Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 14:20
  #1
Medlem
Hej, jag har sökt in till en ettårig yrkesutbildning till kock. Enligt lagen ska personer med lägre utbildning, t.ex. personer utan gymnasial utbildning prioriteras för platser på dessa utbildningar framför personer som t.ex. då gått ut gymnasiet.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att som gymnasieexaminerad söka en sådan här utbildning? Fick ni avslag eller kom ni in utan problem? Kan inte hitta någon sida likt UHR för högskoleutbildningar med antal sökande för yrkesutbildningar, någon som vet om någon sådan resurs finns? Utbildningen jag söker är till kock på hermods via komvux i Lund om det kan vara till hjälp för att besvara mina funderingar.
Citera
2018-05-16, 22:10
  #2
Medlem
När det kommer till komvux så bedömer kommunen du är bosatt i om dom har råd att lägga pengar till din utbildning. Vissa faktorer ökar chansen såsom

1 Ingen gymnasieutbildning
2 Brist yrke
3 Överskott av budget.

Om man redan har en fullständig gymnasieutbildning och försöker söka sig in på komvux så är chansen att bli antagen lägre. Och kommer ge mån om plats till behövande (nykommna)
Citera
2018-05-17, 08:37
  #3
Medlem
Hoppas på att de anser kock vara ett bristyrke då för är varken nykommen eller utan gymnasieexamen. Tack för svar
Citera
2018-08-17, 07:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beetsbyschrute
Hoppas på att de anser kock vara ett bristyrke då för är varken nykommen eller utan gymnasieexamen. Tack för svar

Hur gick det, blev du antagen??
Citera
2018-11-08, 19:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrredcactus
Hur gick det, blev du antagen??
ja det gick bra, fick plats!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback