Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 08:36
  #1
Avstängd
Fick mitt konto spärrat för 2 veckor sedan hos swedbank och nu behöver jag ett nytt bankkonto hos nordea.

Kan dom se detta och neka mig öppna konto?
Citera
2018-05-17, 08:51
  #2
Medlem
Det råder som regel banksekretess i Sverige. Med vissa undantag.
Citera
2018-05-17, 09:24
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Fick mitt konto spärrat för 2 veckor sedan...
Kanske ot, men vad finns det för anledningar till att spärra ett konto? Antar det var ett vanligt lönekonto.
Citera
2018-05-17, 09:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske ot, men vad finns det för anledningar till att spärra ett konto? Antar det var ett vanligt lönekonto.

Okända insättningar kan vara skälet.
Citera
2018-05-17, 11:31
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske ot, men vad finns det för anledningar till att spärra ett konto? Antar det var ett vanligt lönekonto.

Insättningar på mer än typ 10k. Då måste dom veta var penqarna kommer ifrån.

Insättningar till eller från vissa länder som typ nordkorea, somalia irak osv där dom tror pengarna kan gå till terrorism. Är ju flera som helt lagligt skickat pengar hem till somalia från svergige och fått sina svenska konton avslutade även fast de med 99.999% säkerhet inte skickat pengar till terrorister.

Pengar från konton som typ nolltaxerar. Får dom in 20 k sen köper en bil av dig med swish kan ditt konto bli spärrat.

Rent olagliga pengar fån blåsningar på blocket och liknande.


I mitt fall är de det förstnämda. Man ska fylla i var man fått pengarna ifrån sen ska dom utreda och skit. Idiotiskt. Stor orsak är säkert för jag inte haft inkomst senaste 12 månaderna och bott hos min pappa.
Citera
2018-05-17, 11:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
I mitt fall är de det förstnämda. Man ska fylla i var man fått pengarna ifrån sen ska dom utreda och skit. Idiotiskt. Stor orsak är säkert för jag inte haft inkomst senaste 12 månaderna och bott hos min pappa.

Om du nu har sålt en bil så här du ju dokumentation (förutsätter här att det var en registrerad bil och att det inte är målvakter och annat inblandat). Det är bara att visa det du har så tar de ju bort spärren, särskilt mycket utredande har jag svårt att se att det skulke bli men de är skyldiga att fråga och låter du bli att svara så måste de ju göra något.
Citera
2018-05-17, 12:08
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om du nu har sålt en bil så här du ju dokumentation (förutsätter här att det var en registrerad bil och att det inte är målvakter och annat inblandat). Det är bara att visa det du har så tar de ju bort spärren, särskilt mycket utredande har jag svårt att se att det skulke bli men de är skyldiga att fråga och låter du bli att svara så måste de ju göra något.

Har inte sålt en bil. Däremot sålt virituella valutor viket gör det mer komplicerat. Bankerna är inte kända precis för att tycka bra om sånt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback