Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-25, 07:11
  #13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoekfaella
Update. Såhär ser det ut idag. Fortfarande
http://forumbilder.se/H6T3T/9736d602...f-ce51100b76dd

Det finns ju några olika småkryp som kan bitas eller stickas. Förutom mygg och knott så är t.ex. fästingar, getingar, bin, humlor och bromsar vanliga. Ditt bett ser IMHO ut att vara större än ett myggbett, om du inte har rivit upp det själv genom att klia.
Det första jag tänkte på när jag såg din första bild var borelia.
En ring runt bettet är typiskt för borelia. Kanske är ringen ofta större, men det kan bero på hur lång tid efter bettet bilden är tagen.
Här är de områden i Sverige där fästingar är vanliga:
https://www.netdoktor.se/assets/file...a-karta-2b.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Spoekfaella
Ser liksom identiskt ut med bildresultat om man googlar Human Botfly Wound

Hmmm. Det tyckte inte jag när jag jämförde dina bilder med dom bilderna. Möjligen att en bild liknade, men på de flesta bilderna far det en tydlig upphöjning runt såret, som jag inte ser på dina bilder även om du skriver om en upphöjning.
Börja med att ringa sjukvårdsupplysningen. Jag tror att dom rekommenderar att du går till en vårdcentral där någon tittar på ditt bett.
Borelia kan få trista följder om det inte behandlas. Det behandlas med antibiotika, men det är inte alls säkert (om ens troligt) att det preparat du just tagit är verksamt mot boreliainfektion.
Det är en fördel att du har bilder som visar hur det såg ut vid olika tidpunkter.

I vården tänker man ofta incidens. Hur ofta inträffar något?

Här kan du läsa om borelia.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...liainfektion-/

Jag tror att märken efter dom flesta bett försvinner på ett par veckor, om det inte finns något kvar efter bettet.

Citera
2018-05-25, 19:23
  #14
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Styngflugelarver får man av styngflugor - inte myggor.

Myggor lägger (av naturliga orsaker) inte styngflugelarver.

Case closed? Annars är det bara att gladlynt sätta på sig foliehatten och dansa dagcenterdansen.
Citera
2018-05-26, 01:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Styngflugelarver får man av styngflugor - inte myggor.

Myggor lägger (av naturliga orsaker) inte styngflugelarver.

Case closed? Annars är det bara att gladlynt sätta på sig foliehatten och dansa dagcenterdansen.

Eller inse att du tänkte lite kortsiktigt? Har ej påstått att myggor lägger dem. Hade du läst på på riktigt hade du vetat att styngflugan kan ta myggor och fästingar som ”gisslan” för att lägga ägg i dem och sedan släppa de fria för att de ska föra äggen vidare på sitt sätt. Foliehatten kan du få behålla

”The life cycle of the botfly, is rather unusual. The female botfly captures a blood-sucking insect — usually a mosquito or tick — and deposits her eggs on the insect before releasing it.”

De är alltså, med andra ord lite smartare än dig
__________________
Senast redigerad av Spoekfaella 2018-05-26 kl. 01:39.
Citera
2018-06-10, 21:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoekfaella
Eller inse att du tänkte lite kortsiktigt? Har ej påstått att myggor lägger dem. Hade du läst på på riktigt hade du vetat att styngflugan kan ta myggor och fästingar som ”gisslan” för att lägga ägg i dem och sedan släppa de fria för att de ska föra äggen vidare på sitt sätt. Foliehatten kan du få behålla

”The life cycle of the botfly, is rather unusual. The female botfly captures a blood-sucking insect — usually a mosquito or tick — and deposits her eggs on the insect before releasing it.”

De är alltså, med andra ord lite smartare än dig

Hur gick det med denna?

Har själv haft en "botfly" under några veckor innan man märkte att det fanns någonting i såret. Blev biten av en mygga i Sydamerika som hade parasiten/äggen. Din sista bild var väldigt lik just mitt sår

Något jag lärde mig var att man tar vaselin och dränker såret. Sedan tejpar du över det, gärna med silvertejp. Sedan efter två-tre dagar tar du bort tejpen och pillar bort larven då den tagit sig ut för att få syre.
Citera
2018-06-13, 23:55
  #17
Medlem
Ja det har ju gått ett bra tag nu utan förbättring. Tog en ny bild nu för att du frågade. Så såhär ser det ut idagsläget

http://forumbilder.se/H760B/074f7bee...6-d7d8f4b52d63
Citera
2018-06-14, 21:57
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoekfaella
Ja det har ju gått ett bra tag nu utan förbättring. Tog en ny bild nu för att du frågade. Så såhär ser det ut idagsläget

http://forumbilder.se/H760B/074f7bee...6-d7d8f4b52d63

När jag hade en larv i mitt sår så kunde man tydligt se den genom att stryka på något kladdigt. Då började den röra på sig upp mot ytan av såret för att få tag på syre

Misstaget jag gjorde var att åka till sjukhus och betala massor av pengar för att operera ut skiten. Fick lära mig efteråt att det är vaselin och silvertejp som gäller.

Hoppas ditt sår läker på bra!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback