Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 18:46
  #13
Avstängd
mazedazes avatar
Vi kommer nog få se fler "konstiga" och oväntade beslut om saker pga GDPR tills företag och staten/ kommuner vet vad som gäller enligt lagen.
Citera
2018-05-16, 19:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Vi kommer nog få se fler "konstiga" och oväntade beslut om saker pga GDPR tills företag och staten/ kommuner vet vad som gäller enligt lagen.

Tyvärr är det ju så. Skolan handhaver ett ganska stort utbud av dokumentation av känsliga uppgifter som är nödvändiga för både lärarna, elevhälsan och övrig personal. Mycket av det som dokumenteras har alltid legat i en "gråzon". Nu är det rätt klarlagt att barnens säkerhet kommer att sätta på spel då skolan inte längre får dokumentera saker som allergier, eller diagnoser som är bra att veta om.
Citera
2018-05-16, 19:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Vi kommer nog få se fler "konstiga" och oväntade beslut om saker pga GDPR tills företag och staten/ kommuner vet vad som gäller enligt lagen.

Verkligen, det råder fullständig panik därute just nu och de som bryr sig och har läst på tar det säkra före det osäkra. Dvs raderar det mesta och vågar inte göra så mycket. Jag är positiv till lagen men tycker att den skulle börjat enforceras i steg, inte en enda fet känga i ansiktet som det blev nu.

Skolfoto är potentiellt olagligt (foton ihop med namn och eventuellt kan hur eleverna ser ut på foton tolkas som hälsotillstånd). Så jag förstår att skolor ger upp det.
Citera
2018-05-22, 11:07
  #16
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det finns gott om föräldrar som gärna vill ha skolkatalogen så att de kan ha lite koll på vilka barnen umgås med.
Kan inte att annat än att hålla med. Även om jag är lite kluven, det är rätt "dyrt" med katalogen och alla har ju inte pengar över till sådant.
Citera
2018-05-22, 11:12
  #17
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Kan inte att annat än att hålla med. Även om jag är lite kluven, det är rätt "dyrt" med katalogen och alla har ju inte pengar över till sådant.
Skolan skulle ju enkelt kunna ta hand som saken på egen hand. Ett kort på varje klass, lägg till namnlista, skicka ut till alla föräldrar.

Men det finns nog lagar mot sådant.
Citera
2018-05-22, 13:21
  #18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Är det rätt att en långvarig tradition att fotografera barnen på kommunens skolor förbjuds bara rakt av? Kommunen skyller beslutet på den nya dataskyddslagen kallad GDPR. Så är det ett riktigt beslut och kommer andra kommuner att följa efter?
http://st.nu/vasternorrland/sundsval...en-som-orimlig
Med tanke på ditt registreringsdatum så förutsätter jag att du är minst 31 år gammal.
Vid det här laget borde du lärt dig att alla nya lagar innebär att man måste skapa prejudikat samt att många straffas för att de tolkat lagen fel.
Här har vi en kommun som gjorde sin tolkning. I höst när fotograferingarna drar igång så kan vi börja poppa popcornen o titta på när Högsta Domstolen dränks i överklaganden från det lättkränkta folket.
Bla så lär någon 90-talist som fått sina barn Thindra, Änghla o Zvatzticazara fotograferade stå i HD o gråta i AB efter att HD berättat för denne förälder att det var OK att deras barn fastnade på bild.
O sedan har hela Sverige glömt denna tragiska händelse efter en vecka då nästa 90-talist blev kränkt i trafiken när den blev stoppad i polisens trafikkontroll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback