Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 19:01
  #13
Medlem
Knivur-273s avatar
Det går att återanvända ekrar om de har exakt rätt längd. Det är BETYDLIGT svårare att rikta hjulet helt från grunden om det skulle behövas och spänna alla ekrar till rätt ekerspänning om inte alla ekrar och ekernipplar är lika.

Om bara en eller ett par ekrar behöver bytas kan man knäppa på de andra och lyssna sig till tonen för lagom hårt spänd eker och hoppas på att det blir bra. Man kan hellre knäppa på ett annat lika stort hjul i gott skick, för att få en bättre uppfattning.

Att rikta ett hjul och spänna alla ekrar från grunden kräver en rätt stor teknisk kunnighet. En ekernyckel, gärna en ekertensiometer, kanske ett rikställ också.

Vana cykelreparatörer klarar sig utan ekertensiometer, men resultatet blir sämre. (jag är ovan, men kan rikta hjul, men det tar lång tid bara)

95 kp +/-5% eller 950N är ett värde jag använder på 700C / 28" -hjul med nav som skall vara centrerade, dvs. 1-växlade eller med växlar inuti navet.

Om man lyckas hålla tvärkastet och radialkastet inom +/- 0,5 mm får man vara nöjd som nybörjare. Man kan lyckas med betydligt noggrannare riktning om man är tålmodig.

Fördelen med jämn ekerspänning som är lagom hård och ett hjul som inte wobblar är att hjulet kan hålla i åratal utan nya problem.

En ekernyckel måste du minst ha i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-19 kl. 19:18.
Citera
2018-06-19, 23:15
  #14
Medlem
Knivur-273s avatar
Mitt bästa är +/- 0,10 mm lateralt och +/- 0,5 mm radiellt och en ekerspänning om 95 kp +/- 5 %.

Jag använder en vippindikator som heter något från Schweitz. den heter TESATAST Förr var de dyra, inte så mycket nu, i fjärran österns manufaktur, men med ett annat namn.

Ekertensiometern är enkel, kommer från Minnesota i U.S.A och heter PARKTOOL. Kostade mig 1000 SEK.

Den radiella precisionen begränsas av svetsen eller skarvningen i fälgen, eller om du kört på en sten.

Cyklar du med slak eker, blir de andra överbelastade, fråga min övertunge vän. Ingen cykel eller hjul är byggd för över 130 kg. Det gäller endast om alla ekrar är lika spända till ungefär 100 kp. Sällan är det så gott på nya cyklar.

Om du är lätt i kroppen, märker du kanske inget när du handlar mat.

Nu snäpper de snart av vid gängans första varv, om belastningen på den enskilde ekern blir för stor.

Cyklar du över stock och sten, blir din lätta kropp snart tung, för det som förr var 50 kg blir nu 100. eller mer.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-19 kl. 23:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback