Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-17, 16:02
  #13
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men då måste spridningen vara minimal, eller hur?

Varför då? Har inte alla i den åldern snapchat? Tror du inte att de flesta är benägna att ta emot och skicka vidare detta?
Citera
2018-05-18, 08:56
  #14
Medlem
Hur är det tänkt att dessa elever ska klara sig i muntliga nationella provet? Läraren lär ju bli väldigt nyfiken över betygsskillnaden de får mellan delproven.
Citera
2018-05-18, 10:52
  #15
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
Hur är det tänkt att dessa elever ska klara sig i muntliga nationella provet? Läraren lär ju bli väldigt nyfiken över betygsskillnaden de får mellan delproven.

Det är väl itne samma lärare som examinerar. ?
Citera
2018-05-18, 11:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det är väl itne samma lärare som examinerar. ?

Givetvis är det samma lärare, vad annars?
Citera
2018-05-18, 11:10
  #17
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis är det samma lärare, vad annars?

Olika lärare? externa lärare?
Citera
2018-05-18, 11:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Olika lärare? externa lärare?

Okunskap om kunskapsbedömning, utvärdering och prov, jag ser.
Citera
2018-05-18, 11:21
  #19
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Okunskap om kunskapsbedömning, utvärdering och prov, jag ser.

Ohyfsat och odrägligt svar. Uppenbarligen vet jag inte, annars skulle jag väl inte använda frågetecken. Känns väldigt rimligt för mig att ha en annan examinerare, hur ska man annars kunna se hur sin egna bedöming av elevens kunskaper överensstämmer mot nationella riktlinjer om man inte låter andra rätta tänker jag.

Annars kommer ju elever med lärare som rättar 'snällt' även i fallen med nationella prov få bättre betyg än vad de borde ha.

Eller?
Citera
2018-05-18, 19:57
  #20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ohyfsat och odrägligt svar. Uppenbarligen vet jag inte, annars skulle jag väl inte använda frågetecken. Känns väldigt rimligt för mig att ha en annan examinerare, hur ska man annars kunna se hur sin egna bedöming av elevens kunskaper överensstämmer mot nationella riktlinjer om man inte låter andra rätta tänker jag.

Annars kommer ju elever med lärare som rättar 'snällt' även i fallen med nationella prov få bättre betyg än vad de borde ha.

Eller?


Jag tror spridningen av dessa prov är minimal och mer uppblåst av media
Citera
2018-05-20, 11:41
  #21
Medlem
papercut-ninjas avatar
Det finns 35000 lärare i gymnasieskolan, undersökningar kring fusk med centrala prov i Chicago i USA fann att så många som 5% av alla klasser uppvisade bevis på fusk och manipulation av resultatet av lärare (Levitt, Freakonomics)

Även om Sveriges lärare skulle vara betydligt ärligare än de amerikanska (vilket inte finns någon anledning att anta) så talar statistiken för att det finns många lärare inom gymnasieskolan som skulle läcka innehåll för egen vinning. Det är oerhört enkelt för en lärare som vill komma åt materialet att bara öppna det i förväg, det finns inga kontrollfunktioner för att förhindra att detta sker. De fusk som uppmärksammas är dessutom endast de som kommer till allmän kännedom på något sätt, vi har ingen aning om fusket är betydligt mer utbrett i hemlighet.

Mysteriet är nog inte särskilt så svårt att förklara i slutändan - bland de 35000 lärare som är anställda i gymnasieskolan (en verksamhet som också är helt beroende av skolans rykte och resultat för att få ansökningar och överleva i hård konkurrens) så finns det de som helt enkelt är oärliga och fuskar.

Edit: För att också inte kasta all skugga över lärarkåren, så har vi också grupperna skolledare, vaktmästare och andra administratörer som enkelt kan skaffa sig tillgång till materialet.
__________________
Senast redigerad av papercut-ninja 2018-05-20 kl. 11:54.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback