Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 10:26
  #13
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Jag får lite vibbar att du inte alls varit inne i företagarsvängen och nu fått detta mer eller mindre stjälpt över dej. Om inte problemet är akut men du på sikt vill hålla på med detta rekommenderar jag att du kontaktar din kommun och lyssnar med dem vad det finns för stöttning för nya företagare. Jag var inte alls klar över hur mycket kostnadsfri hjälp och stöd man kan få av dem. Jag har gått kurser och haft stöd av en företagsrådgivare, allt helt gratis.

https://www.starta-eget.se/ är en bra site om livet som företagare.

https://www.verksamt.se/ är en guldgruva med information för att starta och driva företag.

Red ut med din far medan tid är vad exakt ni vill uppnå och prata sen med en företagsrådgivare. Det är skönt att diskutera konfidentiellt med någon om det man vill göra är vettigt.


tack! det ska jag göra
Citera
2018-05-31, 23:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
ja, men pappers arbete och myndigheter kan han inget om
skall jag bli delägare i företaget?

Om din far har drivit företaget utan att kunna något om pappersarbete och myndigheter så verkar ju inte det vara ett problem... Varflör måste du då kunna något om pappersarbete och myndigheter? Fråga din far hur han har gjort?

Annars: Tag hjälp av en redovisningsbyrå som kan något om pappersarbete och myndigheter, det kostar inte så många tusenlappar om året och så kan du fokusera på att se till att fastgheterna fungerar. Om du inte kan något om det heller så kan du anlita någon firma som sköter om fastigheterna.
Citera
2018-06-03, 23:35
  #15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
hej,

farsan äger ett aktiebolag där han hyr ut lägenheter
han mår lite dåligt just nu och vill att jag tar över företaget om något händer

undrar hur jag kan ta över företaget om något händer?
kan inget om sånt

Du måste såklart anlita någon som hjälper dig.
Har han inte berättat hur verksamheten funkar?
Att hyra ut lägenheter är nog ganska lätt. Gissar att han har någon förvaltare anställd eller kontrakterad som sköter allt som har med fastighetsskötseln att göra.
Sen är det väl bara att hitta vettiga problemfria hyresgäster när någon tidigare hyresgäst rapporterar att den flyttar ut.
Och hålla reda på att alla betalar i tid (finns tjänster som sköter sånt åt dig).

Skaffa dig annars en mentor som kan hjälpa dig. Du kan säkert hitta någon inom nyföretagarkretsar.
Citera
2018-06-03, 23:56
  #16
Medlem
JBernards avatar
Det låter som om det bästa alternativet för din far är att sälja innehavet/firman eftersom du inte har en susning om något överhuvudtaget. Såvida du inte är under 16 år så inser nog din far at han borde engagerat dig i ett tidigare skede. Ge dig inte in i det där, det blir bara elände. Du kommer att fucka upp och ödelägga allt inom två månader.
Citera
2018-06-04, 03:43
  #17
Medlem
Schnyggves avatar
Du har fått bra tips, men glöm inte heller nyföretagarcentrum! dom finns i typ alla kommuner, och där får du kostnadsfri rådgivning och stöttning! dom kan även i ett senare skede knyta ihop dig, med bra mentorer, som vart eller är i samma bransch! Om du känner att du verkligen vill detta, så går det! men jag tror viljan måste finnas där, då lär man sig det man behöver på vägen!
Citera
2018-06-04, 16:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Du har fått bra tips, men glöm inte heller nyföretagarcentrum! dom finns i typ alla kommuner, och där får du kostnadsfri rådgivning och stöttning! dom kan även i ett senare skede knyta ihop dig, med bra mentorer, som vart eller är i samma bransch! Om du känner att du verkligen vill detta, så går det! men jag tror viljan måste finnas där, då lär man sig det man behöver på vägen!
Detta är bra.
Citera
2018-06-05, 17:12
  #19
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Det låter som om det bästa alternativet för din far är att sälja innehavet/firman eftersom du inte har en susning om något överhuvudtaget. Såvida du inte är under 16 år så inser nog din far at han borde engagerat dig i ett tidigare skede. Ge dig inte in i det där, det blir bara elände. Du kommer att fucka upp och ödelägga allt inom två månader.

Såtillvida att lägenheterna inte ligger i norrlands inland så kan man misslyckas ganska mycket innan det går åt pipsvängen. Många fastighetsägare missköter sina kåkar - men då folk är så desperata efter boende så klarar de sig länge innan det händer något.
Citera
2018-06-06, 16:44
  #20
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Såtillvida att lägenheterna inte ligger i norrlands inland så kan man misslyckas ganska mycket innan det går åt pipsvängen. Många fastighetsägare missköter sina kåkar - men då folk är så desperata efter boende så klarar de sig länge innan det händer något.

Det kan man säkert, men trådstartaren har inte en susning om basala saker som att man kanske är tvungen att skicka hyresavier, betala räkningar, sköta bokföring mm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback