Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-06-03, 01:29
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Jag hade läst samma sak men nej, visar sig inte vara fallet. Man kan läsa det på skatteverket att ett samordningsnummer krävs för att få jobb. Sedan kan man med kontrakten få ett personnummer.

Jag var med honom på Arbetsförmedlingen och de sa det!
Om jag förstår det rätt så behöver han bara skatteregistrera sig om han arbetar och bor i Sverige LÄNGRE än sex månader, och där av behöver han inte få ett samordningsnummer innan dessa sex månader.

Kolla gärna upp om detta stämmer du ska inte ta mitt ord för det. För då betyder det också att ni har ytterligare 6 månader på er att registrera er hos skatteverk och bla bla, samtidigt som dessa 6 månaderna ger er ett bra smakprov om hur det är att bo tillsammans. Vem vet, ni kanske bara behöver en månad

https://www.skatteverket.se/download...3830/34502.pdf

Sida 3.
Citera
2018-06-03, 12:27
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Om jag förstår det rätt så behöver han bara skatteregistrera sig om han arbetar och bor i Sverige LÄNGRE än sex månader, och där av behöver han inte få ett samordningsnummer innan dessa sex månader.

Kolla gärna upp om detta stämmer du ska inte ta mitt ord för det. För då betyder det också att ni har ytterligare 6 månader på er att registrera er hos skatteverk och bla bla, samtidigt som dessa 6 månaderna ger er ett bra smakprov om hur det är att bo tillsammans. Vem vet, ni kanske bara behöver en månad

https://www.skatteverket.se/download...3830/34502.pdf

Sida 3.

Men det vi fick veta är att om han ens ska få kontrakt, alltså ett arbete, då behövs det där samordningsnumret. Annars kan han inte betala skatt.
Citera
2018-06-04, 23:46
  #87
Medlem
No1: På pappret ser det enkelt ut att jobba i Sverige som EU medborgare. I verkligheten är det ett nästan omöjligt uppdrag, myndigheterna gör allt möjligt att göra det svårare.

No2: Rumänien är stor. Vart ska du flytta och vad tänkte du att jobba med? (Jag känner igen landet och hela samhället väl.)
Citera
2018-06-05, 01:45
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosimo
No1: På pappret ser det enkelt ut att jobba i Sverige som EU medborgare. I verkligheten är det ett nästan omöjligt uppdrag, myndigheterna gör allt möjligt att göra det svårare.

No2: Rumänien är stor. Vart ska du flytta och vad tänkte du att jobba med? (Jag känner igen landet och hela samhället väl.)

Jag ska flytta till Bukarest och tänkte jobba inom IT, typ med programmering eller support eller webbutveckling.
Citera
2018-06-05, 16:41
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Jag ska flytta till Bukarest och tänkte jobba inom IT, typ med programmering eller support eller webbutveckling.

Har du utbildning för det så säkert blir det bra. Annars vad beredd för stor konkurrens - IT utbildning är mycket tuffare där än här, dem brukar var mycket kompetenta.

Jag förstår dina föräldrar helt o hållet. Samtidigt tycker jag att du är ung och det blir en jättebra och givande äventyr. Jag är 100% att du inte kommer stanna där långsiktigt, men varför inte prova?

Bukarest själv är en av Europas fulaste stad, men havet är bara 1 timme bort och andra sidan av Karpaterna finns många oerhört vackra, kulturellt rika städer. Lycka till om du åker!
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback