Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 12:15
  #1
Medlem
Moffins avatar
Hej!

Jag tänkte om ni kanske kunde hjälpa mig. Jag försöker äta lite hälsosammare och just nu känner jag att ett av mina största problem är lunchen. Jag behöver tips på matlådor som uppfyller samtliga av dessa krav:

1. Ger minst 4 portioner
2. Kan frysas utan att smaka fan (alltså går t.ex. potatis fetbort)
3. Är nyttigt*, gott och mättande (ska alltså kunna stå mig resten av dagen på det)
4. Får ej innehålla svamp eller fänkål

*Nämner man "nyttigt" här så brukar det ju med en gång ifrågasättas med att det kan betyda lite olika grejer så vad JAG menar är relativt kalorisnålt (vill gå ner i vikt) samtidigt som det innehåller bra födoämnen kroppen behöver, håller blodsocker och hunger i balans osv.

Jag tänkte dela med mig av mitt nu enda recept jag lagar, som jag ärligt talat inte ens är säker själv på hur nyttigt det är så känn er fria att kritisera det osv.. gott är det iaf och funkar bra att frysa.

"Het kyckling"
Blir 8-10 portioner

800g kycklingfärs (gott och mindre kcal än nöt)
1 rotselleri
2 köttbuljongtärningar
2 burkar Dolmio "smooth classic" tomatsås
2 stora gula lökar
Srirachasås
Lökpulver, Vitlökspulver, svartpeppar
400g bönpasta
1 stor grön paprika

Stek kycklingfärsen i wokpanna (det behövs mycket plats!!). Hacka den ordentligt så den blir finfördelad. Häll i en skvätt (drygt 1 dl) vatten och smula ner två buljongtärningar. Riv rotsellerin och tillsätt den. Krydda rikligt med lök/vitlkspulver samt lite peppar. Häll i de två burkarna tomatsås och sriracha efter smak (blir starkt fort!). Hacka lök och paprika ganska grovt.
Koka nu upp vatten med salt till bönpastan. Löken och paprikan tillsätts i "grytan" när pastan har ca 5 minuter kvar. När pastan är klar sila av den och tillsätt sedan den i grytan också. Rör om allt.
Gott men som sagt osäker på hur nyttigt egentligen, inbillar mig att det iaf är betydligt bättre än klassikern spagetti och köttfärssås
Citera
2018-05-15, 12:28
  #2
Medlem
Treantprotectors avatar
Jag äter 7 ägg till frukost och 500g kvarg till lunch.
Citera
2018-05-15, 12:50
  #3
Medlem
Dolmio innehåller mängder av socker, alltså inte nyttigt alls.

Nyttig mat gör man enklast från grunden, så slipper man allt dolt socker. Färska tomater som man kokar ihop själv osv.
Citera
2018-05-15, 13:20
  #4
Medlem
rostigamazons avatar
Ett enkelt mål kan vara en tonfiskburk, som du äter ihop med fullkornsbröd, smör och valfritt pålägg, med ett glas kall mjölk.
Citera
2018-05-15, 13:52
  #5
Medlem
Lasange alt. vegetarisk lasange gjord på zuccini. Fruktansvärt gott imo.
Citera
2018-05-15, 14:07
  #6
Medlem
Finns mycket!

Standardrätter jag alltid återkommer till:
Vegetarisk Taco-pasta
2 Gula lökar
Ca 1kg av Sojafärs/Quornfärs eller dylikt
2 påsar taco-kryddmix
1dl vatten
4dl Chilli/Paprika lätt creme fraiche
400g Valfri pasta

Bara att steka lök och färs, i med vatten så det blir lite spätt. I med Creme fraichen och blanda med pasta.

Du kan ju byta ut vegetarisk färs mot valfri annan färs egentligen om du inte gillar eller tycker det är prisvärt. Brukar servera med en tomatsallad eller spenat bara.

Smalare kålpudding
3/4 huvud Vitkål
800 gram nötfärs
Vatten
1 Gul lök
1 liten flaska Kalvfond

Stek lök och vitkål (finhackat/rivet), blanda färsen med vatten, salt och peppar i en skål på sidan. När kålen blivit lite mjuk, ha i en ugnsform, täck botten. Varva sedan med ett lager färs, ett lager kalvfond över det sedan återigen kål och fortsätt varva tills slut. In i ugnen 175 grader i 40 minuter ca. Kalvfonden ger mycket smak, men tillsätt egna kryddor och lite morötter och rödlök är också gott i. Serverar enkelt med rödbetor.

Laab Gai-ish
1 kg Kycklingbröstfile
5 scharlottenlökar
Fisksås eft. smak
Citron eft. smak
Chilli eft. smak
1 paket fryst koriander
500g ris

Bara att steka på kycklingbröstfilén, sedan bara i med resten på eftervärme. Blanda med ris, riktigt gott när det är extra starkt. Brukar servera med broccoli eller edamame-bönor för extra protein.
Citera
2018-05-15, 14:08
  #7
Medlem
Jag brukar dock inte mäta mina ingredienser, så gå lite på egen känsla hur du vill ha allt balanserat, mer ris eller pasta gentemot protein.
Citera
2018-05-15, 14:21
  #8
Medlem
Tai gryta,
Kyckling, curry pasta, grönsaker, kokos mjölk.
Citera
2018-05-15, 15:05
  #9
Medlem
Asiatiska grytor. Svinenkelt och smakar riktigt bra även fast den varit fryst, samt mycket käk för stålarna.

Kan även rekommendera en stabil frukost med någon supermusli. Det står man sig på väldigt länge. (pumpakärnor å andra skumma grejer i)
Citera
2018-05-16, 07:14
  #10
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Dolmio innehåller mängder av socker, alltså inte nyttigt alls.

Nyttig mat gör man enklast från grunden, så slipper man allt dolt socker. Färska tomater som man kokar ihop själv osv.

Jag tror det är ca 200 kcal per burk så jag tänke att det inte är så farligt jämfört med typ något gräddbaserat. Ärligt talat är det mest för att jag aldrig får det att smaka "mycket" eller mustigt eller hur man ska säga när jag gör själv, blir alltid vattnigt på något sätt eller typ salt och vattnigt, starkt och vattnigt.. ja du fattar men har du superreceptet på egen tomatsås så dela gärna med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv
Lasange alt. vegetarisk lasange gjord på zuccini. Fruktansvärt gott imo.

Låter gott! Du har inte lust att dela med dig av receptet?

Citat:
Ursprungligen postat av hanybany
Finns mycket!

Standardrätter jag alltid återkommer till:
Vegetarisk Taco-pasta
2 Gula lökar
Ca 1kg av Sojafärs/Quornfärs eller dylikt
2 påsar taco-kryddmix
1dl vatten
4dl Chilli/Paprika lätt creme fraiche
400g Valfri pasta

Bara att steka lök och färs, i med vatten så det blir lite spätt. I med Creme fraichen och blanda med pasta.

Du kan ju byta ut vegetarisk färs mot valfri annan färs egentligen om du inte gillar eller tycker det är prisvärt. Brukar servera med en tomatsallad eller spenat bara.

Smalare kålpudding
3/4 huvud Vitkål
800 gram nötfärs
Vatten
1 Gul lök
1 liten flaska Kalvfond

Stek lök och vitkål (finhackat/rivet), blanda färsen med vatten, salt och peppar i en skål på sidan. När kålen blivit lite mjuk, ha i en ugnsform, täck botten. Varva sedan med ett lager färs, ett lager kalvfond över det sedan återigen kål och fortsätt varva tills slut. In i ugnen 175 grader i 40 minuter ca. Kalvfonden ger mycket smak, men tillsätt egna kryddor och lite morötter och rödlök är också gott i. Serverar enkelt med rödbetor.

Laab Gai-ish
1 kg Kycklingbröstfile
5 scharlottenlökar
Fisksås eft. smak
Citron eft. smak
Chilli eft. smak
1 paket fryst koriander
500g ris

Bara att steka på kycklingbröstfilén, sedan bara i med resten på eftervärme. Blanda med ris, riktigt gott när det är extra starkt. Brukar servera med broccoli eller edamame-bönor för extra protein.

Tack! Ska testa samtliga!

Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Tai gryta,
Kyckling, curry pasta, grönsaker, kokos mjölk.

Detta är en favorit jag brukade göra innan men har fått för mig att kokosmjölk inte alls är nyttigt? Den som är light tycker jag blir jättemärklig om man kokar den.

Citat:
Ursprungligen postat av AELGEN
Asiatiska grytor. Svinenkelt och smakar riktigt bra även fast den varit fryst, samt mycket käk för stålarna.

Kan även rekommendera en stabil frukost med någon supermusli. Det står man sig på väldigt länge. (pumpakärnor å andra skumma grejer i)

Några tips på de bästa grytorna?
Müsli har jag fått ge upp faktiskt, blir så fruktansvärt gasig i magen av det tyvärr Brukar till frukost nu äta ägg och paprika/frukt eller knäckebröd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback