Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 22:04
  #1
Medlem
Basker är något som oftast bärs av äldre herrar, kanske några enstaka hipsters i Stockholm men det är en minoritet.
Dessa äldre herrar har ju också en gång varit unga, och då bar de minsann inte en basker kan jag tänka mig.
Att bära basker som ung ser ju bara fånigt ut, men när slutar det se fånigt ut?
När vandrar man in på första bästa herrbutik och införskaffar sig en basker? När man går i pension?
Citera
2018-05-16, 22:07
  #2
Medlem
Neroxxs avatar
Jag bor inte i Stockholm eller är speciellt gammal (visserligen inte direkt ung heller) men jag införskaffa mig en basker för ett antal år sedan. Jag anser att den ser bra ut, skiter fullständiga i vad andra anser. Vill de mena på att det ser fånigt ut så får de tycka det. Ska väl tilläggas att jag inte direkt följer de senaste trenderna, väljer de plagg som jag anser vara sköna/snygga.
__________________
Senast redigerad av Neroxx 2018-05-16 kl. 22:10.
Citera
2018-05-16, 22:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
När vandrar man in på första bästa herrbutik och införskaffar sig en basker? När man går i pension?

Det är så klart väldigt olika, den gemensamma nämnaren är att det är en process som påbörjas när man insett att man på grund av sitt fysiska förfall inte längre har någon chans att attrahera kvinnor för samlag. Då försvinner även de spärrar som tidigare höll tillbaka basker-inköpet eftersom man endå inte går miste om några chanser till att få ligga.
Citera
2018-05-16, 22:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Basker är något som oftast bärs av äldre herrar, kanske några enstaka hipsters i Stockholm men det är en minoritet.
Dessa äldre herrar har ju också en gång varit unga, och då bar de minsann inte en basker kan jag tänka mig.
Att bära basker som ung ser ju bara fånigt ut, men när slutar det se fånigt ut?
När vandrar man in på första bästa herrbutik och införskaffar sig en basker? När man går i pension?

Förenklat sagt så tycker jag att det fungerar ungefär såhär:

Ålder 1-18: Du ska ha de nyaste märkeskläderna och se så cool ut som möjligt.
Ålder 19-32: Du ska se så cool ut som möjligt, om det är de nyaste prylarna spelar lite mindre roll.
Ålder 33-50: Du ska se så respektabel ut som möjligt.
Ålder 51-65: Funktion blir nu viktigare, dock är det fortfarande viktigt att se respektabel ut. Baskern har en bra funktion och man ser mer respektabel ut i en basker än i en keps eller mössa.
Ålder 66-100: Förutom på middagsbjudningar eller motsvarande så är nu funktion väldigt viktigt.
Citera
2018-05-16, 22:25
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Det är så klart väldigt olika, den gemensamma nämnaren är att det är en process som påbörjas när man insett att man på grund av sitt fysiska förfall inte längre har någon chans att attrahera kvinnor för samlag. Då försvinner även de spärrar som tidigare höll tillbaka basker-inköpet eftersom man endå inte går miste om några chanser till att få ligga.

Detta. Det fungerar på precis samma sätt som med Foppatofflor.
Citera
2018-05-16, 22:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta. Det fungerar på precis samma sätt som med Foppatofflor.

Det knullas på rätt bra på Sveriges ålderdomshem.
Citera
2018-05-16, 23:42
  #7
Medlem
Tror man tilldelas en basker av staten när de grå håren överstiger de mörka.
Citera
2018-05-17, 05:06
  #8
Medlem
Europes avatar
Ja, jag vet inte... Kanske sker det vid en viss ålder, men handlar det endast om ålder? Jag har aldrig gillat huvudbonader. Jag skulle t.ex. inte bära keps ens under vapenhot. Jag skulle kunna tänka mig bära en snygg pälsmössa på vintern, dock. Men om jag nu skulle gå in för en hatt för äldre män, så skulle jag välja en fedora, aldrig en basker. Så kanske är det där med basker även någon slags böjelse? Eller en subkultur?
Citera
2018-05-17, 05:13
  #9
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Sonen började vid tre och slutade vid 5-6, så det är nog försent för dig.
Citera
2018-05-17, 05:23
  #10
Medlem
Europes avatar
När det gäller i mitt fall, om jag valde att börja bära min slags "gubbhatt", d.v.s. en fedora, så skulle det kräva att även resten av min garderob behöver förnyas. Det skulle ju gärna inte gå att bära den med mina nuvarande kläder. Det närmaste jag kommer passande kläder är väl vinterrock från Tiger of Sweden, men även där skulle jag snarare behöva en mer rak, gråare och mer gubbig rock, alternativt trenchcoat.

Jag är medveten om att han inte bär någon hatt, men jag tänker mig att jag skulle behöva klä mig lite mer som the library detective i Seinfeld. Ja, jag skulle förmodligen även lägga mig till med hans stil när jag tvingas att tala med slynglar och odågor:

https://www.youtube.com/watch?v=AYjZQixIRxI

Finns det en liknande problematik med basker? Behöver man eventuellt även förändra resten av garderoben när man slutligen väljer att inhandla den? Eller är den mer kompatibel med mindre klassisk eller ledigare klädsel?
Citera
2018-05-17, 08:19
  #11
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta. Det fungerar på precis samma sätt som med Foppatofflor.

Samma med feminister om varför de oftast är fula
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback