Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-15, 12:50
  #1
Medlem
Jag har ett bredband - fiber - där jag borde få 100/100-hastighet. När jag nu idag mäter hastigheten på Bredbandskollen får jag resultat för nedladdning, kl 11.00: 3,21 MBit/s , kl 12. 1,26 MBit/s.

Jag använder Wifi. Routern sitter ovanför ytterdörren till lägenheten. Det är en liten lägenhet. Tegelväggar. Oavsett var jag sitter i lägenheten har jag märkt att det laggar.

Är det inte märkligt lågt?
Citera
2018-05-15, 13:13
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maja02
Jag har ett bredband - fiber - där jag borde få 100/100-hastighet. När jag nu idag mäter hastigheten på Bredbandskollen får jag resultat för nedladdning, kl 11.00: 3,21 MBit/s , kl 12. 1,26 MBit/s.

Jag använder Wifi. Routern sitter ovanför ytterdörren till lägenheten. Det är en liten lägenhet. Tegelväggar. Oavsett var jag sitter i lägenheten har jag märkt att det laggar.

Är det inte märkligt lågt?

Koppla in dig med kabel och jämför. Har du många grannar med trådlösa nät så påverkar dessa din hastighet.

Du har heller inte talat om vad du har för utrustning, så det är omöjligt att säga vad som är en rimlig hastighet.
Citera
2018-05-15, 13:26
  #3
Medlem
AX64s avatar
Att du har fiberuttag spelar verkligen ingen roll om du går över ditt wifi. Ditt trådlösa kan vara slött av alla möjliga skäl - en laptop med strängt strömsparläge, dåligt nätverkskort, dålig router, kass signal, eller i sista hand att din trådburna uppkoppling från routern och ut ur kåken är värdelös (vilket är det absolut minst troliga).
Citera
2018-05-15, 14:11
  #4
Medlem
Jag kollade strömmen (på min 2 år gamla Asus Zenbook) - skrev upp till maximal effekt - gick ut på Bredbandskollen och fick nu 1,68 MBits per sekund.

Just den teknikaliteten tycks alltså inte göra någon större skillnad.

Vad gäller annan utrustning är det Bredbandsbolaget som försett mig med router - och jag förutsätter att de sätter dit en som ska klara det företaget lovar - eller? Dessutom är den helt ny eftersom den förra hackade/slutade fungera.

Men även om det är wi fi - vilket de flesta idag har hemma - såvida man inte har gaming-dator - är det inte märkligt lågt - vad får ni?
__________________
Senast redigerad av maja02 2018-05-15 kl. 14:13. Anledning: kom på en sak till
Citera
2018-05-15, 14:39
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maja02

Men även om det är wi fi - vilket de flesta idag har hemma - såvida man inte har gaming-dator - är det inte märkligt lågt - vad får ni?

Jag får ut runt 1100Mbps trådlöst hemma. (UniFi AP AC Pro)
Citera
2018-05-15, 14:42
  #6
Medlem
Mintafs avatar
jag får ut runt 100/100, det lär vara din router det är fel på. testa koppla in en sladd och mät igen, annars köp en bra router och sparka sönder den du blev tilldelad. de brukar oftast vara skit.
Citera
2018-05-15, 14:47
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
jag får ut runt 100/100, det lär vara din router det är fel på. testa koppla in en sladd och mät igen, annars köp en bra router och sparka sönder den du blev tilldelad. de brukar oftast vara skit.

Typ. Eller ring till BBB och gnäll på deras föråldrade hårdvara så kanske de skickar ut en ny, möjligen mot en smärre kostnad. Har TS lust så skulle denne kunna ange modell på routern här så kan vi utvärdera om denna kan vara felet.

Annars kan det vara gamla drivrutiner på laptopen. Alternativt blandat bloatware och annat skräp som samlats på under åren och som skulle bli bättre av en ominstallation.
Citera
2018-05-15, 15:01
  #8
Medlem
Mer information gällande utrustning hade varit till hands.

Kör en firmware-uppdatering på trådlösa routern. Ofta när du blir tilldelad en router så kan den vara använd/gammal och har "felaktiga" inställningar.

Google it
Citera
2018-05-15, 16:07
  #9
Medlem
Problemet med min dator är att den inte har nätverks-utgång (!: ) Något jag inte ens tänkte på när jag köpte den.Kan iof plocka fram den gamla datorn bara för att testa.

Kan man via usb-uttag få in ett nätverk?

Är just nu inte hemma - återkommer med mer uppgifter om router.

Bredbandskollade nu med min mobilanslutning - 8 Mbit/s! Så jag har alltså bättre anslutning via mobilen än via bredbandet. Skrattretande.
Citera
2018-05-15, 18:16
  #10
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk: trådlösa förbindelser
/Moderator
Citera
2018-05-15, 21:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maja02
Problemet med min dator är att den inte har nätverks-utgång (!: ) Något jag inte ens tänkte på när jag köpte den.Kan iof plocka fram den gamla datorn bara för att testa.

Kan man via usb-uttag få in ett nätverk?

Är just nu inte hemma - återkommer med mer uppgifter om router.

Bredbandskollade nu med min mobilanslutning - 8 Mbit/s! Så jag har alltså bättre anslutning via mobilen än via bredbandet. Skrattretande.

Uppgradera trådlösa kortet på din dator. In på ASUS hemsida och sök på din datormodell så bör du få upp "wifi" som val under drivrutiner.

Sitter på taskig lur annars hade jag hjälpt dig.
Citera
2018-05-16, 06:08
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Typ. Eller ring till BBB och gnäll på deras föråldrade hårdvara så kanske de skickar ut en ny, möjligen mot en smärre kostnad. Har TS lust så skulle denne kunna ange modell på routern här så kan vi utvärdera om denna kan vara felet.

Annars kan det vara gamla drivrutiner på laptopen. Alternativt blandat bloatware och annat skräp som samlats på under åren och som skulle bli bättre av en ominstallation.

TS skriver:
Citat:
Dessutom är den helt ny eftersom den förra hackade/slutade fungera.

En nyare än den nya hjälper nog inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback