Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 23:08
  #13
Medlem
Att TS valde att åka med SJ Snabbtåg är helt rätt då de är både billigare och snabbare än Skånetrafikens skattefinansierade tåg och har därtill prioritet på spåret. Ja dessa tåg har alltså företräde till spåret och får köra först vid förseningar osv.

Men jag skulle rekommendera TS att vara på flygplatsen och checka in minst två timmar innan ditt flyg går!
Citera
2018-05-17, 05:59
  #14
Medlem
Du kanske ska satsa på att va på Kastrup 3-4h innan, eller åtminstone i Köpenhamn.
Hellre en 2h tidig än en timme sen. Räkna med tågförsening som att det kommer att hända. Tror att du är berättigad till taxi om tåget är försenat men vet inte riktigt hur sent det måste vara då. Det finns ju en gräns för det.
Citera
2018-05-17, 08:35
  #15
Medlem
kostymnisses avatar
"Hellre två extra timmar på en flygplats än ingen resa alls" är en bra devis att gå efter. Folk är i allmänhet på tok för snäva i sin tidsplanering oavsett färdmedel.
Det är en lång resa du ska på, vad gör det då om du sitter på ett fik på flygplatsen i två timmar eller för den delen på en vanlig bänk och glanar på folk och kommer iväg i tid än att chansa och sitta övernervös på tågresan för att missa flyget?
Citera
2018-05-17, 08:45
  #16
Medlem
WLHSs avatar
TS du behöver vara på Kastrup senast 09:30 om ditt plan lyfter kl 12.. Dels så ska du checka in, säkerhetskontroll, passkontroll etc. Sen stänger gaten en bra stund innan takeoff.
Citera
2018-05-17, 09:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Går det två tåg 08:40? Hur kan den ena vara 41 minuter snabbare?

Ena är x2000 andra är ett vanligt

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du redan köpt en biljett när du ska åka först i juli?

Tågen går ju varje timma från Halmstad till Kastrup, och det du har valt hade jag aldrig vågat satsa på.

Ditt plan går klockan 12:00 och du är på flygplatsen 10:19. Det är alldeles för små marginaler.

Du bör vara framme på Kastrup senast klockan 10:00. Du kan köpa en biljett i automaten på Halmstad station till Öresundstågen samma dag, och det är giltig i tre timmar, och du kan välja vilket tåg du vill, dock ej SJ.

Senaste tiden har det varit enormt mycket tågstrul i Skåne och till Danmark. Res tidigare och var inte så dumsnål! 100kr extra är ju ingenting, när du riskerar att missa flyg som du betalat 4000:- för.

Vet att många reser samma tid som jag, industrisemestern första dagar.

Men funderar starkt på att ta 03:45 tåget.

Sommaren 2017 åkte jag 0840 när planet lyfte 12 gick bra
Vintern 2017 åkte jag 0500 när planet lyfte 09 gick bra

Men nu blir jag mer osäker. Ska nog ta nattåget
Citera
2018-05-17, 11:43
  #18
Medlem
Det kan vara värt att kolla upp hur din hemförsäkring (ingår ibland ett visst reseskydd där) eller reseförsäkring gäller i olika fall. Min hemförsäkring med utökat reseskydd ersätter kostnader som typ missat flyg p g a problem med buss/tåg till flygplatsen. Men kravet är att min resa ska ha påbörjats så att jag skulle varit minst två timmar innan på flygplatsen enligt tidtabell. Men som med så mycket annat så är det olika regler för olika försäkringar så det är bäst att kolla upp vad som gäller för dig.
Och eftersom jag antar att du ska till Kina så lär du ju ha någon typ av reseförsäkring.
Citera
2018-05-17, 14:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Ena är x2000 andra är ett vanligt



Vet att många reser samma tid som jag, industrisemestern första dagar.

Men funderar starkt på att ta 03:45 tåget.

Sommaren 2017 åkte jag 0840 när planet lyfte 12 gick bra
Vintern 2017 åkte jag 0500 när planet lyfte 09 gick bra

Men nu blir jag mer osäker. Ska nog ta nattåget

Gjorde en slumpmässig sökning den 19 juli (vet bara att du åker i juli, så jag bara tog ett datum). Hittade ett tåg som avgår 03:35. Det gör att man är framme 05:55 vid flygplatsen. Visst kan det vara förseningar, men det där låter ändå överdrivet. Eftersom det är ett flyg inom Europa, så behöver du inte vara på flygplatsen så pass tidigt. Även om tåget skulle vara exempelvis 2 timmar försent (inte troligt), så skulle du vara på flygplatsen 4 timmar innan flyget går. De flesta tågen kommer fram i tid, eller med max 5 minuters försening. Så du behöver nog inte oroa dig så mycket som du gör.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2942575

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback