Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 17:13
  #1
Medlem
Iman2014s avatar
Hej!

Har stor problem med min dator för tillfället. Då och då kommer det upp svarta rutor i datorn som täcker delar av skärmen och det händer varje dag nu sen ungefär 7 dagar.

Jag vet inte vad för sorts virus det är, jag har installerat några gratis anti virus program men det hjälper inte. Kan någon förklara vad man måste göra, vad är problemet och finns det några program som kan hjälpa en? Jag har försökt med allt som går att göra men det hjälper inte.

Jag trodde i början att det hade något med virus att göra men har fått instruktioner om att det istället är ett problem med hårdvaran. Kan någon hjälpa och förklara vart problemet ligger?
Citera
2018-05-15, 17:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Hej!

Har stor problem med min dator för tillfället. Då och då kommer det upp svarta rutor i datorn som täcker delar av skärmen och det händer varje dag nu sen ungefär 7 dagar.

Jag vet inte vad för sorts virus det är, jag har installerat några gratis anti virus program men det hjälper inte. Kan någon förklara vad man måste göra, vad är problemet och finns det några program som kan hjälpa en? Jag har försökt med allt som går att göra men det hjälper inte.

Jag trodde i början att det hade något med virus att göra men har fått instruktioner om att det istället är ett problem med hårdvaran. Kan någon hjälpa och förklara vart problemet ligger?
Kan vara grafik kortet eller skärmen. Testa att koppla till en extern skärm för att se om problemet då blir avhjälpt. I så fall ligger problemet grafik kort och eller skärm på din PC.
Citera
2018-05-15, 17:28
  #3
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Kan vara grafik kortet eller skärmen. Testa att koppla till en extern skärm för att se om problemet då blir avhjälpt. I så fall ligger problemet grafik kort och eller skärm på din PC.

Vad menar du med "extern skärm"? Är inte helt insatt i begreppen. Jag har bärbar dator.
Citera
2018-05-15, 18:28
  #4
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Vad menar du med "extern skärm"? Är inte helt insatt i begreppen. Jag har bärbar dator.
Du kopplar alltså datorn till dator eller tv-skärm tex via HDMI/VGA utgången.
Citera
2018-05-16, 11:23
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Jag har också haft det i om det var Opera beta eller Firefox (med HD 6950 grafikkort om det spelar någon roll.)

Nämner det om det är mjukvarustrul.
Citera
2018-05-16, 16:28
  #6
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag har också haft det i om det var Opera beta eller Firefox (med HD 6950 grafikkort om det spelar någon roll.)

Nämner det om det är mjukvarustrul.

Tror du det har något med grafikkortet att göra? Det blir värre och värre för varje dag.
Citera
2018-05-20, 18:57
  #7
Medlem
Svarta rutor?, lika med CMD rutor ?

Brukar inte vara svarta rutor vid hårdvarufel med grafikkort, däremot mångfärgade artefakter.


Prova installera om datorn och ta ur grafikkortet och sätt tillbaka det igen.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-05-20 kl. 19:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback