Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 18:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
B2B skriver du, vad skulle köparen tjäna på att betala det svart egentligen? Avdragsgill kostnad i dennes företag, avlyftbar moms också.

Ja det är det jag menar. Det är ju ingen mening i att bara ta bort momsen. Den får han ju tillbaka ändå. Splittar vi på vinsten för den skatt jag slipper betala måste han ju tjäna något på det iaf eller? Annars vet jag inte varför han erbjöd sig att betala svart.
Citera
2018-05-17, 11:47
  #14
Medlem
Om en faktura är på 750:- räknar jag med att efter moms, skatt, arbetsgivaravgift, sociala kostnader, samt lite kostnader för slitage på olika maskiner är avdraget så har jag ca: 250-300:- kvar.
Mellan 50-55% går direkt till staten sen är det ju olika vad arbetet kostar att utföra. Har du höga kostnader på företaget så blir det ju mindre kvar.
Citera
2018-05-17, 17:25
  #15
Medlem
Mmm. Jag driver en enskild firma. Betalar väl ca 50% i skatt. För min del tjänar jag alltså 250:- på en fakturerad 500 plus moms. Det blir då 125:- vardera att ”dela på” om man ska ta det svart. Alltså 375:- /h.

Men så måste man ta hänsyn till den andres firma då. Det är ett AB. Han får alltså dra av kostnaden för den fakturerade 500-en från resultatet. Det innebär att han ”får tillbaka” 110:- (22% av 500). För hans bolag kostar alltså en fakturerad 500 endast 390:- i realiteten. Eller... ...? Hur fan blir det? Säg att han gör ett resultat på 10 000 i år. Det blir då 2200 i bolagsskatt. Men så får han dra bort 500 från resultatet för min fakturerade 500. Då ska han istället betala 0.22x9500 i skatt = 2090. Det stämmer. Det blir 110:- mindre i skatt.

Ok. Då vet vi att en fakturerad 500 ger mig 250:- och kostar honom 390:-
En svart 500 ger mig 500 och kostar honom 500. Vi måste alltså hitta en nivå som ligger mellan 250 och 390. Snittet av detta blir då (250+390)/2 = 320:- /h.

Blir det rätt tro? Njaäe va... Vi har ju en aspekt gällande skatt på utdelning /lön att ta hänsyn till. Eller har vi det föresten? Den är ju samma per krona oavsett vad han plockar ut från företaget. Det blir väl inte lägre skatt på de kronorna för att han gör ett lägre resultat? Isf är ju det helt enkelt så att det är 320:- /h som jag ska ta ut svart om jag tänkt fakturera 500 plus moms vitt. Båda tjänar då 70:- /h att ta det svart. Kan någon där ute verifiera detta?
Citera
2018-05-17, 17:57
  #16
Medlem
Att jobba svart underminerar din verksamhet. Din kund förväntar sig att du inte kan räkna och således ska jobba billigt, uppenbarligen så kan du inte räkna eftersom du frågar om detta på Flashback.

Eftersom både du och hen driver företag så finns inget att tjäna. Eller jo, om du tycker att 50kr/h är värt det. Fakturera som vanligt och gör bra ifrån dig istället så kan du höja din fakturering när du blivit etablerad och har förtjänat ett gott rykte.
Citera
2018-05-17, 18:19
  #17
Medlem
Om det är ett företag som är kunden så förutsätter meningen med "svartarbete" att denne även inhöstar svarta pengar. Det senare plägar normalt endast nyttjas till båtnad för den som äger företaget, inte för bolaget ifråga.

Sammanfattningsvis: Ingen direkt mening med svarta affärer mellan företag.
Citera
2018-05-19, 17:15
  #18
Medlem
Doktorphils avatar
halva ordinarie timdebiteringen är ett riktmärke .
annars ofta klumpsumma för ett specifikt projekt , mer uppskattat av kund då kund vet vad det kommer kosta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback