Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 00:22
  #37
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Han jobbar inom IT.
Han har en lägenhet som är ganska stor.
Även jag tänkte jobba inom IT.

Trevligt. Vad har du för IT-utbildning?
Citera
2018-05-16, 02:32
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Han jobbar inom IT.
Han har en lägenhet som är ganska stor.
Även jag tänkte jobba inom IT.
Tänkte eller ska? Vad ska du jobba med inom IT? Har du ett garanterat jobb om du nu flyttar ner?
Distansförhållanden är alltid lite kluriga. Du har förmodligen bara träffat honom under korta perioder, lev lite vardagligt med honom under sommaren i någon månad innan du gör förhastade slutsatser.
Citera
2018-05-16, 07:01
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Jag vet att det kanske låter konstigt, men vi träffades i ett online-spel. Och det var inte riktigt ett förhållande helt från början. Det tog några månader.

Men nu har ni ett seriöst förhållande? Det låter som att du redan har bestämt dig och då väl bara att köra på det, om du inte trivs kan du ju alltid flytta tillbaka till Sverige.
Citera
2018-05-27, 23:34
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Ta med dina föräldrar under ett par veckor under flytten. Så får de träffa din kärlek och se vart du ska bo. De kan ju också fixa så du har en öppen biljett hem.

Bästa inlägget i tråden.

Ta med dina föräldrar. De bryr sig om dig och du ska inte överväga att klippa kontakten med dem!
Citera
2018-05-28, 14:18
  #41
Medlem
Nkpgisits avatar
Det första jag kom och tänka på va Lilja 4-ever
Citera
2018-05-28, 14:27
  #42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Det första jag kom och tänka på va Lilja 4-ever


TS verkar ha stött på lite patrull kring sin tilltänkta utlandsresa.

(FB) Föräldrar tog mitt pass
Citera
2018-05-28, 14:36
  #43
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
20

Är du 20 år är detta helt ditt beslut. Det är klart att dina föräldrar är oroliga. Du är deras lilla bebis och det är givetvis svårt för dem att tänka sig att du nu kan bestämma över ditt liv själv och ännu svårare att tänka sig att leva med om du tar dåliga beslut och drabbas av dem.

Men hade folk hållit tillbaka varje gång deras föräldrar blivit oroliga så hade nog de flesta mer lyckade liv på planeten gått om intet. Jag kan inte räkna antalet gånger mina föräldrar blivit oroliga och avrått mig från olika beslut jag tagit i mitt liv. De allra flesta gångerna hade de fel och jag rätt. Hade jag lyssnat på dem hade jag haft ett skittråkigt svenssonliv med en skittråkig man, ett skittråkigt jobb i ett skittråkigt radhus helt utan intressanta erfarenheter eller några möjligheter att uttrycka någon individuell kreativitet annat än färgen på kuddarna i soffan. Därmed inte sagt att det inte funnits risker med somliga beslut jag tagit, och de har förstås, som föräldrar gör, fokuserat på riskerna och inte på möjligheterna.

PS. Har förövrigt rest runt en del i Rumänien. Ett otroligt vackert och billigt land. Somliga här verkar föreställa sig att Rumänien typ är ett romskt husvagnsläger i megaformat mer eller mindre. Rumänien är ett västerländskt land som åtminstone i tätorterna ser ut i stort sett som vilket annat samhälle som helst ute i Europa. Det är samma hus, samma shoppingstråk med samma butiker, hotell och restauranger. Det var dock åtminstone när jag var där enormt mycket billigare, billigt som ett u-land faktiskt. Det betyder i sin tur att lönerna lär vara avsevärt mycket lägre, men det räcker ju till mer där.

Det finns förstås en större fattigdom i Rumänien än i Sverige, och de fattiga är fattiga på riktigt, snarare än WT som ändå har allt man behöver men gnäller och lyfter bidrag. Men det är ett fungerande samhälle där man kan leva ett modernt västerländskt liv på samma sätt som här förutsatt att man bor i en stad och har en lön som är OK sett till vad som är normalt där.
__________________
Senast redigerad av Katzyn 2018-05-28 kl. 14:45.
Citera
2018-05-28, 16:22
  #44
Medlem
Har en dotter som bor med make i Rumänien. Hon jobbar på mindre ort åt svenskt företag och tjänar ca 18000 netto i månaden utan tidigare utbildning, så jag ser inte riktigt problemet. Men visst, rumänerna har en kultur av hårdsupande och dåliga familjeliv, vilket även jag kan intyga.
Citera
2018-05-28, 16:34
  #45
Medlem
Hermann666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Har en dotter som bor med make i Rumänien. Hon jobbar på mindre ort åt svenskt företag och tjänar ca 18000 netto i månaden utan tidigare utbildning, så jag ser inte riktigt problemet. Men visst, rumänerna har en kultur av hårdsupande och dåliga familjeliv, vilket även jag kan intyga.

Det torde vara ganska unikt att ha den nettolönen i Rumänien utan utbildning. Snittlönen är ca hälften annars. Kanske beror det på att hon jobbar för ett svenskt företag.
Citera
2018-05-28, 16:38
  #46
Medlem
Är din pappa Liam Neeson? Om inte bör du nog avvakta med de där planerna.
Citera
2018-05-28, 16:38
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermann666
Det torde vara ganska unikt att ha den nettolönen i Rumänien utan utbildning. Snittlönen är ca hälften annars. Kanske beror det på att hon jobbar för ett svenskt företag.

Det ska tilläggas att hon även fick 24 månaders mammaledigt med 80% lön nyligen för övrigt.
Citera
2018-05-28, 16:44
  #48
Medlem
Hermann666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Det ska tilläggas att hon även fick 24 månaders mammaledigt med 80% lön nyligen för övrigt.

Verkar ju vara mer eller mindre svenskt kollektivavtal. En bra deal för henne med andra ord men knappast vad TS kan förvänta sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback