Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-10-26, 19:52
  #73
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Såvitt jag vet så finns det inga planer på betalvägar i Sverige överhuvudtaget.
Dvs att beslutet har inget med Sverige att göra eftersom det endast är de som har betalvägar det gäller, och inte ens de som har betalvägar tvingas ...

I din trådstart var det underförstått att avgifter skulle införas på vägar överallt, du kanske inte menade det så men det går utan tvivel att tolka på det sättet.

Eftersom Sverige ännu inte tagit ställning i frågan, så vet vi inte hur det blir för vår del.
Vår nästa regering kanske är öppna för att införa detta, nu när EU-kommissionen inför enhetliga regler inom unionen.
Och E6 och E4 påverkas ju på två kortare sträckor vid Göteborg och Stockholm i och med trängselskatten som är en fast avgift, Sverige borde då antingen vara tvungna att ta bort trängselskatten på motorvägsdelen, eller ta betalt per km på den sträckan.

Möjligt är naturligtvis också att undantag kommer finnas, öresundsbron är säkert ett sådant.
Citera
2018-10-26, 20:09
  #74
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Eftersom Sverige ännu inte tagit ställning i frågan, så vet vi inte hur det blir för vår del.
Vår nästa regering kanske är öppna för att införa detta, nu när EU-kommissionen inför enhetliga regler inom unionen.
Och E6 och E4 påverkas ju på två kortare sträckor vid Göteborg och Stockholm i och med trängselskatten som är en fast avgift, Sverige borde då antingen vara tvungna att ta bort trängselskatten på motorvägsdelen, eller ta betalt per km på den sträckan.

Möjligt är naturligtvis också att undantag kommer finnas, öresundsbron är säkert ett sådant.
Jag tror du missförstår det hela. Om det trots allt skulle vara så så är det inte alla vägar i hela Europa som blir avgiftsbelagda så som det uppfattades i trådstarten.
Citera
2018-10-26, 20:56
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Såvitt jag vet så finns det inga planer på betalvägar i Sverige överhuvudtaget.
Dvs att beslutet har inget med Sverige att göra eftersom det endast är de som har betalvägar det gäller, och inte ens de som har betalvägar tvingas ...

I din trådstart var det underförstått att avgifter skulle införas på vägar överallt, du kanske inte menade det så men det går utan tvivel att tolka på det sättet.
Visserligen är det en bro, men på väg 50 i Motala finns en betalväg.

Jag håller med om att hans inlägg var vilseledande. Men det finns länder som har avgifter på alla sina allmänna vägar.

Citat:
Bulgaria
Vignettes are required for all (except motorcycles) vehicles driving on all public roads, with the exception of streets in cities, towns and villages.
Citera
2018-10-26, 21:58
  #76
Medlem
Motorvägsskatt kommer aldrig att inträffa i Sverige för den betalas hela tiden genom vägskatten.

MEN det som kan hända är att man sänker vägskatten och inför istället kilometerskatt och det finns säkert någon hos Transportstyrelsen som redan har fått det uppdraget.

Vad händer då? Jo bilskatten sänks och de som kör mycket ska betala mer och vägskatten blir en kilometerskatt istället. Det som händer är att glesbygden får betala en större vägskatt på grund av dess avstånd och de som kör mycket för att handla mat och skjutsa barnen till skolan är de stora förlorarna.
Citera
2018-10-26, 22:19
  #77
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Motorvägsskatt kommer aldrig att inträffa i Sverige för den betalas hela tiden genom vägskatten.


Vad har Österrike, Schweiz, Italien, Tjeckien, Ungern och Bulgarien gemensamt?
- jo, de har alla motorvägsavgifter plus att de får betala fordonsskatt ovanpå det.

Frankrike som har de dyraste motorvägsavgifterna i europa, (7 kr milen) har dock ingen fordonsskatt.
Citera
2018-10-26, 22:37
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad har Österrike, Schweiz, Italien, Tjeckien, Ungern och Bulgarien gemensamt?
- jo, de har alla motorvägsavgifter plus att de får betala fordonsskatt ovanpå det.

Frankrike som har de dyraste motorvägsavgifterna i europa, (7 kr milen) har dock ingen fordonsskatt.

Jag tror inte att du förstår vad jag menar, det jag säger är att det kommer inte finnas någon motorvägsskatt utan en skatt som är baserad på kilometer, dvs var tusende meter så betalar du skatt och det är ett sätt som man även kan beskatta el-bilar med, tyvärr så tror jag det är framtiden.

Hur man gör det? Ja det går att göra på många olika sätt men det tar några år och det är en jävla tur.
Citera
2018-10-26, 22:45
  #79
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag tror inte att du förstår vad jag menar, det jag säger är att det kommer inte finnas någon motorvägsskatt utan en skatt som är baserad på kilometer, dvs var tusende meter så betalar du skatt och det är ett sätt som man även kan beskatta el-bilar med, tyvärr så tror jag det är framtiden.

Hur man gör det? Ja det går att göra på många olika sätt men det tar några år och det är en jävla tur.

Skulle vi införa motorvägsskatt/avgift så måste den vara baserad på körsträcka enligt kommande regelverk, någon fast avgift får vi inte införa.
Citera
2018-10-26, 22:53
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Skulle vi införa motorvägsskatt/avgift så måste den vara baserad på körsträcka enligt kommande regelverk, någon fast avgift får vi inte införa.

Är du inte så gammal att du minns hur man beskattade dieselbilar med en dosa under sätet, vägskatten som var en dosa under varje dieseldriven bil för vägskatt som man rapporterade varje mil.

Hur svårt är det att om jag arbetade för Transportstyrelsen att helt enkelt ta en ny resa om vägbeskattning och finna en lösning som innebär att det uppfyller kraven på skatt per kilometer, jag hade fått löneförhöjning och arbetat under nästa generaldirektör.
__________________
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-10-26 kl. 23:03.
Citera
2018-10-30, 18:14
  #81
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Det här är bara en anpassning till att bensin och dieselbilar med höga bränsleskatter blir allt färre, men pengarna måste in och då blir det km-skatt istället som även slår på elbilar som laddas hemma med egna solpaneler.


Yes! Helt rätt. Intäkterna från drivmedelsskatten kommer på sikt att försvinna. Den intäkten måste ersättas på något sätt. Är inte ett dugg förvånad över detta förslag/beslut.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback