och jag ligger endå på -1000 kcal? Borde vara uppenbart, bara kontrollerar.
Citera
2018-05-22, 13:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Har börjat räkna kalorier nu och har redan märkt resultat. Antingen låg jag för lågt innan så ämnesomsättningen låg i botten eller så låg jag, mer sannolikt, för högt. Nu drar jag av 1000 kcal/dag och tränar intensivt kondition 1h och gör väl av då med ca 400-500 kcal. Men visst är det väl så att om jag exempelvis ska äta 1100 kcal per dag för att gå ner 1 kg i veckan, om jag då tränar och gör av med 500 kcal så kan jag äta 1100+500=1600 kcal och jag ligger endå på -1000 kcal? Borde vara uppenbart, bara kontrollerar.

Bra med kaloriräkning. Precis, så räknar man.
Att köra såpass intensivt att man på under timmen förbränner 400-500kcal kommer bli svårt att hålla. Dels för att kroppen behöver mer näring och tid för återhämtning ju mer man anstränger sig. Det är ett avancerat kapitel. Jag hoppas du läser på så inte du inte misslyckas pga av detta.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-05-22 kl. 13:36.
Citera
2018-05-22, 13:34
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Har börjat räkna kalorier nu och har redan märkt resultat. Antingen låg jag för lågt innan så ämnesomsättningen låg i botten eller så låg jag, mer sannolikt, för högt. Nu drar jag av 1000 kcal/dag och tränar intensivt kondition 1h och gör väl av då med ca 400-500 kcal. Men visst är det väl så att om jag exempelvis ska äta 1100 kcal per dag för att gå ner 1 kg i veckan, om jag då tränar och gör av med 500 kcal så kan jag äta 1100+500=1600 kcal och jag ligger endå på -1000 kcal? Borde vara uppenbart, bara kontrollerar.
Om det faktiskt är så att du i slutet av dagen har förbrukat 500 kcal extra så ja, då kan du ha ett högre intag när det gäller maten. Dock brukar en ökad kaloriförbrukning via träning göra att man kompenserar det med att bland annat röra sig mindre, omedvetet, resterande tiden av dygnet istället.
Citera
2018-05-22, 23:02
  #12
Medlem
No6s avatar
Ska erkänna att det är väldigt jobbigt att hålla på att räkna kalorier varje gång man ska äta, ibland är man riktigt "hangry" och blir tokig när man står där och väger. Samtidigt skönt att ha kontroll på vad man stoppar i sig och att se resultaten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback