Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-17, 00:06
  #1
Medlem
dimensioners avatar
Hej!

Jag behöver hjälp jag slösar pengar hela tiden. Snart är det lön och då vill jag inte bränna mina 15 000kr
Jag är nästan beroende av att slösa pengar. Så fort det kommer in pengar måste jag slösa dem. Hur fan slutar jag med detta? Den stora boven är nog kläder och alkohol. Nu håller jag på och deffa endå så alkohol blir det inte tal om.

Det är så himla enkelt att man slösar pengar. T.ex en kompis ringer och frågar ifall jag ska med ut på stan. Sure säger jag. Då ska man käka lunch sen så blir det en sväng på gymgrossisten då kanske man köper en pwo sen vill polaren köpa kläder då hänger man med in och man ser något snyggt. När man är hemma är man 1000 kr fattigare.

Ge mig några tips!
Citera
2018-05-17, 00:10
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Varför köper du saker bara för att du befinner dig på en plats som säljer saker?

Är ditt behov av produkten verkligen större för att du är i närheten av den?

Hur kommer det sig att du klarar dig fint utan produkten när du är hemma?

Vissa saker är dock svåra att undvika, såsom alkohol när man ska ut och umgås där man dricker alkohol. Dra ut ett gäng och häng någonstans där man får dricka egenhavd alkohol då.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-17 kl. 00:14.
Citera
2018-05-17, 00:13
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
1. Sätt in pengarna direkt på ett konto som du inte kan disponera. Var inte rädd för att be om hjälp.

2. Få psykologhjälp. Troligtvis är där något som spökar, som gör att du har behovet att handla.

Lycka till!
Citera
2018-05-17, 00:15
  #4
Medlem
dimensioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Varför köper du saker bara för att du befinner dig på en plats som säljer saker?

Är ditt behov av produkten verkligen större för att du är i närheten av den?

Hur kommer det sig att du klarar dig fint utan produkten när du är hemma?

Bra fråga!

Mitt behov är inte större men det känns som att jag måste slösa pengar.

Jag handlar även när jag är hemma. Jag beställer hem grejer ifrån nätet som jag inte behöver. Liksom jag kanske köper hem en ny musmatta för jag vill ha en ny medans jag har en helt fungerande musmatta.
Citera
2018-05-17, 00:16
  #5
Medlem
dimensioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
1. Sätt in pengarna direkt på ett konto som du inte kan disponera. Var inte rädd för att be om hjälp.

2. Få psykologhjälp. Troligtvis är där något som spökar, som gör att du har behovet att handla.

Lycka till!

Jag har tänkt att snacka med morsan och be henne ta hand om pengarna.

Det är något i min släkt tror jag. Pappa, brorsan och massa andra är likadana. Tack!
Citera
2018-05-17, 00:21
  #6
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimensioner
Bra fråga!

Mitt behov är inte större men det känns som att jag måste slösa pengar.

Jag handlar även när jag är hemma. Jag beställer hem grejer ifrån nätet som jag inte behöver. Liksom jag kanske köper hem en ny musmatta för jag vill ha en ny medans jag har en helt fungerande musmatta.
Ja, det låter ju dumt. Om du njuter så mycket av en ny musmatta så kan jag verkligen säga till dig att du missat en hel del intressantare saker i livet.

Det låter som att du ser pengarna som överflödiga. Som att du inte har något annat att använda dem till.

Spara till något? Eller köp åtminstånne något vettigt istället för trams.
Citera
2018-05-17, 00:24
  #7
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimensioner
Bra fråga!

Mitt behov är inte större men det känns som att jag måste slösa pengar.

Jag handlar även när jag är hemma. Jag beställer hem grejer ifrån nätet som jag inte behöver. Liksom jag kanske köper hem en ny musmatta för jag vill ha en ny medans jag har en helt fungerande musmatta.
Ja, det låter ju dumt. Om du njuter så mycket av en ny musmatta så kan jag verkligen säga till dig att du missat en hel del intressantare saker i livet.

Det låter som att du ser pengarna som överflödiga. Som att du inte har något annat att använda dem till.

Spara till något? Eller köp åtminståne något vettigt istället för skräp.


Jag ser inget fel i att köpa onödiga prylar ibland om man har råd. Man måste få leva också. Men en musmatta? PWO? Låter ju pisstråkigt. Bättre kan du nog om du prompt måste spendera pengar hela tiden.

Eller skaffa ett mer välbetalt jobb.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-17 kl. 00:29.
Citera
2018-05-17, 00:40
  #8
Medlem
dimensioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Ja, det låter ju dumt. Om du njuter så mycket av en ny musmatta så kan jag verkligen säga till dig att du missat en hel del intressantare saker i livet.

Det låter som att du ser pengarna som överflödiga. Som att du inte har något annat att använda dem till.

Spara till något? Eller köp åtminståne något vettigt istället för skräp.


Jag ser inget fel i att köpa onödiga prylar ibland om man har råd. Man måste få leva också. Men en musmatta? PWO? Låter ju pisstråkigt. Bättre kan du nog om du prompt måste spendera pengar hela tiden.

Eller skaffa ett mer välbetalt jobb.

Ett sparkonto som jag inte kan ta ut pengar ifrån blir det!
Citera
2018-05-17, 00:40
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimensioner
Jag har tänkt att snacka med morsan och be henne ta hand om pengarna.

Det är något i min släkt tror jag. Pappa, brorsan och massa andra är likadana. Tack!

Stoppa det innan det spårat ut helt.
Citera
2018-05-17, 00:46
  #10
Medlem
Jag förstår dig, jag var likadan och brände inkomsten och det vart märkeskläder och krogbesök och i slutet på månaden var allt borta.
Nu tjänade jag lite mer än dig men resultatet var detsamma, allt försvann på skitsaker och det beror på att du inte är mogen att hantera dina egna pengar, jag var inte det heller.

Så be din mor eller någon ta hand om din ekonomi och då kommer ditt liv bli så mycket enklare, tro mig.
Citera
2018-05-17, 01:02
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimensioner
Ett sparkonto som jag inte kan ta ut pengar ifrån blir det!
Sparkonto är bra.
Sätt upp en bild på kylskåpet som pengarna skall gå till:
- insats till lägenhet- bild på fin lägenhet
- Fint första hem med en tjej med möbler från second hand.
- Buffert på 50.000 (hur nu en sån bild ser ut) En säck med 50.000?
eller det som du anser är viktigt.
Gör en budget för genomsnittsmånaden.
- nöjen
- utemat
. - godis, snask, läsk, mm
- kläder
Lär dig en mening utantill som du skall säga varje gång du köper något utanför budgeten t ex
"Har jag ett jättestort behov av detta? nej! Klarar jag mig utan? Ja! Ligger detta köp inom budget? Nej! Om det inte ligger inom budget skall jag köpa då? Nej! Kommer jag må bra om jag går ut med pengarna kvar? Ja! Stolt? Ja!"
Säg denna mening till dig själv om du är på väg att köpa något så får du se vad som händer.
Jag tror den fungerar om du säger hela meningen lugnt och tyst för dig själv.
Då hinner impulsen minska.
Inte om den bara fladdrar förbi som en snabb tanke.
Citera
2018-05-17, 01:08
  #12
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimensioner
Hej!

Jag behöver hjälp jag slösar pengar hela tiden. Snart är det lön och då vill jag inte bränna mina 15 000kr
Jag är nästan beroende av att slösa pengar. Så fort det kommer in pengar måste jag slösa dem. Hur fan slutar jag med detta? Den stora boven är nog kläder och alkohol. Nu håller jag på och deffa endå så alkohol blir det inte tal om.

Det är så himla enkelt att man slösar pengar. T.ex en kompis ringer och frågar ifall jag ska med ut på stan. Sure säger jag. Då ska man käka lunch sen så blir det en sväng på gymgrossisten då kanske man köper en pwo sen vill polaren köpa kläder då hänger man med in och man ser något snyggt. När man är hemma är man 1000 kr fattigare.

Ge mig några tips!

Ett vanligt problem i dagens samhälle är att bränna pengar på skitsaker.
Mina råd är

1. Investera långsiktigt 10 - 20% av din lön per månad i fonder. På så vis får du ett intresse av se pengarna växa och en avsmak av att se dem krympa.
2. Öppna ett sparkonto och spara 10% av lönen per månad för kortsiktiga utgifter, som tex. tandläkare, verkstad etc.
3. Öppna ytterligare ett konto som ska gå till nöjen som kläder, alkohol etc. Samma där ca. 10% av lönen.

Lönekontot används till hyra och övriga räkningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback