Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 15:07
  #1
Medlem
Zwoop77s avatar
Programmatisk reklam på nätet (en algoritm väljer ut annonser efter ditt beteende på internet) måste ju vara helt bortkastade pengar för annonsören. Jag köpte en parfym åt frugan på en parfymsajt för några veckor sedan och sedan dess får jag reklam för detta parymmärke "överallt" när jag surfar. Jag har ju redan köpt den produkten så förmodligen är det den sista sak jag kommer att köpa just nu. Helt bortkastad reklam.

Samma sak när jag köpte gräsklippare förra året. Googlade lite märken och priser, åkte och köpte en på Bauhaus, fick sedan bortkastad gräsklippsreklam i flera veckor.
Citera
2018-05-15, 15:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Programmatisk reklam på nätet (en algoritm väljer ut annonser efter ditt beteende på internet) måste ju vara helt bortkastade pengar för annonsören. Jag köpte en parfym åt frugan på en parfymsajt för några veckor sedan och sedan dess får jag reklam för detta parymmärke "överallt" när jag surfar. Jag har ju redan köpt den produkten så förmodligen är det den sista sak jag kommer att köpa just nu. Helt bortkastad reklam.

Samma sak när jag köpte gräsklippare förra året. Googlade lite märken och priser, åkte och köpte en på Bauhaus, fick sedan bortkastad gräsklippsreklam i flera veckor.

Den är fortfarande mycket mer lönsam och specifik. Hade du hellre vilja ha p-piller annonser eller ansök till Fi reklam?
Citera
2018-05-15, 19:38
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Programmatisk reklam på nätet (en algoritm väljer ut annonser efter ditt beteende på internet) måste ju vara helt bortkastade pengar för annonsören. Jag köpte en parfym åt frugan på en parfymsajt för några veckor sedan och sedan dess får jag reklam för detta parymmärke "överallt" när jag surfar. Jag har ju redan köpt den produkten så förmodligen är det den sista sak jag kommer att köpa just nu. Helt bortkastad reklam.

Samma sak när jag köpte gräsklippare förra året. Googlade lite märken och priser, åkte och köpte en på Bauhaus, fick sedan bortkastad gräsklippsreklam i flera veckor.
Kan bara hålla med. Köpte mobil för ett par månader sedan och får fortfarande reklam om det. Samma när jag bokat hotell n ätter
Citera
2018-05-15, 23:37
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Kikade på en länk ifrån ett flashback inlägg (som bara ville visa vad han hade köpt)... nu vi snackar minuter så när jag går in på "random" sida med reklam banners får jag massor av reklam ifrån just denna produkt av just denna "online" affär som jag aldrig någonsin ens funderat på eller kommer besöka och absolut inte köpa ifrån... Sjukt snabbt gick det... trodde i alla fall att det var någon beteende algoritm på något sätt... men nepp...

Även om det var längesedan jag faktiskt skrev någon vettig kod så hade jag gjort det bättre...
Jag tror hjulet har börjat rulla och det är helt enkelt svårt att stoppa det... pengarna är i rullning helt enkelt...

---edit

Jag vill inte tro att detta fungerar...
Samtidigt är jag ateist och av manligt kön... Kanske är varför...
Citera
2018-05-16, 01:53
  #5
Medlem
Självfallet kan inte sådana algoritmer bli helt perfekta, men tycker du att det är orimligt att du får se annonser för gräsklippare när du har googlat på just det? Att du redan hade hunnit köpa en är ju omöjligt att veta.
Citera
2018-05-16, 02:13
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Självfallet kan inte sådana algoritmer bli helt perfekta, men tycker du att det är orimligt att du får se annonser för gräsklippare när du har googlat på just det? Att du redan hade hunnit köpa en är ju omöjligt att veta.

Exakt så Rulle!

Svaret/lösningen på problemet är att använda en sökmotor som inte spårar en, exempelvis Duck Duck Go, skita i Google. Komplettera med att använda en webbläsare som har integritet, exempelvis Firefox. "Krydda på" skyddet med att slå av kakor, "tredjepartskakor" då, slår man av kakor helt blir det obekvämt att surfa. Skaffa också BÅDE Adblock pro OCH uBlock. Kör också Ccleaner rätt ofta för att rensa datorn och browsers. Då får man i princip ingen oönskad reklam alls. (Inte ens någon "önskad" reklam, vem fan nu vill önska sig reklam..)

Reklam och marknadsföring är ett otyg! (Ungefär som en skitfluga man får in i huset som stör en).
Själv får jag bara reklam i min Android-mobil, men där är det väldigt knepigt att spärra Google, om det ens går.. (Google ligger ju som ni vet bakom Android).

-Reklam är sämst! (Men bra då allt blir "gratis" om man sätter in motmedel så man slipper skiten!)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback