Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 06:12
  #13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maja02
Problemet med min dator är att den inte har nätverks-utgång (!: ) Något jag inte ens tänkte på när jag köpte den.Kan iof plocka fram den gamla datorn bara för att testa.

Kan man via usb-uttag få in ett nätverk?

Är just nu inte hemma - återkommer med mer uppgifter om router.

Bredbandskollade nu med min mobilanslutning - 8 Mbit/s! Så jag har alltså bättre anslutning via mobilen än via bredbandet. Skrattretande.


USB - Ethernetadapter:
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...c-svart-p69174
Citera
2018-05-16, 19:07
  #14
Medlem
Nu har jag talat med BBB - visade sig att jag hade tagit fel nätverk/kanal och har nu istället valt 5GHZ (varför nu 24 GHz inte är bättre?!)

Höjde då snabbheten till 8,47 MBit/s. (wow...vilket drag...)

Info om router: Technicolor extreme (svart framsida, vit baksida, inga antenner)

Till viss del handlar det om väggar. I hallen med avstånd 2 meter från routern får jag resultatet 21,31.

Är det troligt att jag kan få upp snabbheten mer med en annan, bättre router? (hur man nu vet vad som är bra)
Citera
2018-05-17, 07:06
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Nej det ska gå med nästan 100 Mbit/s. Det brukar bli runt 95. Så dålig är inte Technicolor och 2,4 GHz är lika snabbt som 5 GHz på korta avstånd som 2 meter. Är avståndet 7 - 8 meter brukar det sjunka till runt 80 Mbit/s.

Du verkar inte ens vara i rätt län. Installera programmet InSSIDer. Version 3 är gratis. Då kan du se de trådlösa näten i närheten. Du kan även se vilken standard du själv kör med. IEEE 802.11 heter standarden och du ska helst ha IEEE 802.11n eller IEEE 802.11ac
Citera
2018-05-17, 17:06
  #16
Medlem
MetaGeek erbjuder inte längre en fri nedladdning av InSSIder, varken 3:an eller en annan version (har varit i kontakt med deras support) Den enklaste tjänst de erbjuder för att scanna wi-fi kostar 149 US$.

Vad kan störa ut nätverket så rejält?

Jag har ingen micro-ugn, å andra sidan är det troligt att grannen mitt emot i trapphuset har ett wi-fi. Knappast grannarna ovanför.

Har pratat med bostadsrättsföreningen - de har inte fått klagomål från andra om långsam nedladdning - å andra sidan tror jag att det är få som kollar.

Det är lite intressant att det är bättre nedladdning på kvällen - det borde ju vara tvärtom.
Citera
2018-05-17, 18:45
  #17
Avstängd
Plaguetongues avatar
köp en egen router, den du får av bbb är garanterat rutten
Citera
2018-05-17, 22:17
  #18
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maja02
Jag har ett bredband - fiber - där jag borde få 100/100-hastighet. När jag nu idag mäter hastigheten på Bredbandskollen får jag resultat för nedladdning, kl 11.00: 3,21 MBit/s , kl 12. 1,26 MBit/s.

Jag använder Wifi. Routern sitter ovanför ytterdörren till lägenheten. Det är en liten lägenhet. Tegelväggar. Oavsett var jag sitter i lägenheten har jag märkt att det laggar.

Är det inte märkligt lågt?


Du borde minst ha 30 på wifi och 100 på kabel, bajs maja. Du får inga tips kuk ove heller. sköt dig själv kuk skalle
Citera
2018-05-18, 07:45
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maja02
Problemet med min dator är att den inte har nätverks-utgång (!: ) Något jag inte ens tänkte på när jag köpte den.Kan iof plocka fram den gamla datorn bara för att testa.

Kan man via usb-uttag få in ett nätverk?

Ja, på många routers med USB-port går det att koppla in datorn via USB-kabel och ansluta till nätet den vägen.

Men du bör ändå kunna få upp till 30 Mbit via Wifi om du testar under lågtrafiktid, t.ex. tidigt på morgonen.
Citera
2018-05-18, 10:33
  #20
Medlem
Innan du köper någon ny router eller nätverkskort som några här innan föreslagit så skulle du behöva göra en ordentlig felsökning och då skulle du behöva en dator med nätverksingång för kabel. Kanske en vän kan komma över med sin?

1. Du behöver får reda på om du har 100/100 ut från din router eller om problemet ligger utanför ditt boende. Detta behöver göras med en direktanslutning från router till dator med kabel, då wi-fi aldrig kommer att komma upp i utlovad hastighet oavsett.

2. Det kan vara fel på routern eller din dator och detta får du prova med en annan dator ansluten till samma nät med mätningar på samma avstånd. Är det samma kassa resultat så är det routern det är fel på. Om det är bättre resultat på en annan dator så kan problemet vara antingen hårdvara eller mjukvara på din egna dator.

Får du lika dåliga mätningar om du ansluter mobilen till wi-fi och mäter via den?

Det är alltid bättre att ha så mycket kött på benen som möjligt innan man springer iväg och köper nya prylar som KANSKE kan hjälpa.
Citera
2018-05-18, 13:46
  #21
Medlem
Sannolikt wifi-relaterat, men prova annan kabel från lanuttag till routern, samt givetvis prova en kabelansluten dator.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback