Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 16:19
  #25
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Nja, tror nog vissa tjänar rätt dugligt på att ha sin reklam överallt.

Tror du missförstår lite hur reklamerna är tänkt att fungera. Mycket handlar bara om att få ut sitt namn på så många kanaler som möjligt, innehållet är inte alltid jätteviktigt. När du t.ex ser en reklam från Bauhaus där Peter Stormare står och hyvlar en bräda är det inte tänkt att du ska tänka -

Shit, nu vill jag också bygga en friggebod i Skärgården, måste fara till Bauhaus på en gång!

Utan den dagen du faktiskt kommer fram till på egen hand att det vore lite kul med ett förråd på bakgården är Bauhaus det första namn du får upp i huvudet när det skall handlas byggmaterial.

Jo men samtidigt vet vi konsumenter att reklam är till för att få oss att köpa något, varningsklockorna börjar ringa, och det är även märkligt att det ofta är dom stora företagen som redan är kända, man tycker det vore bättre för nya och mindre företag, att få ut sitt företag och deras produkter i reklam, Ikea kör ofta reklam, känns lite meningslöst, när dom är nummer 1 i möbelbranschen.
Citera
2018-05-16, 16:22
  #26
Medlem
rostigamazons avatar
Reklam som vi får i brevlådan är bättre, för den är inte påtvingad, vill man inte ha den, slänger man den, nu kommer någon säga, det är jobbigt att slänga den.
Citera
2018-05-16, 16:30
  #27
Medlem
rostigamazons avatar
Har ni något bra eller dålig reklamfilm, så lägg ut den här, så får vi andra se den, allt om reklam tas upp i den här tråden.
Citera
2018-05-16, 17:59
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Ibland går reklamen över, så spelet redan har börjat, jag tror det är företagen som köper reklam som förlorar mest, reklambyråerna klipper ihop någon billig reklamfilm, och får bra betalt för det.
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Nej du tror dom är så smarta, och dom vill att företagen ska tro det. Reklambranschen är en simpel bransch, men så länge företagen betalar dyrt så är dom nöjda.

Reklambranschen är inte simpel, du anar inte hur influerad du är av reklam samt hur dina då-, nu- och framtida köp påverkas av det. Det ligger hemskt mycket psykologi bakom det. Reklamen framkallade negativa känslor hos dig, men du valde ändå att skriva om det på Flashback, när och hur det sändes. Är inte det en lyckat resultat? All PR är bra PR. Du är inte smartare än reklambranschen tyvärr, om du hade varit det så hade inte den här tråden funnits.

Vet du hur man ser igenom reklam? Prata inte om det.
Citera
2018-05-17, 14:52
  #29
Medlem
rostigamazons avatar
Det finns två grupper, en grupp som går på reklamen, och en grupp som inte låter sig påverkas av reklam. Vi ser samma sak inom politiken, för det är ingen hemlighet att regeringen har lagt ut stora summor pengar i den svenska massmedian, för att försöka påverka så människor ska rösta på dom. Det här kan jämföras med reklam, många svenskar går på den här regeringspropagandan. Dom röstar på regeringen, men egentligen vet dom inte varför dom röstar på dom.

Grupptrycket blir för stort, man röstar på dom, bara för att så många andra röstar på dom. Det är även samma sak, med stora företag som Ikea och Ica, många svenskar handlar i dessa affärer, för att många andra handlar i dom företagen, man faller för grupptrycket.

Det är rätt märkligt att ledande företag i olika branscher, lägger ut så mycket pengar på reklam, när dom redan har lyckats få konsumenterna på deras sida, man tycker det borde vara mer mindre och mer okända företag, som lägger ut mer pengar på reklam, så konsumenterna hittar deras företag och deras produkter. Men så är det inte, det är dom stora företagen som lägger ut mest pengar på reklam.

Om vi går tillbaka till politiken. Så tror många att Sverigedemokraterna kommer bli det största partiet i valet, och blir man det, då kommer man få med sig en massa osäkra väljare, för som vi tidigare sa, så röstar många på det största partiet, för att så många andra röstar på dom. Det kommer inte längre ses som fel att rösta på SD, det kommer istället att ses som helt normalt.
Citera
2018-05-17, 19:40
  #30
Medlem
rostigamazons avatar
Vad går reklam egentligen ut på, om ett företag vill få ut information om företaget och deras varor, då kan man göra det på ett billigare sätt än att köpa reklam i teven, för reklamen kostar mycket pengar. Och varför måste man typ skönmåla i reklamfilmerna, om det bara är information man vill få ut. Syftet är att lura oss konsumenter att handla mer varor och tjänster av företaget.
Citera
2018-05-21, 14:37
  #31
Medlem
rostigamazons avatar
Kollade på hockeyn igår, var så mycket reklam, så det kändes som all reklam förstörde hela upplevelsen av matchen, någon mer som känner så ?
Citera
2018-05-21, 16:18
  #32
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Reklam är ett satans påfund och jag är tämligen ointresserad av det.

Man kan lösa det på flera sätt, jag gör på följande vis: Antennen i bilen är avskruvad, så att jag inte råkar höra någon torr radiopratare eller reklam, lyssnar enbart på musik via spotify@blåtand.

Tv har jag sagt upp alla abonnemang och klippt kabeln, kollar enbart på film från betalda streaming tjänster (netflix, amazon, viasat och liknande) lösningar för att slippa reklam.

Läser inga dagstidningar, varken på internet eller köpta i handeln, det mest viktiga får jag höra av min omgivning på ett eller annat sätt, kan kolla upp något särskilt ibland om det verkligen är intressant. Blockerar annonser på dator/telefon på dns-nivå med pi-hole (över 2.3 miljoner blockerade domäner nu) samt ublock-origin på dom enheter som stödjer det (dator, telefon, firefox, bland annat).

Dom enda undantagen jag är villig att göra för att se reklam kan möjligtvis vara flashback och 1-2 till sidor jag regelbundet besöker.

Brave browser har ett sätt att fördela pengar till skapare/hemsidor, dvs du kan lägga in 200kr i potten och varje månad delar Brave upp dom pengarna och ger ut dom till hemsidor du besöker, mest besökt=mer pengar, långt ifrån alla hemsidor som stödjer detta, men när det gäller just hemsidor tror jag att sälja subscription på ett eller annat vis är vägen framåt, reklam kommer inte fungera likadant framöver som idag, den saken är klar.

Något jag undrar: Får Flashback pengar bara av att jag ser annonserna, eller måste jag klicka på dom?
Citera
2018-05-30, 08:06
  #33
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyridoxin
Klart man har fått nog med reklam, har personligen aldrig uppskattat det. Problemet i det hela är att allt handlar om pengar. Tidningar, television och annat tjänar ju väldigt bra med pengar

Oooch där är det kört.

När man börjar titta på en film, så kommer reklam redan efter 10 minuter! Tror det var på sexan
Citera
2018-05-30, 10:53
  #34
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Oooch där är det kört.

När man börjar titta på en film, så kommer reklam redan efter 10 minuter! Tror det var på sexan

En film som ska ta 1 och en halv timme att se, tar över 2 timmar med all reklam.
Citera
2018-05-30, 17:15
  #35
Medlem
Det "reklamfria" samhället är inget jag skulle vilja uppleva. Det är ju en tämligen långtgående framtidsvision som vore tämligen problematisk av flera skäl. Det finns däremot bra och dålig reklam samt rena bluffar (spam etc). Det rimliga är att arbeta för bra reklam och motarbeta den dåliga.

För egen del har jag inga problem med reklam i tidningar och tidskrifter, t.ex inom olika fackområden (typexempel är t.ex annonser från datorbutiker) då det ofta är helt OK information, framförallt när den listar konkreta fakta (exempelvis prisuppgifter och liknande i datorannonserna). Rent generellt är reklam som är informationsbaserad snarare än känslobaserad helt OK och något jag definitivt inte skulle vilja vara utan.

En helt reklamfri tidskrift skulle vara avsevärt dyrare att producera och inte innebära någon nytta för läsarna heller även om det alltid går att argumentera om opartiskhet etc. Dock är det ju så att på en fungerande marknad konkurrerar företagen med varandra vilket gör att EN annonsör som skriker att "vi drar in annonserna eftersom ni sågade vår produkt" motverkas av att det finns andra diton som annonserar. Det är klart att det är en balansgång och en risk för bias föreligger alltid men fördelarna med att ha annonser i tidskriften överväger nackdelarna.

Sedan finns ju då skräpreklamen och det är den som dyker upp i TV och som är störande eftersom den påtvingas tittaren. Samma sak gäller dito på Internet där problemet ligger i att den levereras i form av popups och blinkande skyltar etc som stör flödet. Därav åker adblocken på direkt.

I TV-mediet är reklamavbrott ett klart störande moment eftersom det sker allt för ofta. När det kommer ett avbrott var femte- eller tionde minut exempelvis är det helt klart för mycket och distraherar tittaren. Ett lämpligare flöde är att antingen köra reklam i form av sponsring eller att lägga spottarna på mer rimliga tider (ett avbrott i mitten av programmet samt mellan desamma).

På Internet kommer det bli nödvändigt att ta fram standarder för icke-störande reklam och att man inte kör med tunga animationer eller moment som stör layouten på sidan (t.ex att den hoppar nedåt när reklamen laddas in). Ligger annonserna samlade i en spalt till höger om innehållet och INTE animeras eller hoppar utan visas i form av stillbilder som går snabbt att ladda in är det helt OK. Då får man dock även kräva att de har koppling till det ämne sidan handlar om, d.v.s att en datorsida också har annonser från datorbutiker och leverantörer. Detta medger även ett klimat som motsvarar det som gäller för tidskrifterna.

Ytterligare ett område där reklamen är utformad på ett irriterande sätt gäller appar och teorin om att ha ett reklamfönster på skärmen hela tiden. Det leder enbart till adblock och bör snarare ersättas med reklaminslag som visas när appen laddas in (t.ex en 5-sekunderstimer som räknar ned och visar en annons) samtidigt som själva gränsnittet är helt rent (alltså ingen reklam som visas inne i appen).

I fallet YouTube bör reklamen målinriktas, d.v.s att en kanal om datorer också får datorreklam om de väljer att finansiera sig den vägen. TV-liknande reklamavbrott bör också ersättas med en kombination av annonser i en egen spalt samt korta 5-sekundersbudskap innan videon spelas upp (ungefär som när man sponsrar ett program).

Det krävs förbättrad reklam, däremot är det inte realistiskt att bygga upp en ideologisk ståndpunkt om det "reklamfria" samhället då det är en utopi (även om vi går tillbaka 100 år stöter vi omgående på reklam av olika slag och även i s.k totalitära stater finns en hel del reklam/marknadsföring av produkter och tjänster). Det är helt enkelt så att det behövs en kanal som gör att leverantörer av varor och tjänster kan kommunicera sina erbjudanden till konsumenterna.

För egen del undviker jag reklam-TV och kör såväl adblocker som scriptblocker i webbläsaren men uppskattar ämnesrelaterad reklam (alltså sådan som har bäring på det ämne jag för tillfället läser om, t.ex datorer).

Reklamutskick via e-posten från företag jag själv valt skall få skicka sådant är också helt OK, jag brukar kolla om det finns några bra erbjudanden från t.ex GeekBuying m.fl.

Påtvingad skräpreklam är av ondo, god reklam som är ämnesrelaterad och relevant är av godo.
Citera
2018-05-30, 20:43
  #36
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Reklam är nödvändigt i en marknadsekonomi, men också samhällsförstörande, genom att det hela tiden visar en påstått idyllisk tillvaro, vilket gör mänskligheten olycklig.

En kompromiss vore att allt ljud förbjuds i all reklam, samt att ingen reklam får vara mer än 30 sekunder, och mer än 4 minuters konitnuerlig reklam får aldrig sändas. Dessutom måste det gå minst 1 och en halv timme mellan varje reklam sändning. Minsta överträdelse av de regler ska leda till att företag bötfälls så hårt att de går i konkurs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback