Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 17:40
  #1
Medlem
Jag läste i Aftonbladet att böneutropet i Växjö ska vara en ljudfil som spelas upp.
Eftersom det är en ljudfil, borde man inte kunna lösa problemet med störningar och påtvingande av religion för de som inte vill ha det med att moskéer (och glassbilar och annat störande oljud).

Min lösning är att moskéerna har en sändare och deras medlemmar har en mottagare hemma i sin lägenhet hus.

Där kan den få en normal ljudnivå som inte stör någon och de får höra budskapet tydligt.

Men min lösning kan de ha böneutrop 5 ggr dag om de så vill.

Har ni någon bättre idé skulle min idé funka?
Citera
2018-05-16, 17:47
  #2
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Jag läste i Aftonbladet att böneutropet i Växjö ska vara en ljudfil som spelas upp.
Eftersom det är en ljudfil, borde man inte kunna lösa problemet med störningar och påtvingande av religion för de som inte vill ha det med att moskéer (och glassbilar och annat störande oljud).

Min lösning är att moskéerna har en sändare och deras medlemmar har en mottagare hemma i sin lägenhet hus.

Där kan den få en normal ljudnivå som inte stör någon och de får höra budskapet tydligt.

Men min lösning kan de ha böneutrop 5 ggr dag om de så vill.

Har ni någon bättre idé skulle min idé funka?



Att man förbjöd muslimer från att vistas i Europa förutom de som sitter i speciella läger där dom får lära sig att koncentrera sig lite så att säga vore väl ännu bättre..
Citera
2018-05-16, 17:47
  #3
Medlem
Flanderiuss avatar
Faktiskt en lysande idé, hur många högskolepoäng har du? Jag tror dock inte att de kulturnedrivande krafterna i samhällstoppen vill gå miste om en chans likt denna, med att införa ytterligare en mångkulturell faktor i riket.
Citera
2018-05-16, 17:50
  #4
Medlem
Låter som ett bra förslag!
Eller en personsökare?
Med alla smartphones som finns nu borde det inte vara något problem att införa något liknande.
Citera
2018-05-16, 18:09
  #5
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det finns redan appar som påminner om när det är dags att be. De som har de tekniska resurser ditt förslag förutsätter har alltså redan löst problemet.
Citera
2018-05-16, 18:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Att man förbjöd muslimer från att vistas i Europa förutom de som sitter i speciella läger där dom får lära sig att koncentrera sig lite så att säga vore väl ännu bättre..
Men hat kommer av att man stör sig på andra. Jag hatar ofta och det beror på att jag blir störd, jag kan hata fåglar och vilja strypa dem när de väcker mej mitt i natten med sitt ihållande kvittrande.

Jag hatar folk som stör osv.

Tror böneutrop kommer öka hatet mot muslimer, var inte dålig ljudnivå de fick lov att ha, hur hög ljudnivå har glassbilen, den hör man på väldigt långt avstånd och även om det är sällan så är det nog så störande.

Man försöker minska ner ljudnivån i övrigt, sänker hastighet på bilar mm, sen ska man öka ljud pga religioner, helt fel.
Citera
2018-05-16, 18:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Jag läste i Aftonbladet att böneutropet i Växjö ska vara en ljudfil som spelas upp.
Eftersom det är en ljudfil, borde man inte kunna lösa problemet med störningar och påtvingande av religion för de som inte vill ha det med att moskéer (och glassbilar och annat störande oljud).

Min lösning är att moskéerna har en sändare och deras medlemmar har en mottagare hemma i sin lägenhet hus.

Där kan den få en normal ljudnivå som inte stör någon och de får höra budskapet tydligt.

Men min lösning kan de ha böneutrop 5 ggr dag om de så vill.

Har ni någon bättre idé skulle min idé funka?
Jättebra tanke.Kyrkan och kyrkans medlemmar ( minskande skara ) kan ju ha kontakt på motsvarande sätt.Hur man skall göra med själaringningen vet jag inte.Låt oss också gå vidare med motorcyklister o förare av sportbilar.Se till att dessa får eldrift.Sedan kan vi lösa förarnas problem med inspelat brum brum ljud som de kan höra i några lurar . Då får vi tystare städer.
Citera
2018-05-16, 18:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det finns redan appar som påminner om när det är dags att be. De som har de tekniska resurser ditt förslag förutsätter har alltså redan löst problemet.
Ja och det finns babyhögtalare och radio.
Så någon walkie talkie liknande apparat där de som vill ha budskapet kan ha mottagare i sitt hem borde kunna fixas.

Men hur ska man få styrande att acceptera denna idé. Varför finns det inte drivande krafter bland de som har makt?

Är det viktigt att folk blir störda?
Citera
2018-05-16, 18:29
  #9
Avstängd
53280s avatar
Det finns massor med tekniska lösningar, om bara vilja finns. Det krävs inte mycket kunskap typ ta en raspberry pi zero, koppla in en högtalare och sedan göra en program som ligger kolla om det finns någon fil att yla ut till den det berör. Tro dom muslimernas egna kebab tekniker skulle klara av snickra ihop en sådan lösning med lite hjälp.

Men nu skall man besudla de offentliga rummet med något som inte hör hemma i Sverige , man inte ens fått folkomrösta om saken. Det är riktig illa.

Bygger man en för serier med raspberry Pi Zero, skulle kanske kostnaden bli 500:- inkl. moms per enhet. Ber man någon kines bygga fler enheter så sjunker kostnaden. Raspberry Pi Zero kosta 100:- , men sedan behövs det lite tillbehör.

Man skulle nog kunna upplåta en FM frekvens för Böneutrop. Då kan man en FM mottagare påslagen 24/7 , när man vill yla emot mecka, så låter det i radion.
__________________
Senast redigerad av 53280 2018-05-16 kl. 18:40.
Citera
2018-05-16, 18:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Jättebra tanke.Kyrkan och kyrkans medlemmar ( minskande skara ) kan ju ha kontakt på motsvarande sätt.Hur man skall göra med själaringningen vet jag inte.Låt oss också gå vidare med motorcyklister o förare av sportbilar.Se till att dessa får eldrift.Sedan kan vi lösa förarnas problem med inspelat brum brum ljud som de kan höra i några lurar . Då får vi tystare städer.
haha det skulle vara paradiset.

Om man kan köra en bil utan oljud, varför då lägga till oljud. Ja vill någon ha extra oljud så visst, hörlurar.

Finns ingen idag som går runt med bandspelare och spelar åt alla som de gjorde på 80-talet med bergssprängare.

Folk använder sig av hörlurar, de kunde lika gärna använt högtalarna.

Glassbilen kan dela ut en mottagare som spelar när den är framme just i ditt område så man hör melodin 1 gång inte 20.
Citera
2018-05-16, 18:34
  #11
Medlem
Vivaruss avatar
Eller om de vill leva som hemma, kan åka hem igen. Låter väl som den bästa lösningen, vad fan gör man här om man ändå ska leva i ett parallell samhälle och till slut av sin stora skara påverka samhället åt deras riktning, de har ju ändå sina länder.
Citera
2018-05-16, 18:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Jag läste i Aftonbladet att böneutropet i Växjö ska vara en ljudfil som spelas upp.
Eftersom det är en ljudfil, borde man inte kunna lösa problemet med störningar och påtvingande av religion för de som inte vill ha det med att moskéer (och glassbilar och annat störande oljud).

Min lösning är att moskéerna har en sändare och deras medlemmar har en mottagare hemma i sin lägenhet hus.

Där kan den få en normal ljudnivå som inte stör någon och de får höra budskapet tydligt.

Men min lösning kan de ha böneutrop 5 ggr dag om de så vill.

Har ni någon bättre idé skulle min idé funka?

Varför krångla till det. Det är väl bättre med en mobilapp i så fall...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback