Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 23:00
  #1
Medlem
Finns det möjlighet för en annan bank exempelvis Nordea att se vad jag har för kontoutdrag på Swedbank som då är min nuvarande bank. Om jag nu fått A-kassa till mitt Swedbank konto, kan då Nordea få reda på detta genom att kolla igenom mitt konto utdrag? Eller finns det någon särskild sekretess för detta som gör att de inte kan se det.
Citera
2018-05-16, 23:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulitos
Finns det möjlighet för en annan bank exempelvis Nordea att se vad jag har för kontoutdrag på Swedbank som då är min nuvarande bank. Om jag nu fått A-kassa till mitt Swedbank konto, kan då Nordea få reda på detta genom att kolla igenom mitt konto utdrag? Eller finns det någon särskild sekretess för detta som gör att de inte kan se det.

Fråga inte banken, de kan absolut inte svara på detta.
Citera
2018-05-16, 23:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Fråga inte banken, de kan absolut inte svara på detta.

Inte så lätt att göra det vid denna tidpunkt. Detta va lite akut så därför jag skrev på Flashback.
Citera
2018-05-16, 23:04
  #4
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulitos
Finns det möjlighet för en annan bank exempelvis Nordea att se vad jag har för kontoutdrag på Swedbank som då är min nuvarande bank. Om jag nu fått A-kassa till mitt Swedbank konto, kan då Nordea få reda på detta genom att kolla igenom mitt konto utdrag? Eller finns det någon särskild sekretess för detta som gör att de inte kan se det.

Nej, dom kan inte se vad du har på kontot. Dom kan dock kolla med skattemyndigheten (och se vad du får in på kontot). Dom kan nog begära det utav dig, men aldrig på eget bevåg titta.
Citera
2018-05-16, 23:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Nej, dom kan inte se vad du har på kontot. Dom kan dock kolla med skattemyndigheten (och se vad du får in på kontot). Dom kan nog begära det utav dig, men aldrig på eget bevåg titta.

Då jag har fått lånelöfte så är det endast bolån kvar nu som jag väntar på. Kan de innan de ger ut bolån kräva att få ut detta?
Citera
2018-05-17, 01:24
  #6
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulitos
Då jag har fått lånelöfte så är det endast bolån kvar nu som jag väntar på. Kan de innan de ger ut bolån kräva att få ut detta?
Varför skulle dom ta kontoutdrag? De kan dock komma att be om dina lönespecar dom senaste 3-6 månaderna. Är du skraj för att dom ska se att du inte har någon anställning?

z
Citera
2018-05-17, 09:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Varför skulle dom ta kontoutdrag? De kan dock komma att be om dina lönespecar dom senaste 3-6 månaderna. Är du skraj för att dom ska se att du inte har någon anställning?

z

Jag har bytt jobb nämligen, så går över till provanställning nu men med högre lön.

Min nuvarande bank kollade nämligen mitt kontoutdrag och nekade mig bolån.
Citera
2018-05-17, 10:52
  #8
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Nej, dom kan inte se vad du har på kontot. Dom kan dock kolla med skattemyndigheten (och se vad du får in på kontot). Dom kan nog begära det utav dig, men aldrig på eget bevåg titta.

Det tror jag inte på. Hur skulle det gå till enligt dig?
Citera
2018-05-17, 17:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulitos
Finns det möjlighet för en annan bank exempelvis Nordea att se vad jag har för kontoutdrag på Swedbank som då är min nuvarande bank. Om jag nu fått A-kassa till mitt Swedbank konto, kan då Nordea få reda på detta genom att kolla igenom mitt konto utdrag? Eller finns det någon särskild sekretess för detta som gör att de inte kan se det.
De kan inte få reda på det, oroa dig inte.
Citera
2018-05-19, 12:16
  #10
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det tror jag inte på. Hur skulle det gå till enligt dig?
Skattemyndigheten ser ju vilken skatt företaget betalar in till dom och vilken procentsats dom betalar.
Citera
2018-05-19, 12:19
  #11
Medlem
Ring banken och fråga?
Citera
2018-05-19, 12:31
  #12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Nej, dom kan inte se vad du har på kontot. Dom kan dock kolla med skattemyndigheten (och se vad du får in på kontot). Dom kan nog begära det utav dig, men aldrig på eget bevåg titta.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det tror jag inte på. Hur skulle det gå till enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Skattemyndigheten ser ju vilken skatt företaget betalar in till dom och vilken procentsats dom betalar.

Skatteverket får en kontrolluppgift för hela året från arbetsgivaren, vad individen får in på kontot månadsvis ser inte Skatteverket per automatik. Skatteverket kan begära ett kontoutdrag från TS bank om det finns anledning att utreda TS ekonomi, men uppgifter från kontoutdraget lämnas inte ut till någon.

Detta är vad som gäller idag.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-05-19 kl. 12:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback