Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 12:46
  #1
Medlem
Jag och min fru är inte särskilt sugna på att skaffa barn trots att vi är i den åldern där man "ska" göra det. Folk i omgivningen ploppar ut ungar till höger och vänster.

Kan inte låta bli att tycka att det är orättvist att dessa barnaploppare får sådana förmåner från samhället. Hela samhället känns anpassat efter folks barnaalstrande. Vad ska de belönas för? Att de följer sina naturliga instinkter och fortplantar sig?

Barnfamiljer belönas med föräldraledighet i 1,5 år och föräldrapenning i 480 dagar per barn. Man har även rätt att förkorta arbetstiden med en fjärdedel fram till ungen är 8 år samt får barnbidrag á 15 000 kr/år och unge i 16 års tid - ett bidrag som dessutom ökar för varje nytt barn som skaffas.

Föräldraledigheten är dessutom allsmäktig och arbetsgivaren har inget att säga till om, utan vill en förälder ta ut tre veckors föräldraledighet under årets mest hektiska dagar så får övriga verksamheten bara lösa det.

Även om man bortser ifrån att forskning pekar på att det mest miljövidriga man kan göra är att föda barn och att jorden redan är kraftigt överbefolkad och det orimliga i att då belöna ytterligare barnafödande, så finns det ju en jämlikhetsaspekt i det hela.

Vi som kanske aldrig skaffar barn, eller aldrig får möjlighet att skaffa barn, vi går ju helt miste om dessa förmåner som de miljöförstörande småbarnsföräldrarna belönas med på skattebetalarnas nota.

Borde vi inte göra om systemet så att vi inte uppmuntrar barnafödande och istället ger alla invånare samma möjligheter och förmåner?

Låt alla från 18 års ålder få 3 års betald ledighet motsvarande dagens föräldraledighet. Sedan får man disponera dem som man vill. Vet man att man kommer skaffa barn så får man helt enkelt spara dem tills dess. Vet man att det aldrig kommer bli några barn, då kan man ta ett par års tjänstledigt någon gång under livet.

Det blir rättvist och alla får ta del av de förmåner som småbarnsföräldrar njuter av idag, utan att de som väljer att skaffa barn blir blåsta på konfekten. Skulle någon spendera sina lediga år direkt och sedan tänka att "fan, nu har jag ju fått ungar och har ingen ledighet kvar" - skyll er själva. Då får ni finansiera er föräldraledighet själva.

Synpunkter?
Citera
2018-05-16, 12:50
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Synpunkter?

Utan barnafödande går samhället som vi känner det idag under. Barn är en kraftig vinstaffär för staten, självklart vill staten därför belöna barnafödandet.

Kort sammanfattat: jag håller inte med dig. Du glömmer helt allt ansvar, allt jobbigt med mera som ett barn medför och ser bara till dom positiva delarna som du missar.
Citera
2018-05-16, 12:51
  #3
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Sverige är inte överbefolkat. Svenskar (etniska) borde börja skaffa 10 barn per par. Sveriges demografi är ju demografisk vinter på 1.1 per par.

Visst finns det andra raser som förökar sig. Och andra arter är också många till antalet. Myror finns det gott om t ex.
Citera
2018-05-16, 12:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Jag och min fru är inte särskilt sugna på att skaffa barn trots att vi är i den åldern där man "ska" göra det. Folk i omgivningen ploppar ut ungar till höger och vänster.

Kan inte låta bli att tycka att det är orättvist att dessa barnaploppare får sådana förmåner från samhället. Hela samhället känns anpassat efter folks barnaalstrande. Vad ska de belönas för? Att de följer sina naturliga instinkter och fortplantar sig?

Barnfamiljer belönas med föräldraledighet i 1,5 år och föräldrapenning i 480 dagar per barn. Man har även rätt att förkorta arbetstiden med en fjärdedel fram till ungen är 8 år samt får barnbidrag á 15 000 kr/år och unge i 16 års tid - ett bidrag som dessutom ökar för varje nytt barn som skaffas.

Föräldraledigheten är dessutom allsmäktig och arbetsgivaren har inget att säga till om, utan vill en förälder ta ut tre veckors föräldraledighet under årets mest hektiska dagar så får övriga verksamheten bara lösa det.

Även om man bortser ifrån att forskning pekar på att det mest miljövidriga man kan göra är att föda barn och att jorden redan är kraftigt överbefolkad och det orimliga i att då belöna ytterligare barnafödande, så finns det ju en jämlikhetsaspekt i det hela.

Vi som kanske aldrig skaffar barn, eller aldrig får möjlighet att skaffa barn, vi går ju helt miste om dessa förmåner som de miljöförstörande småbarnsföräldrarna belönas med på skattebetalarnas nota.

Borde vi inte göra om systemet så att vi inte uppmuntrar barnafödande och istället ger alla invånare samma möjligheter och förmåner?

Låt alla från 18 års ålder få 3 års betald ledighet motsvarande dagens föräldraledighet. Sedan får man disponera dem som man vill. Vet man att man kommer skaffa barn så får man helt enkelt spara dem tills dess. Vet man att det aldrig kommer bli några barn, då kan man ta ett par års tjänstledigt någon gång under livet.

Det blir rättvist och alla får ta del av de förmåner som småbarnsföräldrar njuter av idag, utan att de som väljer att skaffa barn blir blåsta på konfekten. Skulle någon spendera sina lediga år direkt och sedan tänka att "fan, nu har jag ju fått ungar och har ingen ledighet kvar" - skyll er själva. Då får ni finansiera er föräldraledighet själva.

Synpunkter?
Ja håller helt med dig... och varför ska vi som är arbetslösa inte få samma lön som de som jobbar??
Citera
2018-05-16, 12:57
  #5
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Utan barnafödande går samhället som vi känner det idag under. Barn är en kraftig vinstaffär för staten, självklart vill staten därför belöna barnafödandet.

Kort sammanfattat: jag håller inte med dig. Du glömmer helt allt ansvar, allt jobbigt med mera som ett barn medför och ser bara till dom positiva delarna som du missar.
Det där är en halvsanning.

Bra uppfostrade och friska barn är en kraftig vinstaffär precis som du skriver. Ouppfostrat drägg med dåliga gener är en superdunderkraftig förlustaffär.
Citera
2018-05-16, 13:13
  #6
Avstängd
RagataChristies avatar
Problemet som jag ser det är att "fel" personer skaffar barn och att de "mest kapabla" inte gör det i samma utsträckning, delvis för att de "mest kapabla" betalar de förras föräldraskap. Men ja, mycket är snedvridet i Sverige och får man barn kan man utnyttja systemet ännu mer. Vi behöver stimulera "de bästa" och "de som är ok" att skaffa barn och få "de sämsta" att inte göra det.
Citera
2018-05-16, 13:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Jag och min fru är inte särskilt sugna på att skaffa barn trots att vi är i den åldern där man "ska" göra det. Folk i omgivningen ploppar ut ungar till höger och vänster.

Kan inte låta bli att tycka att det är orättvist att dessa barnaploppare får sådana förmåner från samhället. Hela samhället känns anpassat efter folks barnaalstrande. Vad ska de belönas för? Att de följer sina naturliga instinkter och fortplantar sig?

Barnfamiljer belönas med föräldraledighet i 1,5 år och föräldrapenning i 480 dagar per barn. Man har även rätt att förkorta arbetstiden med en fjärdedel fram till ungen är 8 år samt får barnbidrag á 15 000 kr/år och unge i 16 års tid - ett bidrag som dessutom ökar för varje nytt barn som skaffas.

Föräldraledigheten är dessutom allsmäktig och arbetsgivaren har inget att säga till om, utan vill en förälder ta ut tre veckors föräldraledighet under årets mest hektiska dagar så får övriga verksamheten bara lösa det.

Även om man bortser ifrån att forskning pekar på att det mest miljövidriga man kan göra är att föda barn och att jorden redan är kraftigt överbefolkad och det orimliga i att då belöna ytterligare barnafödande, så finns det ju en jämlikhetsaspekt i det hela.

Vi som kanske aldrig skaffar barn, eller aldrig får möjlighet att skaffa barn, vi går ju helt miste om dessa förmåner som de miljöförstörande småbarnsföräldrarna belönas med på skattebetalarnas nota.

Borde vi inte göra om systemet så att vi inte uppmuntrar barnafödande och istället ger alla invånare samma möjligheter och förmåner?

Låt alla från 18 års ålder få 3 års betald ledighet motsvarande dagens föräldraledighet. Sedan får man disponera dem som man vill. Vet man att man kommer skaffa barn så får man helt enkelt spara dem tills dess. Vet man att det aldrig kommer bli några barn, då kan man ta ett par års tjänstledigt någon gång under livet.

Det blir rättvist och alla får ta del av de förmåner som småbarnsföräldrar njuter av idag, utan att de som väljer att skaffa barn blir blåsta på konfekten. Skulle någon spendera sina lediga år direkt och sedan tänka att "fan, nu har jag ju fått ungar och har ingen ledighet kvar" - skyll er själva. Då får ni finansiera er föräldraledighet själva.

Synpunkter?
Var glad och tacksam att det finns de som skaffar barn. Det ör ju de som kommer att ta hand om dig när du blir gammal.
Men du kanske förutsätter att det då finns vårdrobotar så att du aldrig behöver någon mänsklig kontakt.
Citera
2018-05-16, 13:28
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Det där är en halvsanning.

Bra uppfostrade och friska barn är en kraftig vinstaffär precis som du skriver. Ouppfostrat drägg med dåliga gener är en superdunderkraftig förlustaffär.

Tramsargument. Den genomsnittliga medborgaren, vilket självklart är vad vi pratar om ifall ingenting annat nämnts, är en vinstaffär för staten. Att då ta upp barn med dåliga förutsättningar i en diskussion som gäller "Ska barnlösa få samma rättigheter till föräldraledighet som människor med barn?" är ju helt ologiskt.
Citera
2018-05-16, 14:14
  #9
Moderator
tobess avatar
Du får det att låta som att det skulle vara en ren ekonomisk vinst att skaffa barn, det är det givetvis inte. Barnbidraget är en droppe i havet när du börjar kolla på alla direkta och indirekta utgifter du har. Bara den skatt jag betalar i form av MOMS på alla blöjor, barnmatsburkar, kläder, leksaker o.s.v. överstiger lätt det jag får tillbaka i barnbidrag. Förutom det blir barnfamiljer oftast tvungna att skaffa ett större boende, en större bil (om man har sådan) o.s.v. o.s.v. Och då räknar jag inte ens in de indirekta inkomsterna i statskassan som genereras av att det finns fabriker, butiker och anställda som drar in pengar p.g.a. att föräldrar måste köpa alla dessa saker.

För föräldrarnas del är det ekonomiskt ett oändligt pengahål. Det är utgifter på utgifter och som grädde på moset förlorad inkomst under tiden man är föräldraledig, för att sedan bytas utmot utgifter i form av barndagvård.

Sist men inte minst, vad tror du skulle hända om alla slutade skaffa barn? Vårt samhälle är från grunden uppbyggd på att nya generationer kommer och tar över. Den skatt du just nu betalar är det som finansierar pensionsutbetalningarna till de som är pensionärer. Precis som att den generation som nu blir födda kommer att vara dom som betalar DIN pension när du har nått den åldern. De är även samma som kommer att stå för skatteinkomsterna den dagen du själv slutar tillföra några större summor i skatt. Vill du också ha tillgång till basala saker som sjuk- och äldrevård, polis, försvar och andra samhällsbärande funktioner på ålderns höst? Om svaret är ja så bör du vara tacksam för att de finns de som drar sitt strå till stacken för att säkra landets framtid , till skillnad från dig själv.
Citera
2018-05-16, 14:22
  #10
Medlem
Dissociatives avatar
Dummaste jag har hört idag. Nånting säger mig att du helst inte jobbar om dagarna men vill ha lön ändå. Du råkar inte vara kommunist? Du måste definitivt ha varit bortskämd som barn i alla fall.
Citera
2018-05-16, 15:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Utan barnafödande går samhället som vi känner det idag under. Barn är en kraftig vinstaffär för staten, självklart vill staten därför belöna barnafödandet.

Kort sammanfattat: jag håller inte med dig. Du glömmer helt allt ansvar, allt jobbigt med mera som ett barn medför och ser bara till dom positiva delarna som du missar.

Så folk skaffar bara barn för att få barnbidrag på 1200 kr i månaden? Jag är övertygad om att människor kommer vilja skaffa barn ändå. Tycker väl inte heller att det är statens ansvar att kasta pengar på folk som skaffar barn som tröst för att de fattat ett beslut som innebär ansvar och merarbete. Barn dyker väl inte spontant upp i kvinnomagar utan en man och en kvinna har rimligtvis medvetet sett till att tillverka ungen.

Märk väl att jag inte föreslår att man tar någonting ifrån barnfamiljer. Jag föreslår att man ska ge de runt 10% i Sverige som förblir barnlösa hela livet av olika anledningar samma förmåner som barnfamiljer får.

Det spenderas ungefär 60 miljarder på barnbidrag och föräldrapenning varje år i Sverige, fördelat på ungefär 30 miljarder vardera. Skulle man ge samma förmåner till de 10% som är barnlösa minus barnbidraget så skulle det alltså motsvara en ökad utgift för staten på ungefär 3 miljarder kr/år. Det är knappast en orimlig summa för ett mer jämlikt samhälle.

Familjepolitiken i Sverige är annars rätt ineffektiv. Barnafödandet är lägre idag än på 60-talet och då har vi ändå stor invandring från länder med höga födslotal som drar upp siffrorna. Om man nu ändå ska kasta pengar på folk som skaffar barn utan att det har nämnvärd effekt på barnaalstrandet i landet, så kan väl även de barnlösa få del av skattepengar som plåster på såren för att de aldrig fått glädjen av att ha barn eller skonat miljön från ytterligare små miljöförstörare?
Citera
2018-05-16, 15:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Var glad och tacksam att det finns de som skaffar barn. Det ör ju de som kommer att ta hand om dig när du blir gammal.
Men du kanske förutsätter att det då finns vårdrobotar så att du aldrig behöver någon mänsklig kontakt.

Folk kommer ju skaffa barn ändå. Mänskligheten tog sig inte dit den är idag för att neandertalarna hade ett välutvecklat bidragssystem för att stimulera barnafödande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback