Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 11:40
  #1
Medlem
T-Todts avatar
Att bo i ett land under ett visst antal år är ju ett krav i alla europeiska länder för att bli medborgare. Min fråga passar inte riktigt in i något delforum men jag är osäker på om det är det här eller juridikforumet som är rätt. Hur som helst:

Om man skulle lämna Sverige och bo i ett annat EU-land under åren som krävs, på vilket vis behöver man kunna dokumentera det? Behöver man ha en fast adress att stå skriven på kontinuerligt?

Min tanke är i princip hur man måste bevisa det. Att lära sig språket är väl en självklarhet.

Tänker främst på Portugal.
Citera
2018-05-17, 11:46
  #2
Medlem
AX64s avatar
Det som räknas är datumet på ditt uppehållstillstånd (som du behöver i landet du ska till). Fast boende brukar vara ett krav för att få ett sådant men man får förstås flytta. Tror Portugal ger permanent uppehållstillstånd efter att man haft tillfälligt i 5 år. Efter 6 år som boende i Portugal kan du bli medborgare. Mer info här: https://www.expatica.com/pt/visas-an...rs_936493.html
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-05-17 kl. 11:50.
Citera
2018-05-17, 12:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Att bo i ett land under ett visst antal år är ju ett krav i alla europeiska länder för att bli medborgare. Min fråga passar inte riktigt in i något delforum men jag är osäker på om det är det här eller juridikforumet som är rätt. Hur som helst:

Om man skulle lämna Sverige och bo i ett annat EU-land under åren som krävs, på vilket vis behöver man kunna dokumentera det? Behöver man ha en fast adress att stå skriven på kontinuerligt?

Min tanke är i princip hur man måste bevisa det. Att lära sig språket är väl en självklarhet.

Tänker främst på Portugal.

Samt självförsörjande. Dokumenterad inkomst/pension
Citera
2018-05-17, 12:23
  #4
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det som räknas är datumet på ditt uppehållstillstånd
Inom Schengen meddelas som huvudregel inga uppehållstillstånd till medborgare i Schengenstater, eftersom dessa får röra sig fritt inom Schengenområdet. Det framgår bl.a. av innehållet i länken du själv tillhandahöll att detta även gäller Portugal, samt att EU-medborgare som söker medborgarskap i Portugal inte behöver visa upp något uppehållstillstånd.

Som startpunkt för den tid som krävs för medborgarskap brukar man räkna det datum då man folkbokförde sig i det nya landet. Det skadar inte att spara ett skriftligt bevis på detta, även om de flesta länder reder ut att skaffa fram den informationen från de egna myndigheterna utan att något papper behöver presenteras.
Citera
2018-05-17, 12:36
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Inom Schengen meddelas som huvudregel inga uppehållstillstånd till medborgare i Schengenstater, eftersom dessa får röra sig fritt inom Schengenområdet. Det framgår bl.a. av innehållet i länken du själv tillhandahöll att detta även gäller Portugal, samt att EU-medborgare som söker medborgarskap i Portugal inte behöver visa upp något uppehållstillstånd.

Som startpunkt för den tid som krävs för medborgarskap brukar man räkna det datum då man folkbokförde sig i det nya landet. Det skadar inte att spara ett skriftligt bevis på detta, även om de flesta länder reder ut att skaffa fram den informationen från de egna myndigheterna utan att något papper behöver presenteras.

Sorry, har svårt att förstå delar av poängen i det du skriver trots flera omläsningar.

Stannar man mer än 3 månader i Portugal så behöver man uppehållstillstånd om man är svensk. Har man inte uppehållstillstånd så får man ej heller medborgarskap, då det vore lite meningslöst.
Citera
2018-05-17, 13:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Inom Schengen meddelas som huvudregel inga uppehållstillstånd till medborgare i Schengenstater, eftersom dessa får röra sig fritt inom Schengenområdet. Det framgår bl.a. av innehållet i länken du själv tillhandahöll att detta även gäller Portugal, samt att EU-medborgare som söker medborgarskap i Portugal inte behöver visa upp något uppehållstillstånd.

Som startpunkt för den tid som krävs för medborgarskap brukar man räkna det datum då man folkbokförde sig i det nya landet. Det skadar inte att spara ett skriftligt bevis på detta, även om de flesta länder reder ut att skaffa fram den informationen från de egna myndigheterna utan att något papper behöver presenteras.
I t.ex UK finns det ingen folkboföring. Hur gör man där? Det är ju redan ganska jobbigt att skaffa NIN eftersom att man utan att kunna folkboföra sig måste bevisa att man bor där.
Citera
2018-05-17, 15:54
  #7
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Sorry, har svårt att förstå delar av poängen i det du skriver trots flera omläsningar.

Stannar man mer än 3 månader i Portugal så behöver man uppehållstillstånd om man är svensk. Har man inte uppehållstillstånd så får man ej heller medborgarskap, då det vore lite meningslöst.
Du behöver inte be om ursäkt för att du inte kan förstå

Det framgår ganska tydligt på den sajt du länkade till att EU-medborgare inte behöver uppvisa något uppehållstillstånd för att kunna bli medborgare i Portugal:
Getting Portuguese citizenship
EU/EFTA citizens who want to become fully naturalised Portuguese citizens can apply after six years of residence if they have sufficient knowledge of the Portuguese language and haven't been sentenced to jail for a period of three years or more.
Läs några gånger om det behövs. Det står ingenting om uppehållstillstånd där.

Det framgår inte heller av den källa du länkade till att man som EU-medborgare skulle behöva uppehållstillstånd om man vill stanna mer än tre månader. Däremot krävs det, enligt nämnda källa, att man folkbokför sig efter tre månader, vilket som bekant inte är samma sak som att söka uppehållstillstånd.

Förstår du mig bättre nu?
Citera
2018-05-17, 15:55
  #8
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
I t.ex UK finns det ingen folkboföring. Hur gör man där? Det är ju redan ganska jobbigt att skaffa NIN eftersom att man utan att kunna folkboföra sig måste bevisa att man bor där.
Jag vet inte. Kunde inte Google ge dig några svar?
Citera
2018-05-17, 18:18
  #9
Medlem
Vem0ths avatar
Som svensk får du bo och jobba i ett annat EU-land utan några större problem, är du i behov av ekonomiskt bistånd så är det svenska ambassader som är skyldiga att ordna det.

Dock är det nästan omöjligt att få hyresrätter som EU-invandrare då hyresvärdar kräver asyl eller medborgarskap. Köpa hus(bostadsrätt) är då vägen att gå. Det finns utvalda bostadsköer för just EU-invandrare dock måste man ha fått jobb i landet innan man får skriva kontrakt.
Citera
2018-05-17, 19:17
  #10
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Dock är det nästan omöjligt att få hyresrätter som EU-invandrare då hyresvärdar kräver asyl eller medborgarskap. Köpa hus(bostadsrätt) är då vägen att gå. Det finns utvalda bostadsköer för just EU-invandrare dock måste man ha fått jobb i landet innan man får skriva kontrakt.
Vilket lands situation är det du beskriver? Jag känner inte igen det här från något av de EU-länder jag har hyrt bostad i. En bra yrkestitel, fast jobb och dokument på att man saknar betalningsanmärkningar har funkat utmärkt för mig hittills.
Citera
2018-05-17, 19:51
  #11
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Vilket lands situation är det du beskriver? Jag känner inte igen det här från något av de EU-länder jag har hyrt bostad i. En bra yrkestitel, fast jobb och dokument på att man saknar betalningsanmärkningar har funkat utmärkt för mig hittills.

Har bott och jobbat i Toulouse som franchiser inom vinexport, förstahands korttidsboende var inte möjligt för mig. Fick bo som inneboende hos ett gift homopar som ironiskt nog lärde mig mycket mer om vin än där jag jobbade gjorde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback