Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 23:07
  #1
Medlem
Jag delar med mig min jämförelsestudie av Sveriges skärgårdar. Jag har svårt att välja en favorit, vad tycker ni vilken är er favorit och varför?

Tror det här är rätt delforum, annars kan vu flytta till övrigt.

Stockholms skärgård
Fördelar: många rundhällar att sola på, flera försvarsverk skyddar inre skärgården från Ryssen
Nackdelar: sjökartan är en gurkmeja, många holmar att slå båten i, sporadisk ubåtshets

Blekinges skärgård
Fördelar: Karlskrona är inte Sveriges huvudstad, fina lövskogar, inga fler sovjetubåtar
Nackdelar: Skånsklik lokaldialekt, förädiska vindförhållanden

Bohusläns skärgård
Fördelar: riktig salthav, sill och inte strömming, rika Norrmän driver upp handeln, ingen/lite algblomning
Nackdelar: rika norrmän drivet upp priser, nära till Göteborg, röda maneter

Ålands och skärgårdshavet
Fördelar: avmilitariserat, talar svenska, som Sverige utanför Sverige
Nackdelar: Vissa delar är otroligt grunda, utsatt för nordvindar, Finlandsbåten tar fyllon och EU-folk dit

Östergötlands-Västerviks skärgård
Fördelar: få vet om den
Nackdelar: området håller på att avbefolkas rejält, vattnet kallare än Öland?

Lule-Kalix skärgård
Fördelar: kan pimpla där alla år, vattnet går att dricka, nära till Tornio för utrikes handels (Alko, etc.)
Nackdelar: vattnet är äcklig att dricka, får vänta med att sätta i båten, landhöjningen är högre
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2018-05-16 kl. 23:14.
Citera
2018-05-16, 23:24
  #2
Medlem
Utopiantoss avatar
Rejäl trådstart. Rolig och spännande lista! Det ligger mycket i det du säger. Emellertid vet jag inte om jag har besökt en enda av dem. Jag ville mest få igång diskussionen.
Citera
2018-05-17, 11:37
  #3
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Rejäl trådstart. Rolig och spännande lista! Det ligger mycket i det du säger. Emellertid vet jag inte om jag har besökt en enda av dem. Jag ville mest få igång diskussionen.

Göteborgs-Bohusläns:

Fördelar: Vacker natur med kala klippor, fin bebyggelse, salt hav istf algblommande insjö
Nackdelar: Göteborg

Edit: Vet inte varför jag citerade dig, hjärnsläpp av något slag. Sorry.
Citera
2018-05-17, 21:55
  #4
Medlem
Tribe^s avatar
Rolig trådstart som rospigg är ju självklart norra delen av stockholms skärgård närmast mitt hjärta.
Dock kan jag inte låta bli av att slås av skönheten i skärgårdarna på västkusten med sina runda stenhällar samt en helt ny nivå på fiskevatten, men för mig som är uppväxt med fritidsbåt modell större som man spenderat barndomens somrar i kan inte låta bli att även tycka det ser lite väl kalt ut ibland.
Citera
2018-07-01, 02:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribe^
Rolig trådstart som rospigg är ju självklart norra delen av stockholms skärgård närmast mitt hjärta.
Dock kan jag inte låta bli av att slås av skönheten i skärgårdarna på västkusten med sina runda stenhällar samt en helt ny nivå på fiskevatten, men för mig som är uppväxt med fritidsbåt modell större som man spenderat barndomens somrar i kan inte låta bli att även tycka det ser lite väl kalt ut ibland.

Västkusten är skön då havsvattnet dofta salt och jod, nackdelen tycker jag är att det finns för få öar och skär, om vi nu jämför med stockholms skärgård.

Stockholms skärgård är ju också unik i med att den kopplar in till en storstad.
Citera
2018-07-01, 02:48
  #6
Medlem
HotPopcorns avatar
Tycker Höga Kustens skärgård borde vara med också. Mycket vacker. Där ligger Ulvön. Om jag inte vore så trött skulle jag skriva mer, men det går lätt att googla fram info
Citera
2018-07-02, 21:32
  #7
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag delar med mig min jämförelsestudie av Sveriges skärgårdar. Jag har svårt att välja en favorit, vad tycker ni vilken är er favorit och varför?

Tror det här är rätt delforum, annars kan vu flytta till övrigt.

Stockholms skärgård
Fördelar: många rundhällar att sola på, flera försvarsverk skyddar inre skärgården från Ryssen
Nackdelar: sjökartan är en gurkmeja, många holmar att slå båten i, sporadisk ubåtshets

Blekinges skärgård
Fördelar: Karlskrona är inte Sveriges huvudstad, fina lövskogar, inga fler sovjetubåtar
Nackdelar: Skånsklik lokaldialekt, förädiska vindförhållanden

Bohusläns skärgård
Fördelar: riktig salthav, sill och inte strömming, rika Norrmän driver upp handeln, ingen/lite algblomning
Nackdelar: rika norrmän drivet upp priser, nära till Göteborg, röda maneter

Ålands och skärgårdshavet
Fördelar: avmilitariserat, talar svenska, som Sverige utanför Sverige
Nackdelar: Vissa delar är otroligt grunda, utsatt för nordvindar, Finlandsbåten tar fyllon och EU-folk dit

Östergötlands-Västerviks skärgård
Fördelar: få vet om den
Nackdelar: området håller på att avbefolkas rejält, vattnet kallare än Öland?

Lule-Kalix skärgård
Fördelar: kan pimpla där alla år, vattnet går att dricka, nära till Tornio för utrikes handels (Alko, etc.)
Nackdelar: vattnet är äcklig att dricka, får vänta med att sätta i båten, landhöjningen är högre

Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Tycker Höga Kustens skärgård borde vara med också. Mycket vacker. Där ligger Ulvön. Om jag inte vore så trött skulle jag skriva mer, men det går lätt att googla fram info

Intressant trådstart. Jag vill införa två parametrar som jag tycker påverkar hur man upplever skärgårdar.

Hur färdas man?
Jag förutsätter nästan egen båt med övernattningsmöjlighet. Då blir alternativen fler. Motorbåt kräver mindre djup än segelbåt. Jag föredrar ändå att segla.

Vilken upplevelse är viktigast?
En ren naturupplevelse? Enskilt? Lite sällskap? Utskänkning och lite party-party?
Som natur föredrar jag ytterskärgård eller nära ytterskärgård. Finska Utö, Högarna, Huvudskär, Öja, Harstena, Utklippan, Käringön, Väderöarna och Koster är några exempel på favoriter.
Jag tycker att det finns många pärlor längre in i skärgårdarna också. Dom är nog fler, men ett par favoriter är Nåttarö och trakten utanför Hambugsund och Fjällbacka.
Om man fäster vikt vid att umgås med andra båtfarare så är ju Sandhamn, Utö och Smögen sevärda, men knappast fridfulla alternativ.
Visst är Höga Kusten fin också, men där har jag inte färdats med egen båt.

Citera
2018-07-03, 07:12
  #8
Medlem
Vattenkvaliten är alldeles för dålig i Höga kusten. Storskaliga fiskodlingar släpper ut stora mängder näringsämnen långt inne i vikarna mellan Ångermanälven och Övik.

Ofta grisigt vatten som inte inbjuder till bad.
Citera
2018-07-03, 10:51
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Varför räknas egentligen inte de danska öarna som en skärgård?

Den Dansk-svenska skärgården hade väl annars varit ett bra namn.
Om Gustav X Adolf hade tagit Själland och Lolland och vad de nu heter, tillsammans med Skåneland då under 1600-talet så hade det kanske blivit känt som Dansk-svenska skärgården ... ???
Då hade dansken kunnat behålla Jylland, och de västra öarna som Sylt och så.

Den Dansk-svenska skärgården innehåller ju många öar. Både stora och små.
Det finns massor av mindre småöar faktiskt.
Det finns väl fler öar där än i Göteborgs skärgård dessutom.



Båtlivet i Dansk-svenska skärgården är dessutom både utbrett och livligt, särskilt under sommarmånaderna. Både danskar, svenskar och tyskar hoppar i båten då och seglar runt bland öarna och ökusterna.
Citera
2018-07-03, 14:24
  #10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför räknas egentligen inte de danska öarna som en skärgård?

Den Dansk-svenska skärgården hade väl annars varit ett bra namn.
Om Gustav X Adolf hade tagit Själland och Lolland och vad de nu heter, tillsammans med Skåneland då under 1600-talet så hade det kanske blivit känt som Dansk-svenska skärgården ... ???
Då hade dansken kunnat behålla Jylland, och de västra öarna som Sylt och så.

Den Dansk-svenska skärgården innehåller ju många öar. Både stora och små.
Det finns massor av mindre småöar faktiskt.
Det finns väl fler öar där än i Göteborgs skärgård dessutom.

Båtlivet i Dansk-svenska skärgården är dessutom både utbrett och livligt, särskilt under sommarmånaderna. Både danskar, svenskar och tyskar hoppar i båten då och seglar runt bland öarna och ökusterna.

Båtliv är inte så ovanligt i Danmark, men det är ont om naturhamnar.
Några mål som jag tänker på i Danmark som är värda besök är Kristiansö, Bornholm, Anholt, Läsö och Skagen. Vid Kristiansö finns det lite skär också. Annars är det ofta ganska fullt i småbåtshamnarna i Danmark på somrarna. Fullt betyder ofta ca fem båtar i bredd från kajen. Om man tycker att det är fullt i Sandhamn eller i Visby har man nog inte varit i en hamn i Danmark på sommaren.

Miljöbild från Kristiansö:
https://bornholm.info/wp-content/med...ansoe-havn.jpg

Miljöbild från hamnen i Allinge på Bornholm:
https://images.sologstrand.dk/images.../allinge-2.jpg

Citera
2018-07-17, 00:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vilken upplevelse är viktigast?
En ren naturupplevelse? Enskilt? Lite sällskap? Utskänkning och lite party-party?

Ett riktig skärgårdsäventyr har lite av varje.
Citera
2019-10-16, 07:48
  #12
Medlem
Lowlyfes avatar
Höga kusten är riktigt fint! Även en bit upp i Norrland, Sthlms skärgård (även om jag knappt varit där) och Västkustens är även på listan.

Har hänt att man åkt/kört båt utmed Höga Kusten och dom bästa vågorna hittills - om man gillar sjögång och att vågsurfa/hoppa med båt - finns där. Även rätt schyssta hamnar som inte alla är sönderbefolkade under semestermånaderna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback