Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-17, 15:42
  #25
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Om SD behandlas lika icke-aggressivt fram till valet, så kommer de bli största parti och därefter betraktas som "det nya normala".

Om alla röstade efter sakpolitiken skulle dom bli det utan tvekan. Jag och en del av mina vänner och bekanta har jämfört med några av dom olika valkompasser som finns och alla får SD på första plats om dom bara tittar på frågorna utan att tänka taktiskt. Sen skiljer det sig lite åt beroende på vilka partier som trillar på därefter. Och jag har en väldigt diversierad vänkrets med allt från höger till vänstermänniskor.

Precis som du säger handlar det väldigt mycket om hur dom hanteras av media, men oavsett tror jag dom kommer att växa på grund avatt verkligheten nu kommer ikapp fler och fler.
Citera
2018-05-17, 19:41
  #26
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Jag börjar tro att det bästa S kunde göra är att vara helt ärliga och säga - vi har fört fel politik vad gäller immigration och integration de senaste decennierna. Men det kommer ju inte att hända. Därför förlorar man valet. S riskerar faktiskt att bli ett dussinparti bland andra med röstsiffror under 20%.
Citera
2018-05-17, 20:02
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Jag börjar tro att det bästa S kunde göra är att vara helt ärliga och säga - vi har fört fel politik vad gäller immigration och integration de senaste decennierna. Men det kommer ju inte att hända. Därför förlorar man valet. S riskerar faktiskt att bli ett dussinparti bland andra med röstsiffror under 20%.

Ja socialdemokratin har stora problem för tillfället. En artikel i dagens Expressen avslutas med:

Citat:
Samtidigt menar många av de som är kritiska till den stramare migrationspolitiken att det inte bara är den de är kritiska mot, utan att de känner sig överkörda av partiledaren Stefan Löfven. Vissa av de interna kritikerna menar till och med att det är just det som är det värsta, och alltså inte förändringen av migrationspolitiken.

"Forskarna: Taktiken ger inte fler väljare

På torsdagen publicerade Dagens Arena en essä skriven av tre forskare: Kirsti Jylhä, Jens Rydgren och Pontus Strimling. I den konstaterar de att S möjlighet till att få flera väljare – särskilt när det kommer att få tillbaka väljare från SD – är ytterst liten genom den nya migrationspolitiken, som de i essän kallar för "valstrategi". Däremot är riskerna desto större med denna nya strategi, konstaterar de.

"Den riskerar att så splittring inom partiorganisationen och alienera partiaktivister, vilket vi i viss utsträckning redan har sett tecken på", skriver de.

Notera att omsorgen om landet inte nämns med ett ord. Inte konstigt att partiet från helvetet är på dekis.

https://www.expressen.se/nyheter/val...nd-aktivister/
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-17 kl. 20:06.
Citera
2018-05-17, 20:29
  #28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag såg inte debatten. Men kan det vara så att SVT-journalisterna till varje pris försöker nita sossarna & straffa dom för deras senaste "omsvängning"?
Tyckte mer det påminde om hur man brukar gynna ministrar som debatterar med SD,genom att ge SD svårare stickfrågor.
Nu var det Åkesson som var den som stod för ansvaret och tyngden,och journalistiskt sett är det ju helt korrekt ,då det är S som bytt fot och inte SD,så inte mer än rätt att man får försvara det fotbytet.
Citera
2018-05-17, 20:35
  #29
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nja, straffa sossarna var det knappast tal om. Däremot höjde Anders Holmberg rösten mot Ygeman vid ett tillfälle mot slutet då han ansåg sig inte få tillräckliga svar från Ygemannen. Dessutom fick Åkesson sista ordet, precis som Ekeroth mot Ferm när de debatterade för någon månad sedan direkt i Aktuellt.

Rent allmänt tror jag att sådana här "minidebatter" i bl a Aktuellt gynnar SD mer än vi kanske tror. Låter de Åkesson och SD få sådan här exponering även framöver då tror jag SD kommer att gå från klarhet till klarhet i opinionsmätningarna.

Gårdagens hela reportage och minidebatt på SVT hade en lite ovanlig "ton", något vi inte är riktigt vana vid från Public Service, det är nog det som folk reagerat på i sociala medier idag. SD kändes liksom lite mer "rumsrent". I alla fall var det känslan många fick.
Tror det är en hel del självbevarelsedrift vi nu ser.
Man vet att SD är betydligt större än vad opinionsundersökningarna säger och att SD kommer att komma till makten på något vis i höst.Behandlar man då SD alltför subjektivt kommer det straffa sig när regeringen SD sitter i eller stöder kommer att tillsätta ny styrelse för Sveriges radio och Svt. det är nya tider nu..
Citera
2018-05-17, 21:21
  #30
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är långt ifrån den känsla jag får. Bedöm själv, 23:10 in i sändningen:

https://www.svtplay.se/video/1782350...isa&start=auto

Skulle journalistiken ta denna väg fram till valet kommer SD göra storslam.
Det är mitt intryck att vänstervridningen inom SR/SVT ligger på individnivå. Anders Holmberg är en av de som är bra och har varit det rätt länge. Det är bara hoppas att han inte oxå sticker som Huitfeldt och Bendjeloull

Politikerna i Sverige håller på att bli som i USA, han ser så jävla välgödd och välmående ut Ygeman, jag blir fan äcklad av såna där överviktiga översolbrända förslappade människor. Försökte byta ämne gjorde han oxå.
Citera
2018-05-17, 22:15
  #31
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Jag börjar tro att det bästa S kunde göra är att vara helt ärliga och säga - vi har fört fel politik vad gäller immigration och integration de senaste decennierna. Men det kommer ju inte att hända. Därför förlorar man valet. S riskerar faktiskt att bli ett dussinparti bland andra med röstsiffror under 20%.

De vill ju inte ändra politik, utan de vill köra samma vanliga politik allt är ett spel för gslleriet.
Citera
2018-05-17, 23:33
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag upplevde det som att Anders Holmberg (SVT) helt enkelt var objektiv och avkrävde rimliga kommentarer från Ygeman efter Åkessons upprepade sanningar.

Mycket ovanlig känsla, men ack så behaglig!

Kan bara hålla med. I ett mer normalt land hade Anders Holmberg bara varit en i en lång rad av skickliga journalister.

Här i dagens Sverige är han däremot en av få som tycks vilja göra ett gediget objektivt och seriöst jobb. Detta visar han t.ex genom att ställa tuffa frågor till alla - även regeringens representanter - och inte avslöja sina egna preferenser genom att t.ex avbryta eller göra fula miner.

Ygeman gjorde enligt mig en synnerligen svag figur, men Anders Holmberg lyfte upp hans brister ytterligare ett snäpp. Bland annat, som han ofta gör, genom att påpeka när någon försöker undvika ämnet.

Han är objektiv ända ut i fingerspetsarna. Precis vad som behövs nu inför valrörelsen.
Citera
2018-05-18, 04:03
  #33
Medlem
nins avatar
Det jag främst tänkte på när jag såg debatten var att Ygeman var mycket mindre aggressiv mot Åkesson nu än tidigare. Han sa till och med att SD haft rätt i en sak!
Jag tror S är riktigt rädda nu.
Citera
2018-05-18, 05:29
  #34
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Har kappvändarna på SVT börjat ana vart det är på väg?
Att låta en ”nazist” från SD tala till punkt och mer än en gråsosse, vem skulle anat det 2017?
Utan en ”representativ” publik med asylaktivister, feminister och veganer dessutom.
Citera
2018-05-18, 07:29
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Har kappvändarna på SVT börjat ana vart det är på väg?
Att låta en ”nazist” från SD tala till punkt och mer än en gråsosse, vem skulle anat det 2017?
Utan en ”representativ” publik med asylaktivister, feminister och veganer dessutom.
Nej låt ingen glömma hur klimatet sett ut, och hur enormt tendiöst illa det har varit. Den journalistiska kåren tvingades inte till sina ställningstagande, de var de själva som höll på att driva Sverige till att bli en diktatur (och jag är inte helt säker att de avsagt sig det målet}. Jag väntar fortfarande på att den/en utredande kommission ska presenteras, som ska granska den största och farligaste konspirationen vi någonsin sett i Sverige, och vars skador det kommer t generationer att åtgärda, om det ens någonsin går. Homnerg är väl en av ett fåtal journalister som kommer undan, men det ör från en enormt låg startnivå av krav på integritet.
Citera
2018-05-22, 13:40
  #36
Medlem
8711s avatar
Anders Ygeman ljög i debatten om antalet poliser.

Citat:
Under gårdagens debatt mellan Jimmie och tidigare inrikesministern Anders Ygeman (S) ställde Jimmie krav på fler poliser. Ygeman påstod dock att fler poliser redan finns på plats. Sverige behöver politiker som tar poliskrisen på allvar. Den 9 september är det val. #SD2018

https://twitter.com/sdriks/status/997095644413259776

Här kan man se kurvan för antalet poliser per hundratusen invånare genom åren mellan 2010 till 2017:

https://pbs.twimg.com/media/DdZlND9W4AE_KgY.jpg

216 poliser har blivit 195 poliser, per 100.000 invånare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback