Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-17, 07:38
  #1
Medlem
Hej! Ska besikta bilen snart, så tänds airbaglampan. Jag var på verkstaden igår och då stod det "front driver's seat airbag circuit open 2" ungefär. Han rådde mig att besikta bilen och se om nåt mer fel fanns, eftersom det kan vara dyrt att fixa airbagen på en sån här bil (han sa att det kan gå upp till 7-8k), och om den fick några fler anmärkningar kanske det inte var värt att fixa bilen alls.
Lampan har lyst tidigare en gång, då var det ett bälte som behövde fixas. Några kablar är trasiga under passagerarsätet också.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, någon som fått detta fel och hur dyr var isåfall lösningen?

Bilen köptes för 20k i jan 2017 och sedan dess har den krånglat en del, t.ex ett elfel med halvljusen som kom tillbaka igår, efter att han kopplat in datorn i bilen. Av nån konstig jävla anledning.
Citera
2018-05-17, 08:36
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Hej! Ska besikta bilen snart, så tänds airbaglampan. Jag var på verkstaden igår och då stod det "front driver's seat airbag circuit open 2" ungefär. Han rådde mig att besikta bilen och se om nåt mer fel fanns, eftersom det kan vara dyrt att fixa airbagen på en sån här bil (han sa att det kan gå upp till 7-8k), och om den fick några fler anmärkningar kanske det inte var värt att fixa bilen alls.
Lampan har lyst tidigare en gång, då var det ett bälte som behövde fixas. Några kablar är trasiga under passagerarsätet också.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, någon som fått detta fel och hur dyr var isåfall lösningen?

Bilen köptes för 20k i jan 2017 och sedan dess har den krånglat en del, t.ex ett elfel med halvljusen som kom tillbaka igår, efter att han kopplat in datorn i bilen. Av nån konstig jävla anledning.

Vilken årsmodell? Är det 2002-2008 så är felet sannolikt att klockfjäderkabeln gått av. Den sitter ihop med spakcentralen, så hela den måste bytas. Kostar runt 4000 som reservdel, går att hitta för ungefär hälften utomlands. Byts själv på nån timme om man är lite händig och har rätt verktyg. En stor torx är väl det mest udda verktyget.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-05-17 kl. 08:57.
Citera
2018-05-17, 08:45
  #3
Medlem
Kolla under framsätet så att kabeln verkligen är itryckt.
Citera
2018-05-17, 09:09
  #4
Medlem
lersaters avatar
byt bil innan du blir olycklig

inte till en annan fransk då
Citera
2018-05-17, 09:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vilken årsmodell? Är det 2002-2008 så är felet sannolikt att klockfjäderkabeln gått av. Den sitter ihop med spakcentralen, så hela den måste bytas. Kostar runt 6000 som reservdel, går att hitta för ungefär hälften utomlands. Byts själv på nån timme om man är lite händig och har rätt verktyg. En stor torx är väl det mest udda verktyget.

Japp, från 2005. Tack, har googlat en del och försökt hitta vad klockfjäderkabeln hette på svenska. Kan ingenting om bilar själv men har säkert en vän som kan hjälpa att byta den.

Detta ser ju ut som det är den del jag behöver, jag har en Modus från 05. Ringde dem och den låg på 2700. Sen får jag hitta klockfjäderkabeln också men den verkade inte vara så dyr? http://www.bildelsbasen.se/46-W82273.html
Citera
2018-05-17, 09:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Kolla under framsätet så att kabeln verkligen är itryckt.

Ska kolla det!

Citat:
Ursprungligen postat av lersater
byt bil innan du blir olycklig

inte till en annan fransk då

Får köra slut på den här först, sen blir det nog aldrig mer en fransk bil
Citera
2018-05-17, 09:33
  #7
Medlem
Milldues avatar
Tydligen ett vanligt fel. Frun hade en Clio 99 och det blev samma fel på den.. Då var det kablarna under förarsätet som glappade. Frugan ryckte lite i dem inför besiktningen och lampan var "snäll" den gången..

Året efter samma sak igen. INGET under sätet hjälpte jag till och med lödde dessa usla kontakter som franska bilar har (där av alla deras elfel). Denna gång avbrott i ratten. Sökte på vad som borde göras och kom fram till att det var för mycket arbete och kostnader för delar. (Bland annat demontera hela rattstången). Det blev skroten och inköp av en S40 årsmodell 00.

Riktiga skitbilar de franska och det är ingen myt. Elfel och idiotlösningar i speciellt elsystemet med usla kontakter och oskyddade kontaktblock. Underdimensionerad styrning mm mm.

btw Frugans S40 från år 2000 med 8000 verifierade mil, går som en klocka. Inga elfel och drar MINDRE bensin än vad Clio'n någonsin gjorde. Så byt bil..
Citera
2018-05-17, 10:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tydligen ett vanligt fel. Frun hade en Clio 99 och det blev samma fel på den.. Då var det kablarna under förarsätet som glappade. Frugan ryckte lite i dem inför besiktningen och lampan var "snäll" den gången..

Året efter samma sak igen. INGET under sätet hjälpte jag till och med lödde dessa usla kontakter som franska bilar har (där av alla deras elfel). Denna gång avbrott i ratten. Sökte på vad som borde göras och kom fram till att det var för mycket arbete och kostnader för delar. (Bland annat demontera hela rattstången). Det blev skroten och inköp av en S40 årsmodell 00.

Riktiga skitbilar de franska och det är ingen myt. Elfel och idiotlösningar i speciellt elsystemet med usla kontakter och oskyddade kontaktblock. Underdimensionerad styrning mm mm.

btw Frugans S40 från år 2000 med 8000 verifierade mil, går som en klocka. Inga elfel och drar MINDRE bensin än vad Clio'n någonsin gjorde. Så byt bil..

Ska kolla och hoppas det är under sätet som problemet ligger. Kablarna är ju av på passagerarsidan vad jag vet, men felet var på förarsidan denna gång enligt felkoden.

Ja jag kan ju byta spakcentralen och klockfjäder, men felet KAN ju ligga någon helt annanstans också... Svårt att veta om det är någon idé att försöka med detta
Citera
2018-05-17, 12:03
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Ska kolla och hoppas det är under sätet som problemet ligger. Kablarna är ju av på passagerarsidan vad jag vet, men felet var på förarsidan denna gång enligt felkoden.

Ja jag kan ju byta spakcentralen och klockfjäder, men felet KAN ju ligga någon helt annanstans också... Svårt att veta om det är någon idé att försöka med detta

Varför ska du byta något du inte har en felkod på? Felkoden säger ju att det är vid SÄTET problemet ligget.

Edit: Det är för övrigt det vanligaste airbagfelet på typ alla bilar. Kolla kontaktstycket, säkerligen glapp där.
Citera
2018-05-17, 12:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Varför ska du byta något du inte har en felkod på? Felkoden säger ju att det är vid SÄTET problemet ligget.

Edit: Det är för övrigt det vanligaste airbagfelet på typ alla bilar. Kolla kontaktstycket, säkerligen glapp där.

Oj, är inte säker på att det stod seat. Kunde lika gärna stått "förarsidans". Mekanikern antog väl också att det var spakcentral som kunde behöva bytas eftersom han sa att det kunde gå upp till 7-8000.

Kolla vilket kontaktstycke?
Citera
2018-05-17, 12:15
  #11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broggoli
Oj, är inte säker på att det stod seat. Kunde lika gärna stått "förarsidans". Mekanikern antog väl också att det var spakcentral som kunde behöva bytas eftersom han sa att det kunde gå upp till 7-8000.

Kolla vilket kontaktstycke?

Kontaktstycket som kommer upp någonstans ur golvet, och ansluter till airbagen i stolen. Ej att förväxla med kontaktstycket till rövgrillen, ser du bara ett kontaktstycke och det efter pilleriet inte blir bra, ner och rota rätt på det andra.

Edit: Du såg inte att det stod seat? Du har väl ändå skrivit det själv? Lycka till iaf, jag har själv haft samma problem på ett par bilar av andra märken så det borde lösa sig.
__________________
Senast redigerad av 2560p 2018-05-17 kl. 12:18.
Citera
2018-05-17, 12:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Kolla under framsätet så att kabeln verkligen är itryckt.
Precis, sladdar till säkringar och kopplade kablar indikerar ofta efter några år på modellen. Morsan hade en sådan och när jag precis fått körkort för något år sedan fick jag besiktiga den. Det var på Opus i Sumpan som jag fick tipset av besiktningsmannen. Fick besiktiga om och felet var då borta efter lite kontroll av kablarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback