Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 15:44
  #1
Medlem
Masochistens avatar
Jag har noll koll på det här men hoppas någon här kanske jag hjälpa mig på traven.

Jag startade mitt företag i juni förra året, innan dess så använde jag mig av frilans finans. För den perioden så ska jag få tillbaka pengar från skatten.

Jag har en revisor, men är lite svårt att få tag på dom för dom på grund att dom är upptagna/ jag jobbar konstiga tider och kan inte riktigt ringa på jobbet.

Min fråga är, deklarerar man som privatperson och som företag separat eller är det samma? Så exempel, måste jag göra min deklaration för den perioden jag inte hade företaget(och ska få tillbaka pengar på) och min revisor löser för företaget, eller löser min revisor allt?

Mailat min revisor men vet inte när man får svar och kanske måste ha svar innan imorron på hur jag ska göra ifall jag ska deklarera som privat person eller bara låta revisorn lösa det.

Luddigt men hoppas man förstår.
Citera
2018-05-15, 15:47
  #2
Medlem
Masochistens avatar
Enligt min skatteverks sida så ska jag lämna in en Enskild näringsverksamhet (NE) - Allmänna uppgifter Blanket, därför jag är osäker på vad jag måste göra.
Citera
2018-05-15, 15:56
  #3
Medlem
Det är samma. Du ska lämna in NE-bilaga + din deklaration. Båda är på dig och räknas ihop. Hoppas du har anstånd annars kan det bli förseningsavgift.
Citera
2018-05-15, 16:27
  #4
Medlem
Masochistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXAAXX
Det är samma. Du ska lämna in NE-bilaga + din deklaration. Båda är på dig och räknas ihop. Hoppas du har anstånd annars kan det bli förseningsavgift.

Okej, Men om min revisor ska deklarera för mig så antar jag att jag inte behöver göra något med skatteverket förutom att betala skatten sen när min revisor har räknat klart och skickat in, för dom har anstånd.
Citera
2018-05-15, 17:08
  #5
Medlem
Det finns lite olika varianter men vet att det i år finns möjlighet för revisorer att göra både huvudblanketten o bilagan, där du sedan går in på ”mina sidor” och godkänner. Huvudblanketten (alltså själva inkomstdeklarationen) måste undertecknas av dig, ant digitalt el. analogt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback