Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 19:32
  #1
Medlem
Gautamas avatar
En sak som jag funderat mycket över på sistone är varför det är så plågsamt att bli filmad. Varje gång någon börjar filma mig så känner jag hur det kryper i kroppen och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Men varför? Det gäller även om jag är ensam och filmar mig själv och på förhand bestämmer mig för att radera filmen direkt efteråt. Det är nånting med vetskapen att man blir inspelad som är obehaglig. Vetskapen att hur jag beter mig i just det ögonblicket kan granskas om och om igen efteråt. Nån som har nån djupare förklaring till detta?
Citera
2018-05-15, 19:41
  #2
Medlem
Helt plötsligt vet du att varje rörelse du gör, din hållning och möjligen vad du säger och allt det där registreras på bild. Då tänker man nog väldigt mycket mer på något som man vanligtvis gör helt naturligt och då blir det onaturligt.

Tänker på ett avsnitt av How I Met Your Mother där någon säger ungefär "Here she comes! Act normal!"
Och Marshall svarar "What do I do with my hands? What do I usually do with my hands?"

Det gissar jag på!
Citera
2018-05-15, 19:57
  #3
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Helt plötsligt vet du att varje rörelse du gör, din hållning och möjligen vad du säger och allt det där registreras på bild. Då tänker man nog väldigt mycket mer på något som man vanligtvis gör helt naturligt och då blir det onaturligt.
Men allt jag gör, min hållning och vad jag säger, registreras ju ständigt av andra människor utan att det bekommer mig. Men så fort jag vet att det fastnar på film så känns det helt plötsligt jättejobbigt.
Citera
2018-05-15, 20:38
  #4
Medlem
Finns flera anledningar till obehaget. När en person filmar dig specifikt så får det samma känsla som när någon stirrar på dig vilket väcker obehag.

En annan anledning är om du är pervers eller har något att skämmas för, då känns det också obehagligt att bli filmad.
Citera
2018-06-12, 16:27
  #5
Medlem
I mitt fall beror det på att när man hör sin röst på video eller i sitt eget huvud så låter det helt annorlunda.
Citera
2018-06-12, 16:59
  #6
Medlem
exquisitelys avatar
Jag ogillar (milt uttryckt) att bli filmad/fotad. I mitt fall beror det dels på min bdd och dels att jag rent generellt känner mig så jäkla bortkommen framför kameran.
Citera
2018-06-12, 21:09
  #7
Medlem
Samma anledning som gör att det är jobbigt att prata framför publik.

Film = fler pers kollar = din hjärna tror att det händer när du filmas.


Känn efter så vet du att det är ungefär samma
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback