Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 10:01
  #13
Avstängd
RagataChristies avatar
Om måsar attackerar när ni går på trottoaren är mitt tips att titta efter ungarna. De är i 9/10 fall alldeles nära er på marken. Väj undan om möjligt eller byt väg. Då upphör attackerna. Måsattacker med skadlig utgång är dessutom få.

Det är knepigt att samsas med djur och natur om utrymmet.
Citera
2018-05-16, 10:04
  #14
Medlem
"Hotad av en fiskmås" Flytta hem till Mamma.
Citera
2018-05-16, 10:27
  #15
Medlem
onelostsouls avatar
Om du förstör äggen så lägger de bara nya. Och så lär dem sprutbajsa ner dig om du kommer för nära själv brukar jag försöka fånga dom i luften när de dyker ner över huvudet på mig. Oftast blir dom så rädda/spaka att de slutar.
__________________
Senast redigerad av onelostsoul 2018-05-16 kl. 10:30.
Citera
2018-05-16, 11:14
  #16
Avstängd
creepingdeaths avatar
skapa ditt eget fågelbo.

med örnar.

örnarna tar sen hand om fiskmåsarna.
Citera
2018-05-16, 14:26
  #17
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollspuck
Köp en kolsyrepistol, du har gjort allt vad du kan.
Ha pistolen i en ryggsäck när du går, det är lagligt.
Om du mot förmodan skulle bli stoppad av Polisen så ska du till en vän eller familj och skjuta på deras tomt med ett rejält kulfång.
Måsar är ena sega rackare. Som tonåring sköt jag med luftgevär mot några. Blyhaglet bara studsade av dem utan att de brydde sig.
Citera
2018-05-16, 15:22
  #18
Medlem
Fotbollspucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Måsar är ena sega rackare. Som tonåring sköt jag med luftgevär mot några. Blyhaglet bara studsade av dem utan att de brydde sig.

Finns kolsyrepickor med en utgångshastighet på 200m/s idag som kan dra iväg 10 skott på 5 sekunder med, till skillnad mot min gamla pistol som också ligger runt 200m/s med det är en gammal hederlig Crossman lufpistol och då hade man bara ett skott en chans innan man var tvungen att ladda om.


Ditt luftgevär måste varit av en riktig budgetmodell eller väldigt slitet om inte kulorna penetrerade måsarna, vi sköt både måsar och duvor som invaderade en bondgård om somrarna.
Bonden blev glad och vi hade kul, vi hade inga märkvärdiga gevär men dog gjorde dom på första skottet vid en bra träff.

Om jag vore så pass rädd för fåglar som TS verkar vara så hade jag på riktigt haft med mig en en Airsoft-pistol får dom lite ont är det nog inte lika roligt att flyga närmisar gapa och skrika. Flygande råttor är vad dom är!
Citera
2018-05-16, 19:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fiskmåsar attackerar inte människor, om dom inte känner sig hotade. Håll dig borta från boet.

Fiskmåsar ruvar bara till kläckningen. Sen har de inga bon utan ungarna får springa fritt överallt. Det är då föräldrarna kan störtdyka och försvara ungen.
Citera
2018-05-16, 19:45
  #20
Medlem
Jag läste om Israel släppte tårgasbomber med drönare.

Jag har ju problem med att fiskmåsar sätter sig på mitt tak nära ventilationen och det låter som fiskmåsen är i köket.

Finns det drönare som kan bära något som man kan använda mot måsarna?

Funderar på om drönaren kan bära något som roterar med vassa knivar och sen sänker men det sakta mot måsen. Eller att den släpper syra eller något. Råttgift kanske.

Förslag?

Edit:
Jag tycker inte kommunerna tar sitt ansvar gällande skyddsjakt. Jag gissar att det är av samma anledningar som mycket annat. Det sitter en jävla massa miljöpartister, feminister, veganer och annat som kommunpolitiker som tycker detta är djurplågeri att bedriva skyddsjakt.

Nämen vänta bara tills det börjar spridas sjukdomar och epedemier med råttor och måsar.
__________________
Senast redigerad av lunkkvistaren-s 2018-05-16 kl. 19:48.
Citera
2018-05-16, 20:08
  #21
Medlem
Är du säker på att det är fiskmåsar? Många förväxlar fiskmåsar och gråtrutar. Gråtruten är betydligt större och har en tydlig röd markering på näbben. En arg gråtrut kan vara rätt farlig, speciellt för små barn. Men lämnar man dom bara ifred brukar det som sagt inte vara några problem.
Citera
2018-05-16, 23:41
  #22
Medlem
Frixys avatar
Vill till mycket särkilda förhållanden för att boet ska få röras nu. Det skulle ha förhindrats innan 1 april.

https://sustend.se/vad-gor-man-storande-faglar/

Har dock fått tips om att diskret picka hål i äggen så att de ruttnar och inte kläcks. Måsarna fattar inte och fortsätter ruva. Gör inte detta försent bara, om det redan utvecklats ungar inuti blir det ju djurplågeri på en annan nivå, men att punktera en äggula med endast ett embryo känns lite mer ok ur den synpunkten.

Inte Sustend som tipsade om nålning, ska jag kanske klargöra.
Citera
2018-05-17, 10:19
  #23
Medlem
Min kollega kom på den brillianta idén att hälla murbruk på berget. Med risk för att få grannar på sig som klagar på djurplågeri föreslogs att vi skulle göra det när häckningsperioden är över. I ett sånt läge kan man ju även gjuta ner lite grova skruv med taggarna uppåt så blir det mindre skönt för måsen att lägga sig där.

Jag har för övrigt fått svar från kommunen som säger att det är helt okej att vi tar saken i egna händer och förebygger för nästa säsong då de inte kommer vidta några åtgärder.

Tack för era tips.
Citera
2018-05-17, 10:42
  #24
Medlem
gollum78s avatar
Det är när måsarna har ungar de blir agresiva. Släng bort bo och ägg så slipper du att de attackerar. Måste göras regelbundet gärna en gång i veckan från början på maj. Där jag bor har kommunen beställt jobbet av firman som tar hand om skadedjursproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback